Pensum/læringskrav

Hovedbøker

Befring, E. & Tangen, R. (red.): Spesialpedagogikk, Cappelen. Oslo.

Millar, S: Space and Sense. Essays in Cognitive Psychology, (2008). Psychology Press. Hove and New York .

Tellevik, JM & Storliløkken M.(red): Habiliteringsarbeid i et individuelt , Unipub Forlag, Oslo.

Mortensen, E: Blinde børns læsning, neuropsykologiske, (2007). Vejlø Print A/S, Kalundborg.

Litteratur fra kompendiet SPED 4350 Fordypning i synspedagogikk. Del 2 Synshemmede barn og synspedagogiske utfordringer (2006) Kopisamling 9911 (merket ##)

## Andersen, K. J., Brandsborg, K & Vik, A. : Hånd over hånd, (2000). Spesialpedagogikk 02/2000.

## Arnold, A. : Learning to Read by Touch: Developing Braille Reading Schemes” , (2004). The British Journal of Visual Impairment 22(3) 2004.

## Brandsborg, K: Psykisk reaksjon og psykologiske behov hos familier med barn , (1987). i Tidsskrift for Norsk Psykologiforening 24 1987.

## Corneliussen, B. & Skjærstad, T. : Blinde små barn i barnehage, (2000). I Spesialpedagogikk 04/2004.

## Ek, U ;, Fellenius, K; & Jacobson L. : Reading Acquisition, Cognitive and Visual Development, and Selfesteem in Four Children with Celebral Visual Impairment, (2003) . I Journal of Visual Impairment & Blindness, December 2003. Side 741 – 754 (13s).

## Gompel, Marjolein; von Bon, Wim, H.J & Schreuder, R. : Word Reading and Processing of the Identity and Order of Letters by Children with Low Vision and Sighted Children., (2004). I Journal of Visual Impairment & Blindness (12) 2004 (15s).

## Ingsholt, A.: Del verden med mig. Tidlig kommunikasjon mellom blinde børn og deres forældre., (2000). I Spesialpædagogik. Tidsskrift for specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand 20 (1) 2000 (15s).

## Jenssen, G.M. : Å kunne lese er viktig – også for synshemmede ., (2006). I Optikeren (1) 2006 (8s).

## Jevne, O.E.: Lærebøker i punktskrift. Utfordringer og muligheter., (2008). I Synspunkt (2) 2003 (8s).

## Jones, R.: Teaching Internet Skills to Pupils with Visual Impairment., I The British Journal of Visual Impairment 22 (3) 2004 (4s).

## Kelley, P. Davidson, R. & Sanspree, M.J.: Vision and Orientation and Mobility Consultation for Children with Several Multiple Disabilities. , (1993). I Journal of Visual Impairment & Blindness 87 (10) 1993 (5s).

## Kindinger, K.: Including Students who are Deaf-Blind into Physical Education: Barriers to Overcome., I Academica Exchange Extra 8 2005 (6s).

## Nørgaard, H. : Handicappersperktiver og social intergration, I Specialpædagogik. Tidsskrift for specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand (2) 2006 (8s).

## Palmer, C. : Children with Cortical Vision Impairment, Implication for Education 2000 (15s).

Litteratur fra det nye kompendiet (merket #)

# Ek, U; Jacobson, L; Ygge, J; Fellenius, K; & Flodmark, O: "Visual and cognitive development and reading achievement in four children with visual impairment due to preiventricular leukomalacia" , I Visual Impairment Research - 2000, Vol. 2, No. 1. Side 3 - 16 (13s).

# Hollins, M. : Blindness and Perception, (1989). I Understanding Blindness An.Integrative Approach 1989 (20s).

# Fellenius,K ; Ek, U; & Jacobson L.: "Reading Strategies in Children with Cerebral Visual Impairment caused by Periventricular Leukomalacia", I International Journal of Disability, Development and Education, Vol 48, No. 3, 2001. Side 283 - 302 (19s).

# Hummelvoll, G. : Barn og unge med progredierende synsvansker., (2000). I Spesialpedagogikk. Temaheftet (6) 2000 (6s).

# Janson U: Sociala relationer och synskada I: Skolgården som møtesplass. Samspel mellan elever med och utan synskador., (1996). Rapport nr. 9. Stockholm: Gruppen för Handikappforskning,Pedagogiska institutionen, Stockholms Universitet (07s) .

