Pensum/læringskrav

Sped 4530 Forypning i synspedagogikk

Merk: Dette er en foreløpig litteraturliste. Det vil ikke bli fjernet noe fra denne listen, men vi vil supplere med ytterligere litteratur i forkant av siste samling vår 2011.

Hovedbøker: Befring, E. & Tangen, R. (red.): Spesialpedagogikk. Oslo: Cap.

Millar, S (2008). Space and Sense. Essays in Cognitive Psychology. Psychology Press. Hove and New York

Tellevik, JM & Storliløkken M.(red), Habiliteringsarbeid i et individuelt og samfunnsmessig perspektiv, Unipub Forlag, Oslo

Fosse, P & Klingenberg, O, Pedagogiske og psykologiske perspektiver på Opplæring av synshemmede. Snøfugl Forlag, Melhus

Mortensen, E. (2007) Blinde børns læsning, neuropsykologiske, perseptuelle og kognitive faktorer. Vejlø Print A/S, Kalundborg.

Litteratur merket med i kompendiet SPED 4530 Fordypning i synspedagogikk. Del 2. Synshemmede barn og synspedagogiske utfordringer (2006) Kopisamling 9911

Litteratur merket med Er samlet i nytt kompendiet *Andersen, K. J., Brandsborg, K & Vik, A. (2000) Hånd over hånd. Spesialpedagogikk 02/2000 8 s.

Arnold, A. (2004)Learning to Read by Touch: Developing Braille Reading Schemes” I: The British Journal of Visual Impairment 22(3) 2004 11 s.

Befring, E (2004): Spesialpedagogikk. Perspektiver og tilnærming. I Befring, E & Tangen, R, red. Spesialpedagogikk, Oslo: J.W. Cappelens Forlag a.s. Side 45-68 24 s.

Brandsborg, K (2008). "Er det noe galt med øynene?" Tanker og følelser ved å få og ha et synshemmet barn Medforfatter Assistanse 15 s Kan nedlastes fra: http://www.assistanse.no/artikler/Tanker_assistanse.pdf

Brandsborg, K. (1987) Psykisk reaksjon og psykologiske behov hos familier med barn som har progredierende sykdom” i Tidsskrift for Norsk Psykologiforening 24 1987 7 s.

Corneliussen, B. & Skjærstad, T. (2000)Blinde små barn i barnehage. I Spesialpedagogikk 04/2004 5 s.

*Cyvin, M. og Gunvor B. Wilhelmsen, (2008) Et forbedret syn - grunnlag for motorisk, språklig og sosial utvikling, Spesialpedagogikk, nr. 3, s. 28-34. 6 s.

Ek, U ;, Fellenius, K; & Jacobson L. (2003). "Reading Acquisition, Cognitive and Visual Development, and Selfesteem in Four Children with Cerebral Visual Impairment". I Journal of Visual Impairment & Blindness, December 2003. Side 741 – 754. 13 s

*Ek, U; Jacobson, L; Ygge, J; Fellenius, K; & Flodmark, O (2000). : "Visual and cognitive development and reading achievement in four children with visual impairment due to preiventricular leukomalacia". I Visual Impairment Research - 2000, Vol. 2, No. 1. Side 3 - 16. 13 s Elmerskog B., Martinsen H., Storliløkken M., & Tellevik JM (1993). Førlighetsopplæring. Mobility i en funksjonell sammenheng. Tapir, Trondheim. s. 99-140 og s. 217 - 234. 68 s

*Fellenius,K ; Ek, U; & Jacobson L. : "Reading Strategies in Children with Cerebral Visual Impairment caused by Periventricular Leukomalacia". I International Journal of Disability, Development and Education, Vol 48, No. 3, 2001. Side 283 - 302. 19 s Frostad Fasting, Aa (2008) Ung og synshemmet- Å leve med synshemming – psykososiale aspekter og psykisk helse. I syn 2008. Statped skriftserie nr 67. Huseby kompetansesenter 2008 15 s.

