Pensum/læringskrav

 Hovedbøker

Høvding, G. (red.) (2000/2004) Oftalmologi: Nordisk lærebok og atlas. Bergen: Studia.

Lewis, V (2003) .Development and Disability. Kap. How do blind children develop? Blackwell Publishing

Pérez Pereira (1999) Language Development and Social Interaction in Blind Children. Dove, Psychology Press

Warren D.H. (1994) The acquisition of cognitive skills. In: Blindness and Children. An Individual Approach. Cambridge University Press.

Et kompendium blir trykt og fås kjøpt hos Akademika. Litteratur merket med * er kopiert i kompendiet. Litteraturliste:

*Alexander, P.K. (1990) The effect of brain damage on the visual functioning of children. Journal of Visual Impairment and Blindness, 84, vol. 7, s. 372-376. 4 s

Bertelsen T. & Høvding G. (2000) Briller. Glasögon. I: Høvding, G. (red.) Oftalmologi. Nordisk lærebok og atlas (13 utg.) Bergen: Studia. 4 s. Bertelsen T. & Høvding G. (2000) Oversikt over øyets anatomi. I: Høvding, G. (red.) Oftalmologi. Nordisk lærebok og atlas (13 utg.) Bergen: Studia. 16 s.

Bertelsen T. & Høvding G. (2000) Visus. Synsstyrke. I: Høvding, G. (red.) Oftalmologi. Nordisk lærebok og atlas (13 utg.) Bergen: Studia. 8 s.

Ehlers, N & Bek, T. (2000) Synssansen. I: Høvding, G. (red.) Oftalmologi. Nordisk lærebok og atlas (13 utg.) Bergen: Studia. 14 s.

*Ek, Ulla, Elisabeth Fernett & Lena Jacobson (2005) Cognitive and behavioral characteristics in blind children with bilateral optic nerve hypoplasia. Acta Pædiatrica, vol.94, s.1421-1426. 6 s.

*Ek, Ulla (2003) Den förändrade populasjonen av synskadade barn. Synspunkt nr 2/2003, s. 4-11 8 s

Fosse, P. og Tangvold, K. (2004) Særtrekk i bruk av synet hos antatt normaltseende og svaksynte barn og unge med autisme, Rapport nr. 2, Autismeteamet v/ Tambartun kompetansesenter og Autismeenheten, Oslo: Unipub skriftserie. Kan lastes ned fra: http://avd.rikshospitalet.no/files/autismeenheten/Saertrekk.pdf 32 s

* Hollins, M. (1989). Attitudes and emotional reactions to blindness, i Understanding blindness, an integrative approach. Kap. 5, Hillsdale, New Jersey: Erlbaum Associates, s. 89-106 17 s.

*Jose, Randall T. (1983) Optics In Understanding low vision. New York: American Foundation for the blind. Kap 9, s. 187-210 23s.

*Jose, Randall T. (1983) Treatment options in Understanding low vision. New York: American Foundation for the blind. Kap 10, s. 211-235 24 s.

*Martinsen H (1994) The deviant blind child. In Development of passivity and occurrence of stereotyped activities in congenitally blind children. Tambartun 10 s.

* Martinsen, H. & Tellevik, J.M. (2007) Begrep og begrepsforståelse Martinsen H & Tetchner S. Barn og unge med Asberger- syndrom. Perspektiver på språk, kognisjon sosial kompetanse og tilpasning. Gyldendal norske forlag. Oslo 16 s

Lewis, V (2003) .Development and Disability. Kap. ? How do blind children develop? Blackwell Publishing 60 s

Lindstedt, E. (1998) Vad kan barnet se? Om syn och Synprövning av barn. Solna: SIH Läromedel. 48 s

*Lyng, K. (1991) Syn og aldring. Rapport nr. 1, Oslo: Norsk Gerontologisk institutt. Kap. 1 og 4, 25 s

Nyheim, M. og Tangvold, K. (2004) Synsfunksjonsutredning av barn og unge med autisme, Rapport nr. 3, Autismeteamet v/ Tambartun kompetansesenter og Autismeenheten, Oslo: Unipub skriftserie. Kan lastes ned fra http://avd.rikshospitalet.no/files/autismeenheten/Synsfunksjonsutredning.pdf 49 s

Pérez Pereira (1999) Language Development and Social Interaction in Blind Children. Dove, Psychology Press 168 s.

Roman-Lantzy, C. (2007) Cortical visual impairment. An approach to Assessment and intervention. AFBFPRESS. New York: American foundation for the blind, s.1 – 113 113 s

Tellevik J.M. Kognitive, sosiale og emosjonelle konsekvenser av synstap I Fosse, P & Klingenberg, O, Pedagogiske og psykologiske perspektiver på Opplæring av synshemmede. Snøfugl Forlag, Melhus 13 s

Tengroth B. & Fagerholm P. Synbanornas neurologi. I: Høvding, G. (red.) Oftalmologi. Nordisk lærebok og atlas (13 utg.) Bergen: Studia. 20 s

*Valberg A. & Fosse P. (1997) Synsprøving og WHO's kategorier for synshemming. Synspunkt, 12(1): 18-23 05 s.

Warren D.H. (1994) The acquisition of cognitive skills. In: Blindness and Children. An Individual Approach. Cambridge University Press. 73 s.

*Øyen. Bjørn. (2007) litt om synssansen, synets delfunksjoner og synshemming. Oslo: Huseby kompetansesenter.

Publisert 1. mai 2009 09:43 - Sist endret 20. aug. 2009 16:42