# Karlsson G.: Att leva i en vãrld som domineras av seende., I: Leva som blind. Fenomenologisk- psykologiska undersøkningar. Stockholm: Carlssons Bokfõrlag. (19s).

# Karlsson G. : Upplevelsen av att bli stigmatiserad., (1999). I: Leva som blind. Fenomenologisk- psykologiska undersøkningar.Stockholm:Carlssons Bokfõrlag (15s) .

# Larsen, I.: Anderledeshet og dilemmaer i skolehverdagen., (2003). Spesialpedagogikk 07/2003 (5s).

# Cyvin, M. og Gunvor B. Wilhelmsen: Et forbedret syn - grunnlag motorisk, språklig og sosial utvikling, I Spesialpedagogikk nr.3, s28-34.

# Preisler G. : Social and Emotional Development of Blind Children: A Longitudinal Study., In: V. Lewis & G.M. Collis (Eds). Blindness and Psychological Development in Young Children. Leicester: BPS Books (15s).

# Mclinden M. and Mccall S. : Learning Through Touch, (2002). Side 25- 36 og 53-59 David Fultn Publishers Lsd. London (17s).

# Vik, A. K. : Individual and environmental conditions for the literacydevelopment for pupils with severe visual impairment , (2008). Journal of Assistive Technologies, 2(4), 4-15 .

Klingenberg, O.G. : Taktil/haptisk persepsjon i et pedagogisk perspektiv , I Fosse, P & Klingenberg, O, Pedagogiske og psykologiske perspektiver på Opplæring av synshemmede. Snøfugl Forlag, Melhus (12s).

Befring, E : Spesialpedagogikk. Perspektiver og tilnærming, (2004). J.W. Cappelens Forlag a.s. I Befring, E & Tangen, R, red. Spesialpedagogikk. Side 45-68.

Brandsborg, K : ). "Er det noe galt med øynene?" Tanker og følelser ved å få og ha et synshemmet barn Medforfatter Assistanse, (2008). Kan nedlastes fra:. assistasnse.no.

Bredahl, A-M. : Kan man løbe fra problemerne?, (1997). Hans Reitszels forlag, København s. Side 15-21,47-128,147-168.

Elmerskog B., Martinsen H., Storliløkken M., & Tellevik JM: Førlighetsopplæring. Mobility i en funksjonell sammenheng., Tapir, Trondheim. s. 99 - 104 og s. 201 - 234 (68s).

Frostad Fasting, Aa : Ung og synshemmet- Å leve med synshemming –psykososiale aspekter og psykisk helse. , (2008). I syn 2008. Statped skriftserie nr 67. Huseby kompetansesenter 2008 (15s).

Forsbak, Ø. : Et historisk tilbakeblikk på blindeundervisningen i Norge. , (2008). I Fosse, P & Klingenberg, O, Pedagogiske og psykologiske perspektiver på Opplæring av synshemmede. Snøfugl Forlag, Melhus (11s).

Håstein, H & Werner, S: Spesialpedagogikken i en inkluderende skole,, I Befring, E. & Tangen, R. (red.): Spesialpedagogikk. Oslo: Cap. Utdrag: Kap 20 (s. 406- 436) (31s).

Larsen, Tone : Historisk oversikt over skoletilbudet i Norge for elever med Synshemning., Statped skriftserie nr. 54. Huseby kompetansesenter. 2007 (45s).

Larssen, Tone & Gunvor B. Wilhelmsen : Synshemming og synspedagogikk, (2004). Befring, E. & Tangen, R. (red.): Spesialpedagogikk. Oslo: Cap. Utdrag: Kap 14 (s. 290-304) (15s).

Kettler, B., Jessen, E. og Kolstad, M. : Vi lager hus –Et praktisk opplegg for gruppe hvor en elev er blind., Statped skriftserie nr. 46. Huseby kompe5tansesenter (50s).

Klingenberg, O.G. : Geometry: Educational Implications for Children with Visual Impairment., Philosophy of Mathematics Education Journal, Nr 20.Kan lastes ned fra: . People.exter:.

