SPED4510 – Grunnleggende syns- og mobilitetspedagogikk
Beskrivelse av emnet
Timeplan, pensum og eksamensdato
Kort om emnet
Grunnleggende syns- og mobilitetspedagogikk skal gi innsikt i synshemmedes situasjon og synspedagogiske behov. Emnet inneholder følgende temaer:
Medisin og funksjon:
- Øyets anatomi, synets kvaliteter
- De vanligste årsakene til redusert syn
- Sammensatte vansker
Opplæring i et livsløpsperspektiv:
- Synets og andre sansers betydning for utvikling og læring
- Synsoptimaliserende og synskompenserende tiltak og strategier
Synspedagogisk (re)habilitering:
- Synstapets praktiske konsekvenser
- Synstap og tiltak for barn
- Synstap og tiltak for voksne og eldre
- Synstapets psykososiale og kommunikasjonsmessige konsekvenser
Egenferdigheter:
- Elementær punktskrift
- Ledsagerteknikker og grunnleggende stokkteknikk
Synshemming, individ og samfunn:
- Historikk
- Rettigheter
- Hjelpeapparatet og sentrale instanser
Hva lærer du?
Emnet skal gi studentene innsikt i mulige tiltak og metoder for tilrettelegging og undervisning når synet svikter. Emnet er obligatorisk for videre emner i synspedagogikk og mobilitetspedagogikk.
Opptak og adgangsregulering
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer, eller søke om å bli enkeltemnestudent.
Forkunnskaper
Obligatoriske forkunnskaper
Bachelor i spesialpedagogikk eller lærer-, faglærer-, førskole-, faglærer- eller barnevernspedagogutdanning eller tilsvarende av minimum 3 års varighet.
Undervisning
Undervisning: Studiet er organisert som deltidsstudium med forelesninger, litteraturstudier, gruppedrøftinger og skriftlige oppgaver.
Studiet benytter prinsipper for problembasert læring (PBL), med fleksible organiserings- og undervisningsformer (fysiske samlinger og nettbasert undervisning og veiledning).
Praksis: 2 ukers praksis. Aktuelle praksisplasser: Arbeid knyttet til synshemmede i førskole, skole, voksenopplæring, kompetansesentrene for syn, fylkessynspedagogtjenesten, hjelpemiddelsentral, rehabiliteringsavd. m.fl. Det anbefales blokkpraksis, men punktpraksis kan gjennomføres.
Praksis er obligatorisk og skal vurderes med "godkjent/ikke godkjent" av godkjent praksisveileder. En student med "ikke godkjent" fra praksis, kan få fremstille seg til en ny praksisperiode. Det gis kun ett nytt forsøk. Ved ny fremstilling i praksis, oppnevnes ny praksisveileder som skal vurdere studenten. Når denne praksisperioden er avsluttet, skal den nye praksisveilederen sammen med faglig koordinator for studieenheten, fastsette den endelige vurderingen.
Nærmere utfyllende retningslinjer for praksisundervisningen vil bli utarbeidet.
Eksamen
Obligatoriske komponenter: Obligatoriske komponenter som praksis, problembasert læring, prosjekt med muntlig framlegg og oppgaver i tilknytning til hovedtemaene i studiet, som for eksempel korte skriftlige arbeider individuelt eller i gruppe, må være gjennomført og godkjent før kandidaten kan gå opp til eksamen. Nærmere spesifikasjon av de obligatoriske komponentene skal foreligge ved starten av studiet.
Eksamen: Mappevurdering. En mappe bestående av ulike dokumenter, som skriftlige oppgaver fra teori, praksis og problembasert læring og prosjektrapport leveres mot slutten av vårsemesteret. Det vil bli utarbeidet nærmere retningslinjer for mappen før semesterstart.
På mappen anvendes det en gradert karakterskala med fem trinn fra fra A til E for bestått med A som beste karakter og F for ikke bestått.