Forsbak, Ø. (2008). Et historisk tilbakeblikk på blindeundervisningen i Norge. I Fosse, P & Klingenberg, O, Pedagogiske og psykologiske perspektiver på Opplæring av synshemmede. Snøfugl Forlag, Melhus 11 s.

Gompel, Marjolein; von Bon, Wim, H.J & Schreuder, R. (2004) Word Reading and Processing of the Identity and Order of Letters by Children with Low Vision and Sighted Children. I Journal of Visual Impairment & Blindness (12) 2004 15 s.

*Hollins, M. (1989) Blindness and Perception. I Understanding Blindness An. Integrative Approach 1989 20 s.

*Hummelvoll, G. (200). Barn og unge med progredierende synsvansker. I Spesialpedagogikk. Temaheftet (6) 2000 6s.

Håstein, H & Werner, S (2004): Spesialpedagogikken i en inkluderende skole, I Befring, E. & Tangen, R. (red.): Spesialpedagogikk. Oslo: Cap. Utdrag: Kap 20 (s. 406- 436). 31 s.

Ingsholt, A. (2000) Del verden med mig. Tidlig kommunikasjon mellom blinde børn og deres forældre. I Spesialpædagogik. Tidsskrift for specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand 20 (1) 2000 15 s

* Janson U. (1996) Sociala relationer och synskada I: Skolgården som møtesplass. Samspel mellan elever med och utan synskador. Rapport nr. 9. Stockholm: Gruppen för Handikappforskning, Pedagogiska institutionen, Stockholms Universitet. 07 s.

Jenssen, G.M. (2006) Å kunne lese er viktig – også for synshemmede . I Optikeren (1) 2006 8 s.

Jevne, O.E.(2008) Lærebøker i punktskrift. Utfordringer og muligheter. I Synspunkt (2) 2003 8 s

Jones, R. Teaching Internet Skills to Pupils with Visual Impairment. I The British Journal of Visual Impairment 22 (3) 2004 4 s.

* Karlsson G. (1999). Att leva i en vãrld som domineras av seende. I: Leva som blind. Fenomenologisk- psykologiska undersøkningar. Stockholm: Carlssons Bokfõrlag. 19 s.

* Karlsson G. (1999). Upplevelsen av att bli stigmatiserad. I: Leva som blind. Fenomenologisk- psykologiska undersøkningar. Stockholm: Carlssons Bokfõrlag. 15 s.

*Larsen, I. (2003) Anderledeshet og dilemmaer i skolehverdagen. Spesialpedagogikk o7/2003 5 s.

Larsen, Tone (2007)Historisk oversikt over skoletilbudet i Norge for elever med Synshemning. Statped skriftserie nr. 54. Huseby kompetansesenter. 2007 45 s.

Larssen, Tone & Gunvor B. Wilhelmsen (2004): Synshemning og synspedagogikk. Befring, E. & Tangen, R. (red.): Spesialpedagogikk. Oslo: Cap. Utdrag: Kap 14 (s. 290-304). 15 s.

Kelley, P. Davidson, R. & Sanspree, M.J.(1993) Vision and Orientation and Mobility Consultation for Children with Several Multiple Disabilities. I Journal of Visual Impairment & Blindness 87 (10) 1993 5 s.

Kettler, B., Jessen, E. og Kolstad, M. (2006) Vi lager hus –Et praktisk opplegg for gruppe hvor en elev er blind. Statped skriftserie nr. 46. Huseby kompe5tansesenter 50 s.

Kindinger, K,. (2005) Including Students who are Deaf-Blind into Physical Education: Barriers to Overcome. I Academica Exchange Extra 8 2005 6 s.

Klingenberg, O.G. (2008). Taktil/haptisk persepsjon i et pedagogisk perspektiv I Fosse, P & Klingenberg, O, Pedagogiske og psykologiske perspektiver på Opplæring av synshemmede. Snøfugl Forlag, Melhus 12 s

Klingenberg, OG. (2007). Geometry: Educational Implications for Children with Visual Impairment. Philosophy of Mathematics Education Journal, Nr 20. 15 s Kan lastes ned fra: http://people.exeter.ac.uk/PErnest/pome20/index.htm

Larssen, T& Wilhelmsen G. (2004): Synshemning og synspedagogikk. Befring, E. & Tangen, R. (red.): Spesialpedagogikk. Oslo: Cap. Utdrag: Kap 14 (s. 290-304). 15 s.

