Pensum/læringskrav

Litteratur merket med * finnes i kompendium som kjøpes på Akademika.

Anatomi, fysiologi: (ca. 800 sider).

* Alexander, P.K. (1990) The effect of brain damage on the visual functioning of children. Journal of Visual Impairment and Blindness, 84, vol. 7, s. 372-376. ( 4 s.)

Bjørset, H.-H. (1994) Lys og belysning i arbeidsmiljøet, 2. utg. Trondheim: Tapir Forlag. Kap. 2 og 5 ( 20 s.)

Gregory, R. L. (1998) Eye and brain. The Psychology of Seeing. Oxford: Oxford University Press

Høvding, G. (red.) (2004) Oftalmologi: Nordisk lærebok og atlas. Bergen: Studia ( 430 s.) Oppslagsverk

Lie, I. (1986) Syn og synsproblemer, Oslo:Universitetsforlaget. ( 80 s.)

Lindstedt, E. (1998) Vad kan barnet se? Om syn och Synprövning av barn. Solna: SIH Läromedel. ( 48 s.)

Lyng, K. (1991) Syn og aldring. Rapport nr. 1, Oslo: Norsk Gerontologisk institutt.

Saude, T. (1992) Øyets anatomi og fysiologi, Voksen: Tell forlag. Oppslagsverk.

Valberg, A. (1998) Lys, syn, farge. Trondheim: Tapir ( 280 s.)

Valberg, A. & P. Fosse (1997) Synsprøving og WHO’s kategorier for synshemming. Synspunkt, 12 (1), s. 18-23. ( 5 s.)

Wilhelmsen, G. B. (2004) Å se er ikke alltid nok, Synsforstyrrelser etter hjerneskader og mulige tiltak, Oslo: Unipub forlag. ( 160 s.)

Læring og utvikling: (ca. 500 sider)

* Brandsborg, K. (1987) Psykiske reaksjoner og psykologiske behov hos familier med barn som har en progredierende sykdom, Tidsskrift for norsk psykologforening, vol. 24, s. 20- 27. ( 7.s)

Brandsborg, K. (1994) Tanker og følelser ved å få og ha et synshemmet barn. Temahefte 5, Oslo: Assistanseforeningen for synshemmede barns sak. ( 15 s.)

Elmerskog, B., Martinsen, H., Storliløkken, M., Tellevik, J.M. (1993) Førlighetsopplæring. Mobility i en funksjonell sammenheng. Trondheim: Tapir. Kap. 3, 4, 9 og 10 ( 100 s.)

Feilberg, J. (ed.) (1989): Det blinde barnet 1. Språkstimulering det første leveåret. Oslo: Gyldendal. ( 60 s.)

Feilberg, J. (ed.) (1989): Det blinde barnet 2. Forberedende lese- og skriveopplæring. Oslo: Gyldendal. ( 80 s.)

* Hummelvoll, G. (2000) Barn og unge med progredierende Synsvansker, Spesialpedagogikk, nr. 6, s. 22-28. ( 6 s.)

Hemmingsen, L., Inde, K., Grube, M., Gustafsson, J. (2005) Se Mer, Synsträning för barn med nedsatt syn, Metodbok. Lund: Certec.

Jangdin, G. (1994) Synstimulering, den tidiga synutvecklingen – teori och praktik, Umeå: SIH Läromedel.

Janson, U. (1996) Skolegården som möteplats. Rapport nr. 9, Gruppen for handikappforskning, Stockholm: Pedagogiska Institutionen, Stockholms Universitet. ( 35 s.)

Lunde, M. (1994) Synshemmede og arbeid, Rapport nr. 4, Oslo: Arbeidsforskningsinstituttet.

Spungin, S., (ed.) (2002) When you Have a Visually Impaired Student in Your Classroom, New York; AFB

* Stray, A. & B. Kristiansen, (2002) Et tydelig samspill er et godt samspill. Spesialpedagogikk, nr. 2, s. 33-37. ( 5 s.)

Blindhet, braille o.a.: (ca. 1000 s.)

* Andersen, K., Brandsborg, K., Vik, A. (1999) Hånd over hånd. Spesialpedagogikk, nr.2, s. 3-11. ( 8 s.)

