SPED4530 – Fordypning i synspedagogikk

Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

Synspedagogikk omhandler spesialpedagogisk arbeid knyttet til mennesker med synstap og synsvansker. I studiet inngår synsfunksjonsutredning, tidlig intervensjon, undervisning og rådgivning, (re)habilitering, individuelle planer, lovverk, tverrfaglig og tverretatlig samarbeid.

Opplæring av synshemmede i et livsløpsperspektiv

  • Historikk lover og rettigheter hjelpeapparatet. (WHO & ICF)
  • Sansenes betydning for utvikling og læring
  • Behovskartlegging knyttet til opplæring
  • Synspedagogisk arbeid med synshemmede barn, unge og voksne
  • Fagmetodikk
  • Egenferdighet og metodikk for sansekompenserende fag

Synspedagogisk (re)habilitering

  • Individuell (re)habilitering sett i forhold til synstapets praktiske, kommunikasjonsmessige, sosiale og emosjonell konsekvenser.
  • Fysisk miljø og tilrettelegging, tekniske hjelpemidler (IKT)
  • IP som verktøy i habiliteringsarbeid
  • Synspedagogisk metodikk, rådgivning og veiledning

Synspedagogikk i et samfunnsperspektiv - sansekompenserende fag og mestringsstrategier

  • Synstapets praktiske, kommunikasjonsmessige, sosiale og emosjonelle konsekvenser i et samfunnsperspektiv.
  • Metodikk og egenferdighet og for sansekompenserende fag
  • Stimulering og trening i funksjonelt bruk av synet
  • Mestringsstrategier

Hva lærer du?

Emnet skal gi studentene teoretisk, metodisk og praktisk kunnskap
og ferdigheter som et grunnlag for synspedagogisk arbeid, inkludert rådgivning og veiledning.

Opptak og adgangsregulering

Emnet tilbys de studentene som har fått studieplass på masterstudiet i spesialpedagogikk, studieretning synspedagogikk. Emnet er en obligatorisk del av masterstudiet i spesialpedagogikk, studieretning synspedagogikk.

Forkunnskaper

Obligatoriske forkunnskaper

Bachelor i spesialpedagogikk eller lærer-, faglærer-, førskolelærer- barnevernspedagogutdanning eller tilsvarende av minimum 3 års varighet.

Undervisning

Emnet er deltidsstudium over 3 semester med 3 obligatoriske ukessamlinger og obligatorisk praksis. Undervisningsformer er varierte og inkluderer forelesninger og seminarer, problembasert læring/casebasert undervisning, og prosjektarbeid.

Veiledning:
Det gis inntil 2 times veiledning i gruppe i forbindelse med semesteroppgaven. Hver prosjektgruppe får inntil 2 timers veiledning i forbindelse med prosjektarbeidet.

Praksis:

Inntil 4 ukers praksis. Aktuelle praksisplasser: Førskole, skole, voksenopplæring, fylkessynspedagogtjenesten, hjelpemiddelsentral, kompetansesenter m.fl. (I tillegg kommer 3 ukers praksis i emnet ”Rådgivning og innovasjon” (SPED4000). De to praksisenhetene vil, så langt det er mulig, bli integrert).

Praksis er en obligatorisk komponent i studiet og skal vurderes med "godkjent/ikke godkjent". Praksis vurderes av godkjent praksisveileder. En student som har fått "ikke godkjent" i praksis, har anledning til å fremstille seg til en ny praksisperiode. Det gis kun ett nytt forsøk. Ved ny fremstilling i praksis, oppnevnes ny praksisveileder som skal vurdere studenten. Når denne praksisperioden er avsluttet, skal den nye praksisveilederen i møte med faglig koordinator for den aktuelle studieenheten, fastsette den endelige vurderingen. Nærmere utfyllende retningslinjer for praksisundervisningen vil bli utarbeidet.

Adgang til undervisning

Bachelor i spesialpedagogikk eller lærer-, faglærer-, førskolelærerbarnevernspedagogutdanning eller tilsvarende av minimum 3 års varighet.

Eksamen

Obligatoriske komponenter: Obligatoriske komponenter som praksis, problembasert læring og arbeidskrav som f. eks. korte individuelle teoriprøver må være gjennomført og godkjent før kandidaten får gå opp til eksamenskomponent b) prosjektarbeid. Nærmere spesifikasjon av arbeidskravene skal foreligge ved starten av studieåret.

Eksamen:
Eksamen består av følgende komponenter:
a) En individuell skriftlig semesteroppgave
b) Skriftlig rapport fra et prosjektarbeid. Prosjektarbeidet er et gruppearbeid

Semesteroppgaven skal normalt være bestått før framstilling til eksamenskomponent b). Blir semesteroppgaven vurdert til F, gis det anledning til å gå opp til prosjektarbeid før ny innlevering av semesteroppgaven. Se punktet om Ny eksamen/forbedring av
karakter.

Karakterskala:
På semesteroppgaven anvendes det en gradert karakterskala med fem trinn fra A til E for bestått med A som beste karakter, og F for ikke bestått. Prosjektarbeidet vurderes til bestått/ikke bestått.

Ny eksamen/forbedring av karakter:
Dersom en av eksamenskomponentene er vurdert til ikke bestått, kan studenten framstille seg til ny eksamen i den angjeldende eksamenskomponenten. Dersom eksamenskomponent a) blir vurdert til ikke bestått, har studenten mulighet til å levere inn semesteroppgaven på nytt innen 1. august. Det er mulig å levere en omarbeidet semesteroppgave. Det gis ikke veiledning i forbindelse med ny innlevering. Det samme gjelder dersom man fremstiller seg til ny eksamen for å forbedre karakteren. Dersom prosjektarbeidet blir vurdert til "ikke bestått", får prosjektgruppen tid på minimum en uke til å arbeide videre med prosjektet. Deretter blir det ny muntlig samtale med intern og ekstern sensor. Dersom gruppen igjen får "ikke bestått", skal hver av deltagerne gå opp til en individuell muntlig eksamen som tar utgangspunkt i prosjektarbeidets problemstilling. Tidspunkt for muntlig individuell eksamen blir fastsatt av instituttet.

Det er en forutsetning at eksamenskomponent a) og b) er bestått før man starter på det 3. året av masterstudiet i spesialpedagogikk. SPED4010 i 5. og 6. semester følger ordinær undervisningsplan.

Annet

Emnet tilbys de studentene som har fått studieplass på masterstudiet i spesialpedagogikk, studieretning synspedagogikk,
minimum 15 og maksimum 30 studenter

Fakta om emnet

Studiepoeng
30
Undervisning
Over to semestre, oppstart hver vår

Studiet går på deltid over tre semestre.

Eksamen
Vår 2010
Undervisningsspråk
Norsk

Kontakt

UV-studieinfo