Lassen, L (2004). Empowerment som prinsipp og metode ved Spesialpedagogisk rådgivningsarbeid, I Befring, E. & Tangen, R Spesialpedagogikk. Oslo: J.W. Cappelens Forlag a.s. Side 142-154 12 s.

Nørgaard, H. (2006) Handicappersperktiver og social intergration. I Specialpædagogik. Tidsskrift for specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand (2) 2006 8 s.

Palmer, C. (2000) Children with Cortical Vision Impairment: Implication for Education 2000 15 s.

* Preisler G. (1997) Social and Emotional Development of Blind Children: A Longitudinal Study. In: V. Lewis & G.M. Collis (Eds). Blindness and Psychological Development in Young Children. Leicester: BPS Books 15 s.

Lundgren, G., Runerlöw, I., Rivera, T., Westman, G. (2006) Synguiden skola: en vägledning för dig som möter elever med synskada i utbildning, Stockholm: Specialpedagogiska Institutet. s. 42-128, 86 s Kan nedlastes fra: http://www.sit.se/download/Regioner/%d6stra/Synguiden/SG2007nov.pdf

*Mclinden M. and Mccall S. (2002) Learning Through Touch. Side 25- 36 og 53-59 David Fultn Publishers Lsd. London 17 s

Millar, S (2008). Space and Sense. Essays in Cognitive Psychology. SIDE 27-119 Kap 2,3,4 og 5. Psychology Press. Hove and New York 75 s

Mortensen, E. (2007) Blinde børns læsning, neuropsykologiske, perseptuelle og kognitive faktorer. Vejlø Print A/S, Kalundborg. 122 s

Myrberg, M & Bäckman, Ö (1993). Synskadades läsning I. Resultat av lästrening, läsprövning og ordination av läshjälpmedel vid femton syncentraler. HLS Förlag. 100 s Olsson, K., Westman, A., Ytterbergh, M., Öberg, L. (2008) Synguiden förskola: En vägledning för dig som möter barn med synskada i förskolan. Stockholm: Specialpedagogiska Institutet. s. 5-22; 29-89 Kan nedlastes fra: http://www.sit.se/download/Regioner/%D6stra/Synguiden/SGFmars08.pdf 77 s Pukstad, T. (2008). IKT for svaksynte. Noen betraktninger. Et kurskompendium. Tambartun kompetansesenter 20 s

Rusten, R.(2008).Lesing og skriving med punktskrift en innføring I Fosse, P & Klingenberg, O, Pedagogiske og psykologiske perspektiver på Opplæring av synshemmede. Snøfugl Forlag, Melhus 13 s

Rusten, R. (2002), revidert 2009) Selvinstruerende kurs i punktskrift. Tambartun kompetansesenter 60 s

Skogen, K (2004): Spesialpedagogikken i et organisasjons- og innovasjonsperspektiv, I Befring, E. & Tangen, R. (red.): Spesialpedagogikk. Oslo: Cap. Utdrag: Kap 8 (s. 175-194). 20 s.

*Stray A og Kristiansen, B. E. Et tydelig samspill er et godt samspill. Hvordan oppnå samspill med blinde spedbarn. Spesialpedagogikk 02/2002 5 s

Storliløkken, M & Martinsen, H (2003). Habiliteringsplanen – et verktøy i arbeidet eller et plandokument for skrivebordet, i Tellevik, JM & Storliløkken M.(red), Habiliteringsarbeid i et individuelt og samfunnsmessig perspektiv, Unipub Forlag, Oslo, s. 93- 111 19 s.

Tangvold, K. (2008). Barn med synshemning og multifunksjonsvansker. Bakgrunnsmessige aspekter, barns forutsetninger og metodiske tilnærminger I Fosse, P & Klingenberg, O, Pedagogiske og psykologiske perspektiver på Opplæring av synshemmede. Snøfugl Forlag, Melhus 20 s

Tellevik J.M & Martinsen, H (2003). Habilitering som problemløsning, i Tellevik, JM & Storliløkken M.(red), Habiliteringsarbeid i et individuelt og samfunnsmessig perspektiv, Unipub Forlag, Oslo, s. 113-134 22 s.