* Arnold, A. (2004) Learning to read by touch: developing braille reading schemes, British Journal of Visual Impairment, no. 3, s. 89-92. ( 3 s.)

Brandborg, K. (2004) Til forveksling lik autisme? Mulige sammenhenger mellom blidfødthet og autismeliknende vansker, Spesialpedagogikk, nr. 8, s. 41-50. ( 9 s.)

* Brandsborg, K. (1999) Empati og blinde barn. Synsforum, nr. 3, s. 16-22. ( 6 s.)

* Corneliussen, B. & T. Skjærseth (2004) Blinde småbarn i barnehage, Spesialpedagogikk, nr. 4, s. 36-41. ( 5 s.)

Csocsán, E., Klingenberg, O., Koskinen, K.L., Sjøstedt, S. (2002) Matematikk sett med andre øyne. Espoo: Förlagsystemet Finland AB.

Fellenius, K. (1999) Swedish 9-Year-Old Readers with visual Impairments: A Heterogeneous group. Journal of visual Impairment & Blindness, 93, 6, s. 370-379. ( 9 s.)

Fellenius, K. (1999) Reading Environment at home and at School of Swedish students with visual Impairment. Journal of visual Impairment & Blindness, 93, 4, s. 211-224. ( 12 s.)

* Hollins, M. (1989) Kap 3 i Understanding blindness, an intergrative approach. Hillsdale, New Jersey: Erlbaum Associates.

* Jevne, O. E. (2003) Lærebøker i punktskrift – utfordringer og muligheter, Synspunkt, nr. 2, s. 20-28. ( 8 s.)

Klingenberg, O.G. (2001) Abakus – nødvendig nyttig eller Gammeldags. Synspunkt, 2, s. 27-35. ( 8 s.)

McLinden, M. & S. McCall (2002) Learning through touch: supporting children with visual impairment and additional difficulties, London: Fulton. ( 207 s.)

Millar, S. (2004) Literacy through Braille and Perception by Touch and Movement. I Y. Eriksson & K. Malmqvist (red.) Language and visualisation. Lund: Lund University, Department of Cognitive Science.

Preisler, G. (1997) Social and Emotional Development of Blind Children: A longitudinal Study. I V. Lewis & G. M. Collis (eds.) Blindness and Psychological Development in Young Children. Leicester: BPS Books.

Ryen, Hilde Tvedt og Vollan, Anne M. (2006). Svaksyntsmobilitet med vekt på bruk av kikkert. Spesialpedagogikk, nr. 10, s. 34-39.

Sacks, S.Z., Kekelis, L.S. , Gaylord-Ross, R.J. (eds.) (1992) The development of social skills by blind and visually impaired students, New York: American Foundation for the Blind

Swenson, A. M. (1999) Beginning with Braille. Firsthand Experiences with a Balanced Approach to Literacy. New York: AFB Press.

Tenberken, S. (2003) My path leads to Tibet, The Inspiring Story of How One Young Blind Woman Brought Hope to the Blind Children of Tibet, Arcade Publishing.

Eller Dansk utgave:

Tenberken, S. (2003) Vejen til Tibet, De blinde børn i Lhasa, oversatt av B. Langhede, Værløse: Billesoe & Baltzer.

Warren, D. H. (1994) Blindness and Children. An individual approach. Cambridge: Cambridge University Press.

 

Svaksynte: (ca 500 sider)

* Andersen, K. & E. Hunstad (1988) Noen tanker om identitets- utviklingen hos synshemmede barn som er integrert på hjemstedet. Synspedagogen, n.2, s.9-14. ( 5 s.)

Fasting, A. F. (2006). Ung og synshemmet: å leve med en synshemming – psykososiale aspekter og psykisk helse. Skolepsykologi, nr. 6, s. 33-44

Gompel, M. (2004) Word reading and processing of the identity and order of letters by children with low vision and sighted children, Journal of Visual Impairment & Blindness, no. 12, s. 757-772. ( 15 s.)

Gringhuis, D., Moonen, J., Woudenberg, P. (ed.) (2002) Children with partial sight, development, parenting, education and support. Doorn: Bartimeus. ( 292 s.)

Jensen, B.N. (2004) Synshandicap – livskvalitet, forekomst og økonomi. Synshandicap, nr.1, s. 8-11. ( 3 S.)