Larssen, T& Wilhelmsen G. : Synshemning og synspedagogikk, (2004). Befring, E. & Tangen, R. (red.): Spesialpedagogikk. Oslo: Cap. Utdrag: Kap 14 (s. 290-304) (15s).

Lassen, L: Empowerment som prinsipp og metode ved Spesialpedagogisk rådgivningsarbeid, (2004). I Befring, E. & Tangen, R Spesialpedagogikk. Oslo: J.W. Cappelens Forlag a.s. Side 142-154 (12s).

Lundgren, G., Runerlöw, I., Rivera, T., Westman, G. : Synguiden skola: en vägledning för dig som möter elever med synskada i utbildning, Stockholm: Specialpedagogiska Institutet. 42-128 , Kan nedlastes fra:.

Millar, S : Space and Sense. Essays in Cognitive Psychology. , (2008). Kap 2,3,4 og 5. Psychology Press. Hove and New York s27 - 119 (75s).

Mortensen, E. : Blinde børns læsning, neuropsykologiske, perseptuelle og kognitive faktorer. , Vejlø Print A/S, Kalundborg. (122s).

Myrberg, M & Bäckman, Ö : Synskadades läsning I. Resultat av lästrening, läsprövning og ordination av läshjälpmedel vidfemton syncentraler , HLS Förlag. (100s).

Olsson, K., Westman, A., Ytterbergh, M., Öberg, L. : Synguiden förskola: En vägledning för dig som möter barn med synskada i förskolan., (2008). Stockholm: Specialpedagogiska Institutet. s. 5-22; 29-89.

Pukstad, T. : IKT for svaksynte. Noen betraktninger. Et kurskompendium, Tambartun kompetansesenter. (20s).

Rusten, R.: Lesing og skriving med punktskrift en innføring , (2008). Snøfugl Forlag, Melhus. I Fosse, P & Klingenberg, O, Pedagogiske og psykologiske perspektiver på Opplæring av synshemmede.

Rusten, R. : Selvinstruerende kurs i punktskriftt, (2002), revidert 2009). Tambartun kompetansesenter.

Skogen, K : Spesialpedagogikken i et organisasjons- og innovasjonsperspektiv, (2004). Oslo: Cap. . I Befring, E. & Tangen, R. (red.): Spesialpedagogikk.Utdrag: Kap 8 (s. 175-194). (20s).

Stray A og Kristiansen, B. E: Et tydelig samspill er et godt samspill. Hvordan oppnå samspill med blinde spedbarn, Spesialpedagogikk 02/2002 (5s).

Storliløkken, M , Elmersskog, B., Martinsen, H. & Tellevik J.M: Hverdagslivets aktiviteter i et førlighetsperpektiv. ADL-opplæring av barn, unge og med synshemming, (2010). Tapir akademiske forlag, Trondheim. s7-222 (215s).

Storliløkken, M & Martinsen, H : Habiliteringsplanen – et verktøy i arbeidet eller et plandokument for skrivebordet, Unipub Forlag, Oslo. I Tellevik, JM & Storliløkken M. (red) Habiliteringsarbeid i et individuelt og samfunnsmessig perspektivs. s93- 111 .

Tangvold, K. : Barn med synshemning og multifunksjonsvansker. Bakgrunnsmessige aspekter, barns forutsetninger og metodiske tilnærminger , (2008). Snøfugl Forlag, Melhus. I Fosse, P & Klingenberg, O Pedagogiske og psykologiske perspektiver på Opplæring av synshemmede.

Tellevik J.M & Martinsen, H : Habilitering som problemløsning, (2003). Unipub Forlag, Oslo. I Tellevik, JM & Storliløkken M.(red), Habiliteringsarbeid i et individuelt og samfunnsmessig perspektivs. 113-134 .

Tellevik J.M et al. : Sentrale målsettinger for habiliteringsarbeid, (2003). I Tellevik, JM & Storliløkken M.(red), Habiliteringsarbeid i et individuelt og samfunnsmessig perspektiv, Unipub Forlag, Oslo, s. 1-10.

Tellevik J.M & Martinsen, H: Bruk av habiliteringsplan – uttrykk for et Paradigmeskifte i arbeidet med funksjonshemmede mennesker, (2003). I Tellevik, JM & Storliløkken M.(red), Habiliteringsarbeid i et individuelt og samfunnsmessig perspektiv, Unipub Forlag, Oslo, s. 11-34.