Tellevik J.M et al. (2003). Sentrale målsettinger for habiliteringsarbeid, i Tellevik, JM & Storliløkken M.(red), Habiliteringsarbeid i et individuelt og samfunnsmessig perspektiv, Unipub Forlag, Oslo, s. 1-10 10 s.

Tellevik J.M & Martinsen, H (2003). Bruk av habiliteringsplan – uttrykk for et Paradigmeskifte i arbeidet med funksjonshemmede mennesker, i Tellevik, JM & Storliløkken M.(red), Habiliteringsarbeid i et individuelt og samfunnsmessig perspektiv, Unipub Forlag, Oslo, s. 11-34 24 s.

Utdanningsdirektoratet (2009) Spesialundervisning. Veileder til opplæringsloven om spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning. Kan lastes ned fra utdanningsdirektoratets hjemmeside udir.no 91 s.

*Vik, A. K. (2008). Individual and environmental conditions for the literacy development for pupils with severe visual impairment. Journal of Assistive Technologies, 2(4), 4-15 11

Vik, A. K., & Fellenius, K. (2007). Coping strategies in reading: Multi-readers in the Norwegian general education system. Journal of Visual Impairment & Blindness, 101(9), I Syn 2008 , Statped skriftserie nr 67, Husebu kompetansesenter 2008 20

Wigaard O. (2003). Et økologisk og prosjektrettet perspektiv på habilitering, i Tellevik, JM & Storliløkken M.(red), Habiliteringsarbeid i et individuelt og samfunnsmessig perspektiv, Unipub Forlag, Oslo, s. 75-92 17 s. Wilhelmsen, G. B. (2004) Å se er ikke alltid nok, Synsforstyrrelser etter hjerneskader og mulige tiltak, Oslo: Unipub forlag. ”, kap. 1, 2, 3 og 4 (s. 9- 76) og kap. 5 og 6 (s. 109-136) 58 s

Anbefalt tilleggslitteratur

Andrew, T. A., Henriksen, A og Groben, F. (2008). Fokus MDVI. Fokus på barn med synshemning og sammensatte vansker. Socrates, Comenius. EU-prosjekt. Kan nedlastes fra: http://www.statped.no/nyupload/88664/FocusMDVIbeskyttet.pdf

Bergerud , G. (2008) Ser’n kleint?. Barndomsminner fra 1940 oh 50-tallet. Statped skriftserie nr. 65. Huseby kompetansesenter 2008

Brandsborg, K.(1999) Empati og blindhet. I Synsforum 3 1999

Ekeberg, TR. & Holmberg, JB. (2004): Tilpasset og inkluderende opplæring i en skole for alle. Oslo: Universitetsforlaget. Side 13-32, 140-158

Ellermann, K (1988). Synshndicappede og idræt – en fagbeskrivelse. Social- og sundhedsforvaltningen i København. Instituttet for blinde og svagsynede, Rymarksvej 1, 2009 Hellerup.

Fellers I-S., & Ericson, B. (2002). Hur ska jag läsa? Val av läsmedium för barn med synsskada. Stockholm: Specialpedagogiska Institutet Resurscenter syn.

Håstein, H. & Werner, S. (2003): Men de er jo så forskjellige! Tilpasset opplæring i vanlig undervisning. Oslo: Abstrakt forlag. Side 15-25, 41-81, 249-260 .

Lundberg, Pia (2005). Blindhet : antropologisk analyse af de blindes verden fra renæssancen til i dag

Scheiman, M, Scheiman, M & Whittaker, SG. (2007). Low Vision Rehabilitation. A Practical Guide for Occupational Therapists. Chapter 14 – p. 239-263.