Jones, R. (2004) Teaching Internet skills to pupils with a severe Visual impairment, British Journal of Visual Impairment, no 3, s. 84-88. ( 4 S.)

Jose, R. (1983) Understanding Low Vision. New York: American Foundation for the Blind. ( 190 S.)

Rundquist, J. (2004) Low Vision rehabilitation of Retinitis Pigmentosa: practice report, Journal of Visual Impairment & Blindness, no. 11, s. 710-717. ( 7 S.)

Seland, J. H. (2004) Aldersrelatert maculadegenerasjon. Tidsskrift for den norske lægeforening, nr. 1, s. 52-54. ( 2 S.)

Wilhelmsen, G. B. (2004) En presentasjon av verdens svaksynte, Optikeren, nr. 7, s. 36-37. ( 2 S.)

Synsnevrologi, øyemotorikk og lesing: ( ca. 150 sider)

Ek, U. (2003) Den förändrade populasjonen av synskadade barn, Et bidrag til sluttrapporten etter Nordisk Prosjekt om syn og autisme, Synspunkt, nr. 2, s.4-11. ( 7 s.)

Fosse, P. (2000) Lese- og skriveopplæring av eldre med ervervet Synshemming, Optikeren, nr. 5, s. 50–55. ( 5 s.)

Frebel, Henner (2006). CVI?! How to define and what terminology to use. Cerebral, cortial or cognitive visual impairment. British Journal of Visual Impairment, mai (2006) ss. 117-120.

Garzia, R.P. (ed.) (1996) Vision and reading. St. Louis: Mosby’s Optometric problem-solving series. (kap. 7, 12 og 18.) ( 40 s.)

Gauthier, L., Dehaut, F., Yves, J. (1989) The Bells Test: A Quantitative and Qualitative test for Visual Neglect. International Journal of clinical Neuropsychology, vol. XI, 2, s.49-54. ( 5 s.)

Wilhelmsen, G.B. (1997) Agnosi - finnes det? Synspunkt, 12, nr. 2, s. 11-16. ( 5 s.)

Zihl, J. (2000) Rehabilitaton of Visual Disorders After brain Injury. Neuropsychological Rehabilitation: A Modular Handbook. East Sussex: Psychology Press Ltd. Publishers.

Multihandicap: (ca 300 sider)

Ek, U., Fellenius, K., Jacobson, L. (2003) Reading acquisition, cognitive and visual development and self-esteem in four children with cerebral visual impairment. Journal of Visual Impairment & Blindness, no 12, s. 741-754. ( 13 s.)

Haugen, O.H., Høvding, G., Riise, R. (2004) Øyeforandringer ved Downs syndrom, Tidsskrift for den norske lægeforening, nr.2, s. 186-188. ( 2 s.)

Hyvärinen, L., Björkman, J., Lindquist, O., Stenström, I. (1994) Synsbedömning av barn och ungdomar på tidig Utvecklingsnivå, Stockholm: Stiftelsen ALA. ( 115 s.)

Ingsholt, A. (2000) Del verden med meg, Tidlig kommunikasjon mellem blinde børn og deres forældre. Specialpædagogik, no. 1, s. 3-18. ( 15 s.)

Kelley, P., Davidson, R., Sanspree, M.J. (1993) Vision and orientation and mobility consultation for children with servere multiple disabilities. Journal of Visual Impairment and Blindness, vol. 87, no. 10, s. 397-401. ( 4 s.)

* Kindinger, K. (2005) Including Students who are Deaf-Blind into Physical Education: Barriers to Overcome, Academic Exchange-Extra, September, Oregon State University, http://asstudents.unco.edu/students/AE-Extra/2005/8/Art- 3.html ( 7 s.)

Nielsen, L. (1990) Er du blind? Om en metode til at fremme udviklingen hos børn, der er blinde og specielt udviklingstruede, København: socialministeriets Informations- og Konsulentvirksomhet. ( 100 s.)

Sørensen, J. B. (1999) Ser man det: Marte-Meo-metoden i et utviklingspsykologisk perspektiv.

 

Læremidler, veiledning:

Bäckmann, Ö. & Inde, K. (1984) Synstrening med optikk: et treningsprogram for svaksynte, Oslo: Norges Blindeforbund. ( 116 s.)