Utdanningsdirektoratet (2009) Spesialundervisning.: Veiledning til opplæringsloven om spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning., Kan lastes ned fra:. Utdanningsdirektoratet.

Utdanningsdirektoratet (2005) : Læreplan i kompenserende ferdigheter og teknikker for blinde og sterkt svaksynte elever i grunnskole og videregående opplæring., Utdanningsdirektoratet. Kan lastes ned fra Huseby kompetansesenters hjemmeside (35s).

Lov om grunnskolen og videregående opplæring (Opplæringsloven): (Opplæringsloven) Kan lastes ned fra Huseby kompetansesenters hjemmeside.

Vik, A. K., & Fellenius, K.: Coping strategies in reading: Multi-readers in the Norwegian general education system, (2007). Journal of Visual Impairment & Blindness, 101(9), I Syn 2008 , Statped skriftserie nr 67, Husebu kompetansesenter 2008.

Wigaard O.: Et økologisk og prosjektrettet perspektiv på habilitering, (2003). I Tellevik, JM & Storliløkken M.(red), Habiliteringsarbeid i et individuelt og samfunnsmessig perspektiv, Unipub Forlag, Oslo, s. 75-92.

Wilhelmsen, G. B.: Å se er ikke alltid nok, Synsforstyrrelser etter hjerneskader og mulige tiltak, Unipub forlag, Oslo. kap. 1, 2, 3 og 4 (s. 9- 76) og kap. 5 og 6 (s. 109-136).

Anbefalt tilleggslitteratur

Andrew, T. A., Henriksen, A og Groben, F. : Fokus MDVI. Fokus på barn med synshemning og sammensatte vansker.Socrates, Comenius. EU-prosjekt , Kan lastes ned fra:.

Bergerud , G.: Ser’n kleint? Barndomsminner fra 1940 oh 50-tallet., Statped skriftserie nr. 65. Huseby kompetansesenter 2008.

## Brandsborg, K.: Empati og blindhet, (1999). I Synsforum 3 1999.

Ekeberg, TR. & Holmberg, JB. : Tilpasset og inkluderende opplæring i en skole for alle, Universitetsforlaget, Oslo. Side 13-32, 140-158 .

Brøndmo, S. : Synsvansker, (2008). Rygvold, A-L og Ogden, T. (red.) Innføring i spesialpedagogikk.

Ellermann, K : Synshndicappede og idræt - en fagbeskrivelse., (1988) . Social- og sundhetsforvaltningen i København. Instituttet for blinde og svagsynede, Rymarksvej 1, 2009 Hellerup.

Fellers I-S., & Ericson, B. : Hur ska jag läsa? Val av läsmedium för barn med synsskada. , (2002) . Stockholm: Specialpedagogiska Institutet Resurscenter syn..

Helland, S : Spesialpedagogikk i barnehagen, Befring, E. & Tangen, R. (red.)Spesialpedagogikk. Oslo: Cap. Utdrag: Kap 14 (s. 290-304). .

Håstein, H. & Werner, S. : Men de er jo så forskjellige! Tilpasset opplæring i vanlig undervisning. , (2003). Oslo: Abstrakt forlag. Side 15-25, 41-81, .

Lundberg, Pia : Blindhet : antropologisk analyse af de blindes verden fra renæssancen til i dag ,

Scheiman, M, Scheiman, M & Whittaker, SG. : Low Vision Rehabilitation. A Practical Guide for Occupational Therapists, Chapter 14 – p. 239-263. .

Stochholm, K : Vejen til blind forståelse. , (2005). ISBN: 9788799098507. Videncenter for Synshandicap Synscenter Refsnæs, 1. udgave, Paperback .

Sydnes.S : En samling artikler og tekster fra Huseby og Tambartun kompetansesenter., (2005). Statpedserie nr. 38. Huseby og Tambartun kompetansesenter 2005.

Sydnes.S : Syn 2005. En samling artikler og tekster fra Huseby og Tambartun kompetansesenter. Statpedserie nr. 38. Huseby og Tambartun kompetansesenter 2008, (2008). En samling artikler og tekster fra Huseby og Tambartun kompetansesenter. Statpedserie nr. 38. Huseby og Tambartun kompetansesenter 2008.