Stochholm, K (2005). Vejen til blind forståelse. Videncenter for Synshandicap Synscenter Refsnæs, 1. udgave, Paperback , ISBN: 9788799098507,

Sydnes.S (2005) Syn 2005. En samling artikler og tekster fra Huseby og Tambartun kompetansesenter. Statpedserie nr. 38. Huseby og Tambartun kompetansesenter 2005

Sydnes.S (2008) Syn 2005. En samling artikler og tekster fra Huseby og Tambartun kompetansesenter. Statpedserie nr. 38. Huseby og Tambartun kompetansesenter 2008

Valberg, A (2008). Visuell persepsjon og nevrale prosesser. I Fosse, P & Klingenberg, O, Pedagogiske og psykologiske perspektiver på Opplæring av synshemmede. Snøfugl Forlag, Melhus

Aarrestad, A, Øyan, O, Jevne, OE og Pukstad, T (2008). Blinde og IKT. Praktiske tips for lærere som underviser leselistbrukere.

Carling, F. (1962) Blind verden. Oslo: Gyldendal

Kjellevold, A (2002). Retten til individuell plan. Fagbokforlaget.

Lassen, A. (2003) Øjet og blindheden i norrøn litteratur og mytologi. Universitets-Jubilæets Danske Samfunds skriftserie, København: Museum Tusculanum.

Norges Blindeforbund (2000) Muligheter til et aktivt liv: tilbud og rettigheter for svaksynte og blinde. Oslo: Norges Blindeforbund, Rehabiliteringsavdelingen.

Sacks, O. (1987) Mannen som forvekslet kona med en hatt : og andre kliniske historier

Sacks, O. (1996) En antropolog på mars: syv paradoksale beretninger. Oversatt: K. Johansen Oslo: Cappelen

Sacks, O. (1997) De fargeblindes øy og konglepalmeøya. Oversatt: K. Johansen, Oslo: Cappelen

Saramago, José (2006) En beretning om blindhet. Oversatt: Chr. Rugstad. Verdensbiblioteket bok nr. 28.Oslo: De norske Bokklubbene Tenberken, S. (2003) My path leads to Tibet, The Inspiring Story of How One Young Blind Woman Brought Hope to the Blind Children of Tibet, Arcade Publishing

Bäckman, Ö., & Inde, K. (1975). Synträning med optik. (Low vision training). Kristianstad: Hermods Skola, Kristianstads Boktryckeri AB.

Jose, R. T. (1989). Treatment Options. In R. T. Jose (Ed.), Understanding Low Vision (pp. 211-248). New York: American Foundation for the Blind. Langelaan, M., Nispen, R, M.A.van (2007) Multidisciplinary rehabilitation and monodisciplinary rehabilitation for visually impaired adults, NIVEL (Netherlands institute for health services research og Department of Ophthalmology, Utrecht og VU University Medical Centre, Amsterdam, Netherlands) Oppsummering:

Lund, R., & Watson, G. R. (1997). The CCTV Book: Habilitation and Rehabilitation with Closed Circuit Television Systems, Froland, Norway: Synsforum ans.

Norges Blindeforbund (2008) SENIOR, Tekst og teknikker for å kunne lese mer, Kalmar: Høgskolan i Kalmar (ISBN 978-82-92998-01-4). Bestilles: arne.tomta@blindeforbundet.no

Norges Blindeforbund (2008) SENIOR, Når du skal lese, skrive og alt mulig, Kalmar: Høgskolan i Kalmar (ISBN 978-82-990438-9-2). Bestilles: arne.tomta@blindeforbundet.no

Norges Blindeforbund (2008) SENIOR, Hvis det blir vanskelig å lese, kom nærmere, Kalmar: Høgskolan i Kalmar (ISBN 978-82-92998-01-4). Bestilles: arne.tomta@blindeforbundet.no

Norges Blindeforbund (2008) SENIOR, AMD-Manual, Kalmar: Høgskolan i Kalmar. Lastes ned fra: www.hik.se/senior

Romfo, H. S. & Tømta, A. (2007) Innføringskurs i bruk av forstørrende TV, Oslo: Norges Blindeforbund. Bestilles: arne.tomta@blindeforbundet.no

Publisert 22. des. 2009 08:43 - Sist endret 27. jan. 2010 15:47