Barlett, I.L. (2003) Kroppsøving i klasse med elev som er synshemmet, Statped skriftserie, nr. 16, Oslo: Huseby kompetansesenter.

Bergrud, G. (2004) Lær blindeskrift punkt for punkt. Statped Skriftserie, nr. 25, Oslo: Huseby kompetansesenter. ( 89 s.)

Bollingmo, H. J. (2002) Auditiv læring og bruk av lydbøker. Synspunkt, 2, s. 22-34. ( 12 s.)

Qvale, A., Brevik, K., Grøstad, K., Jessen, E., Torgersen, S. (2003) Kunst og håndverk i klasse med elev som er synshemmet, Statped Skriftserie, nr. 17, Oslo: Huseby kompetansesenter.

Hallestad, L. (1999) Slik går dere sammen når den ene er synshemmet. Oversatt av H. Smedsrød, Oslo: Huseby kompetansesenter.(gratis)

Hansen, D. (2004) Høretræning i mobilityundervisning, Institutt for Blinde og svagsynede, Hellerup: Videncenter for synshandicap. ( 25 s.)

Hemmingsen, L., Inde, K., Grube, M., Gustafsson, J. (2005) Se Mer, Synsträning för barn med nedsatt syn, Metodbok. Lund: Certec.

Inde, K. (2003) Se dårlig, må bra: arbetshäft, Enskede: Synsskadades Riksförbund.

Klingenberg, O. G., Jevne, O. E. (2003) Matematikk i grunnskolen. Tegn og oppstillinger i punktskrift. Melhus: Tambartun kompetansesenter. ( 5 s.)

Knott, N. I. (2002) Teaching orientation and mobility in the schools: an instructor’s companion, New York: American Foundation for the Blind. ( 245 s.)

Krafft, H. O. (2004) Lek og bevegelse: bevegelseseutvikling hos barn som er blinde eller sterkt svaksynte, + CD, Statped skriftserie, nr. 31, Oslo: Huseby kompetansesenter. ( 48 s.)

Norges Blindeforbund (2000) Muligheter til et aktivt liv: tilbud og rettigheter for svaksynte og blinde. Oslo: Norges Blindeforbund, Rehabiliteringsavdelingen. Siste utgave. ( 40 s.)

Tømta, A. (red) (1999) 1001 tips i dagliglivet, en samling triks og knep fra synshemmedes hverdag, Oslo/Hurdal: Norges Blindeforbund, Rehabiliteringsavdelingen.

Qvale, A. (2005) Punktvis: kurs i punktskrift for ungdom og voksne, del 1, Statped skriftserie, nr. 29, Oslo: Huseby kompetansesenter. ( 46 s.)

Qvale, A. (2006) Punktvis: kurs i punktskrift for ungdom og voksne, del 2, Statped skriftserie, Oslo: Huseby kompetansesenter.

Romfo, H.S., Tømta, A. (1997) Innføringskurs i bruk av forstørrende TV. Oslo: Norges Blindeforbund, Rehab. avd.

Rusten, R. (2002) Selvinstruerende kurs i punktskrift. (inkl. Leseøvinger og Fasit til skriveøvinger), Melhus: Tambartun Kompetansesenter.

Stabell, E. H. (2001) Småbarnsmobilitet: mobilitet for barn, 0-3 år, Småskriftserien, hefte 2, Oslo: Huseby kompetansesenter.

Aarrestad, A., Øyan, O., Jevne, O. E., Pukstad, T. (2005) Blinde og IKT. Praktiske tips for lærere som underviser leselistbrukere. Melhus: Tambartun kompetansesenter.

 

Supplerende litteratur:

Andersen, K. (1991) Leseopplegg for blinde nybegynnere. Melhus: Tambarun Kompetansesenter.

Andersen, K. & I. Rødboe, (2000) Identifikasion af medfødt døvblindhed: et diagnosticeringsmateriale, 5 temahefter + video, Aalborg: Videnscenter for døvblindfødte.

Arellano, R. U. (1999) Som pupillen i et seende øye. Svaksynte pasienter: erfaringer og opplevelser knyttet til sykehusopphold. Oslo: Publikasjonsserie, Institutt for sykepleievitenskap, Universitetet i Oslo.

