SPED4500 – Fordypning i synspedagogikk

Kort om emnet

Synspedagogikk omhandler spesialpedagogisk arbeid knyttet til mennesker med synstap og synsvansker. I studiet inngår synsfunksjonsutredning, tidlig intervensjon, undervisning og rådgivning, (re)habilitering, individuelle planer, lovverk, tverrfaglig og tverretatlig samarbeid.

Medisinske og nevrologiske tilstander:

  • Øyets anatomi, fysiologi og patologi. Synsnevrologi
  • Synets elementære, komplekse og motoriske komponenter
  • Metoder for synsfunksjonsutredning
  • Synsreduksjoner kombinert med andre funksjonsvansker

Opplæring i et livsløpsperspektiv:

  • Behovskartlegging knyttet til opplæring
  • Synsfunksjonens betydning for utvikling og læring
  • Andre sansers betydning for utvikling og læring
  • Synsoptimaliserende og synskompenserende tiltak og strategier
  • Lese-/skriveopplæring og fagrelaterte problemstillinger

Synspedagogisk (re)habilitering:

  • Optikk og andre tekniske hjelpemidler
  • Synstapets praktiske, kommunikasjonsmessige, sosiale og emosjonelle konsekvenser. Utredning
  • Synsstimulering, synstrening, kompensering og mestringsstrategier
  • Synspedagogisk metodikk, rådgivning og veiledning.

Synshemning, individ og samfunn:

  • Historikk. Synshemmedes identitet
  • Rettigheter og hjelpeapparatet
  • Tverrfaglighet, etiske og juridiske spørsmål

Hva lærer du?

Emnet skal gi studentene teoretisk, metodisk og praktisk kunnskap og ferdigheter som et grunnlag for synspedagogisk arbeid, inkludert rådgivning og veiledning.

Forkunnskaper

Obligatoriske forkunnskaper

Adgang forutsetter opptak til masterprogrammet i spesialpedagogikk.

Undervisning

Emnets undervisningsformer er varierte og inkluderer forelesninger og seminarer, problembasert læring/casebasert undervisning, testkurs og prosjektarbeid. Deler av undervisningen er obligatorisk, og det knyttes arbeidskrav til emnet. Undervisningen går over hele høst- og vårsemesteret, inkludert praksis.

Det er inntil 7 ukers praksis, fordelt på inntil 4 uker i høstsemesteret og inntil 3 uker i vårsemesteret. Noe av dette kan arrangeres internt på instituttet. Aktuelle praksisplasser: Førskole, skole, voksenopplæring, fylkessynspedagogtjenesten, hjelpemiddelsentral, kompetansesenter m.fl. (I tillegg kommer 3 ukers praksis i emnet SPED4000 – Rådgivning og innovasjon (nedlagt). De to praksisenhetene vil, så langt det er mulig, bli integrert).

Eksamen

Obligatoriske komponenter: Obligatoriske komponenter som praksis, problembasert læring og arbeidskrav som f. eks. korte individuelle teoriprøver må være gjennomført og godkjent før kandidaten får gå opp til prosjektarbeid. Nærmere spesifikasjon av arbeidskravene skal foreligge ved starten av studieåret.

Eksamen: Består av følgende komponenter:

  • En individuell skriftlig semesteroppgave som leveres i begynnelsen av januar. Det anvendes en gradert karakterskala med fem trinn fra A til E for bestått med A som beste karakter, og F for ikke bestått.
  • Et prosjektarbeid som legges til slutten av 2. semester. Prosjektarbeidet er et gruppearbeid og omfatter: 1) Skriftlig rapport fra et prosjektarbeid. 2) Muntlig framlegging av prosjektarbeid for sensorer og medstudenter og samtale med ekstern og intern sensor med utgangspunkt i prosjektrapporten og den muntlige fremleggingen. Prosjektarbeidet vurderes til bestått/ikke bestått.

Fakta om emnet

Studiepoeng
40
Eksamen
Hver vår
Undervisningsspråk
Norsk

Kontakt

UV-studieinfo