Valberg, A : Visuell persepsjon og nevrale prosesser., (2008). Snøfugl Forlag, Melhus. I Fosse, P & Klingenberg, O, Pedagogiske og psykologiske perspektiver på Opplæring av synshemmede..

Aarrestad, A, Øyan, O, Jevne, OE og Pukstad, T : Blinde og IKT. Praktiske tips for lærere som underviser leselistbrukere. , (2008).

Carling, F. : Blind verden. , (1962). Oslo: Gyldendal .

Kjellevold, A : Retten til individuell plan, (2002). Fagbokforlaget.

Lassen, A. : Øjet og blindheden i norrøn litteratur og mytologi, (2003). Universitets-Jubilæets Danske Samfunds skriftserie, København: Museum Tusculanum..

Norges Blindeforbund (2000): Muligheter til et aktivt liv: tilbud og rettigheter for svaksynte og blinde. , Oslo: Norges Blindeforbund, Rehabiliteringsavdelingen.

Rekdal, Kirsten: Blinde barn og lesing : Utvikling av leseferdighet hos tre blinde grunnskoleelever , NTNU, Pedagogisk institutt, 2000. - 167 s.

Rusten, Randi : Det blinde barnets vei mot skriftspråket : teoretisk analyse og utvikling av et pedagogisk hjelpemiddel , NTNU, Pedagogisk institutt, 1998. - 134 s..

Sacks, O: Mannen som forvekslet kona med en hatt : og andre kliniske historier, (1987).

Sacks, O. : En antropolog på mars: syv paradoksale beretninger, (1996). Oversatt: K. Johansen Oslo: Cappelen .

Sacks, O.: De fargeblindes øy og konglepalmeøya., (1997). . Oversatt: K. Johansen, Oslo Cappelen.

Saramago, José : En beretning om blindhet., (2006). Oversatt: Chr. Rugstad. Verdensbiblioteket bok nr. 28.Oslo: De norske Bokklubbene.

Tenberken, S. : My path leads to Tibet, The Inspiring Story of How One Young Blind Woman Brought Hope to the Blind Children of Tibet, (2003). Arcade Publishing.

Bäckman, Ö., & Inde, K. : Synträning med optik (Low vision training), (1975). Kristianstad: Hermods Skola, Kristianstads Boktryckeri AB..

Jose, R. T. : (1989). Treatment Options. In R. T. Jose (Ed.), Understanding Low Vision (pp. 211-248). New York: American Foundation for the Blind. .

Langelaan, M., Nispen, R, M.A.van : Multidisciplinary rehabilitation and monodisciplinary rehabilitation for visually impaired adults, (2007). NIVEL (Netherlands institute for health services research og Department of Ophthalmology, Utrecht og VU University Medical Centre, Amsterdam, Netherlands).

Lund, R., & Watson, G. R.: The CCTV Book: Habilitation and Rehabilitation with Closed Circuit Television Systems, (1997). Froland, Norway: Synsforum ans.

Norges Blindeforbund (2008) : SENIOR, Tekst og teknikker for å kunne lese mer, Høgskolan i Kalmar. ISBN: (978-82-990438-9-2). Bestilles:. Arne Tomta: .

Norges Blindeforbund (2008): SENIOR, Hvis det blir vanskelig å lese, kom nærmere, Høgskolan i Kalmar . ISBN: (978-82-92998-01-4). Bestilles:. Arne Tomta.

Norges Blindeforbund (2008): Når du skal lese, skrive og alt mulig, Høgskolan i Kalmar . ISBN: (978-82-990438-9-2). Bestilles. Arne Tomta.

Norges Blindeforbund (2008): SENIOR, AMD-Manual, Høgskolan i Kalmar.

Romfo, H. S. & Tømta, A. : Innføringskurs i bruk av forstørrende TV, Oslo: Norges Blindeforbund. Bestilles. Arne Tomta.

Vedeler, L. : Pedagogisk bruk av lek, Oslo: Gyldendal.

Publisert 9. apr. 2010 10:17 - Sist endret 26. sep. 2018 12:43