Atkinson, J. (2000) The developing visual brain, Oxford Psychology series, no 32, New York: Oxford University Press.

Bäckman, Ö (2000) Re-establishing Reading Skills of Elderly Low Vision Patients, Studies of Swedish Low Vision Clinic clients. Stockholm: Department of Clinical Science, Division of Ophtalmology, Karolinska Institutet, Huddinge University Hospital.

Barton, J.J. & M. Benatar, (2003) Field of vision: a manual and atlas of perimetry. Current clinical neurology, Totowa, N.J.: Humana Press. ( 334 s.)

Beghdadi, M. (2000) Nye muligheter for synshemmede med kommunikasjonsvansker, Optikeren, nr. 5, s. 66-71. ( 5 s.)

Bilius, K. (2003) Vardagstips för synskadade. Enskede: Synskadades Riksförbund. ( 88 s.)

Bishop, V. E. (1996) Teaching visually impaired children. Springfield, Illinois: Charles C. Thomas. Kap 5 - 11 ( 120 s.)

Bredahl, A-M. (1997) Kan man løbe fra problemene? Om Udvikling, synshandicap og idræt. København: Hans Reitzels Forlag. ( 170 s.) Brøndum, T. (red.) (2004) Når sorgen rammer: erfaringer, overvejelser og gode råd om sorgarbejde blandt døvblindfødte. Aalborg: Døvblindsenteret. ( 27 s.)

Carling, F. (1962) Blind verden. Oslo: Gyldendal

Davis, P. (2003) Including children with visual impairment in mainstream schools: a practical guide, London: David Fulton ( 136 s.)

Dystland, S., Lorås, G., Sylthe, B. E., (2002) Er offentlig informasjon på kommunale nettsider tilrettelagt for svaksynte og blinde? Prosjektarbeid, Rena: Høgskolen i Hedmark. ( 63 s.)

Fahmy, P. (red.)(2005) Praktisk oftalmologi, København: Gads forlag. ( 136 s.)

Fellenius, K. (1996) Reading skills of the Visually Impaired : experiences from reading training of eight pupils, Stockholm: HLS förlag. ( 89 s.)

Fellenius, K. (1999) Reading acquisition in pupils with visual impairments in mainstream education, doktoravhandling, Institutionen för spesialpädagogik, Lärarhögskolan i Stockholm, HLS-förlag.

Fellers, I-S., Ericson, B. (2002) Hur ska jag läsa? Val av läsmedium för barn med synskada. Stockholm: Specialpedagogiska institutet, Resurscenter syn.

Frame, M. J. (2004) Blind spots: The communicative performanc of visual impairment in relationship and social interaction. Springfield, Illinois: Charles C. Thomas.

Fraser, S., Asaria, R., Kon, C. (2001) Eye know how. London: BMJ

Freeberg, E. (2001) The education of Laura Bridgman: first deaf and blind person to learn language, Cambridge, Mass.: Harvard University Press. ( 264 s.)

Gompel, M. (2005) Literacy skills of Children with Low Vision, Nijmegen; senses.

Griffin, D. R. (1965) Å se med hørselen. Oslo: Cappelen.

Hjorth, B. (2001) Synsrehabilitering. Oslo: Hjelpemiddelkontoret, Rikstrygdeverket. ( 60 s.)

Inde, K. (2006) Synträning, A4 perm m/CD-rom. Lund: Indenova/Certec.

Kaimer, G. (ed.) (2004) Louis Braille og blindeskriften, Århus: Det Danske Louis Braille selskab. ( 78 s.)

Kanski, J. J. (2003) Clinical ophthalmology, 5th ed. Oxford: Butterworth-Heinemann. ( 733 s.)

Kaplan, M. (2006) Seeing through new eyes. Changing the lives of children with autism, Asberger syndrome and other developmental disabilities through vision therapy. London: Jessica Kingsley Publishers.

Koenig, A.J. & Holbrook, M.C (2000) Foundations of Education (2 nd Ed.), vol.II: Instructional strategies for teaching children and youths with visual impairments. New York: AFB Press.

Larssen, T. & G. Wilhelmsen (2004) Synshemming og synspedagogikk, i E. Befring og R. Tangen (red.) Spesialpedagogikk. Oslo: Cappelen. Kap. 14 ( 16 s.)

Lassen, A. (2003) Øjet og blindheden i norrøn litteratur og mytologi. Universitets-Jubilæets Danske Samfunds skriftserie, København: Museum Tusculanum. ( 269 s.)

Leigh, R. J., Zee, D. (1999) The neurology of eye movements, New York; Oxford University Press.

Lewandowski, I. (2000) Hjelpemiddelsentralenes synsseksjoner, Optikeren, nr. 5, s.13-16. ( 3 s.)

Lorentzen, P. (2001) Uvanlige barns språk. Oslo: Universitetsforlaget. ( 259 s.)

Lund, R. (2002) Resultatmåling av rehabilitering for synshemmede, Optikeren, nr. 2, s. 4-10. ( 6 s.)

Luria, A. R. (1989) Hjernen. En introduktion til neuropsykologien. Oversatt av Å. Haugland. København: Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck. ( 295 s.)

Lund, R. & G.R. Watson, (1997) The CCTV Book, LUV Reading Series. ( 190 s. )

Lyng, K. (1991) Syn og aldring. Rapport nr. 1, Oslo: Norsk Gerontologisk institutt.

Magee, B., Milligan, M. (1995) On Blindness, Letters between Bryan Magee and Martin Milligan, Oxford: Oxford University Press.

Mason, H., McCall, S. (1997) Visual impairment, access to education for children and young people. London: David Fulton. Milner, D.A & M.A. Goodale (2003) The visual brain in action, Oxford psychology series, 27, Oxford: Oxford University Press.

Nicolaissen, B. (1997) Norsk lærebok i øyesykdommer, Oslo: A-B-SE, Synsenter øyeklinikk. ( 170 s.)

Nilsson, U. (1990) Results of Low Vision rehabilitation. Medical dissertation No. 313, Linköping University, Sweden.

Nyheim, M. & R. Tangvold (2004) Synsfunksjonsutredning av barn og unge med autisme. Rapport, Unipubskriftserie nr. 3, Oslo; Autismeteamet, Institutt for spesialpedagogikk, UiO. ( 63 s.)

Ockelford, A. (1996) Music matters: factors in the music education of children and young people who are visually impaired, London: Royal National Institute for the Blind. ( 65 s.)

Olesen, B. R., Jansbøl, K. (2005) Erfaringer fra mennesker med døvblindhet. 6 hefter – fra et nordisk prosjekt. Et femårig nordisk prosjekt om døvblindblittes egne erfaringer med en progredierende funksjonshemning. Herlev: VidensCentret for DøvBlindBlevne.

Ostad, S. A. (1984) Diagnostikk og opplæring: metoder og hjelpemidler for opplegg i matematikk tilrettelagt spesielt for blinde barn, Hosle: Statens spesiallærerhøgskole/Melhus: Tambartun skole.

Pavey, S. (1989) Steps to independence: the mobility and independence needs of children with a visual impairment: full research report, Birmingham: Visual Impairment Centre for teaching and research, School of Education. ( 323 s.)

Pogrund, R. L. & D. L. Fazzi (ed.) (2002) Early focus, working with young children who are blind or visually impaired and their families. New York: American Foundation for the Blind. ( 501 s.)

Ponchilla, P.E., Ponchilla, S.V. (1996) Foundations of rehabilitation teaching with persons who are blind or visually impaired. New York: American Foundation for the Blind.

Sacks, O. (1996) En antropolog på mars: syv paradoksale Beretninger. Oslo: Cappelen

Scheiman, M.M., Rouse, M. W. (2006) Optometric Management of Learning-Related Vision Problems, St. Louis, Missouri: Mosby Elsevier.

Statens helsetilsyn (2000) Habilitering og rehabilitering ved synstap og hørselstap. Oslo: Statens helsetilsyn.

Synsinformasjon (1988) Den lille øyeboken, Synsinformasjon i samarbeid med Norges Optikerforbund, Oslo: Synsinformasjon. ( 20 s.)

Rasmussen, K. K. (1999) Øjenøvelser til skærmfolket, København: Atlier ( 42 s.)

Resurscenter Syn (2001) Barns syn. Stockholm: Resurscenter syn, Tomteboda. ( 60 s.)

Rodieck, R.W. (1998) The first step in seeing. Sunderland, Mass.: Sinauer Associates. ( 562 s.)

SINTEF (1998) Barn med funksjonshemninger i barnehage og skole: barn med synshemninger. Bare på internett: http://skolenettet3.ls.no/spesped/sintefhefter/syn/index.html ( ca. 60 s.)

Svensson, B. (2004) Fire dager: om å fjerne et øye: pasientfortellinger, sykepleie. Høvik: Kolofon. ( 182 s.)

Videncenteret (2003) Kortlægning af medfødt døvblindhed: en dansk populationsundersøgelse, Aalborg: Videnscenter for døvblindfødte. ( 138 s.)

Vidje, G. (2000) Praktisk informasjon til deg som har problemer med synet. Oslo: Hjelpemiddelkontoret, Rikstrygdeverket.

Vidje, G. (2006) Flere eldre med kombinerte alvorlige syns- og hørselstap.

Wade, N.J., Tatler, B.W. (2005) The moving Tablet of the Eye, the origins of modern eye movement research. Oxford: Oxford University Press.

Walraven, J. (2003) Color-blind: seeing the world through Different eyes. Arnhem: Blind Color ( 36 s.)

 

Generelt:

Aarnes, A. (2003) IOP i praksis: håndbok om individuelle opplæringsplaner, Oslo: PEDLEX, Norsk skoleinformasjon. ( 96 s.)

Askheim, O. P. (2003) Fra normalisering til empowerment, ideologier og praksis i arbeid med funksjonshemmede, Oslo: Gyldendal Akademisk. ( 224 s.)

Dalin, R., Hasli, E., Killi, E., Kjorstad, M., Mølmen, E., Nygård, B.(2006) Eleven med ervervet hjerneskade. En veileder basert på nevropedagogisk tenkning. Gjøvik: Øverby kompetansesenter.

Deltasenteret (2003) Tilgjengelighetsmal for grunnskolen. www.shidir.no/deltasenteret.

Dietrichs, E., Gjerstad, L. (1995) Vår fantastiske hjerne, Oslo: Universitetsforlaget.

Ekeberg, T. R., Holmberg, J. B. (2004) Tilpasset og inkluderende opplæring i en skole for alle. Oslo: Universitettsforlaget.

Frøyen, W. (1998) Ansvar for andres læring. Oslo: Tano Aschehoug.

Lie, I. (1996) Rehabilitering og habilitering, Prinsipper og praktisk organisering, Oslo: Ad Notam, Gyldendal.

Lingås, L. G. (2005) Ansvar for likeverd: etikk i tverrfaglig arbeid Med

Norborg, L. A. (1994) Mot til verdighet, Om rehabiliteringens innhold og mål. Lillehammer: SELL, Senter for livslang læring, Høgskolen i Lillehammer.

Skaalvik, E.M, Skaalvik, S. (1996) Selvoppfatning, motivasjon og læringsmiljø. Oslo: Tano.

Slåtta, K. (2004) Veileder. Bruk av individuelle opplærings- og deltagelsesplaner (IODP) for elever med multifunksjonshemming, Statped skriftserie nr. 24, Oslo: Torhsov kompetansesenter.

Tønnessen, F. E. (1996) Syn og lesing. Stavanger: Senter for leseforskning.

Vidje, G. (2005) Barn og unge med nedsatt funksjonsevne – hvilke rettigheter har familien? Oslo: Sosial- og helsedirektoratet, Avdeling for kommunale velferdstjenester ( 78 s.)

Vifladt, E. H. & Hopen, L. (2004) Helsepedagogikk, samhandling om læring og mestring. Oslo: Nasjonalt kompetansesenter for læring og mestring ved kronisk sykdom.

Wekre, L.L. & Vardeberg, K. (2004) Lærebok i rehabilitering. Når livet blir annerledes, Bergen: Fagbokforlaget.

WHO (2006) ICF- Internajonal klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse. Norsk brukerveiledning, KITH, Informasjonsteknologi for et bedre helsevesen.

 

Kunnskapsløftet Stortingsmelding nr.30 (2003/04)

Lov om folketrygde

Opplæringsloven

Helseloven

Publisert 24. apr. 2007 21:22 - Sist endret 29. mai 2007 17:03