SPED4930 – Tilpasset og inkluderende opplæring

Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

Emnet omfatter følgende temaer:

  • Tilpasset og inkluderende opplæring i internasjonalt, historisk, utdanningspolitisk, juridisk og pedagogisk perspektiv.
  • Helhetlig perspektiv på tilpasset og inkluderende opplæring: sammenhengen mellom vanlig undervisning og spesialundervisning.
  • Arbeid med tilpasset og inkluderende opplæring sett i individ- og systemperspektiv.
  • Ulike perspektiver på læring, ulike forutsetninger for læring og konsekvenser for tilretteleggingen av opplæringen.
  • Elev- og lærerrollen og skolekultur for tilpasset og inkluderende opplæring.
  • Sammenhengen mellom sentralt fastsatt læreplan, lokalt arbeid med læreplanene, klassens plan og individuell opplæringsplan. Rammer og tilpasningsmuligheter.
  • Arbeid med tilpasset og inkluderende opplæring knyttet til didaktiske kategorier og didaktisk relasjonstenking.
  • Skolens pedagogiske/spesialpedagogiske kartlegging og vurdering, PPTs sakkyndige vurdering og skolens arbeid med individuelle opplæringsplaner. Sammenhenger i prosessen og grunnlag for kvalitetsutvikling av opplæringen.
  • Dilemmaer og spenninger i arbeidet med tilpasset og inkluderende opplæring.

Hva lærer du?

Arbeidet med studieemnet skal bidra til at studentene opparbeider innsikt i hva prinsippene om tilpasset og inkluderende opplæring innebærer og hvordan de kan realiseres, sett i et individ- og systemperspektiv.

Opptak og adgangsregulering

Emnet arrangeres som oppdragskurs.

Opptakskrav: Lærer-, faglærer-, førskolelærer- eller tilsvarende av minimum 3 års varighet. For å studere ved Universitetet i Oslo (UiO), må man normalt fylle kravene til generell studiekompetanse (være immatrikulert).

Forkunnskaper

Obligatoriske forkunnskaper

Bachelor i spesialpedagogikk eller lærer-, faglærer-, førskolelærer- barnevernspedagogutdanning eller tilsvarende av minimum 3 års varighet.

Anbefalte forkunnskaper

Basalkunnskap i didaktikk og læreplanarbeid.

Undervisning

Forelesninger, litteraturstudier, gruppedrøftinger og individuelle refleksjonsoppgaver.

Praksis/praksisrelaterte aktiviteter utføres gjennom en mappeoppgave. Dette er en kartleggings-/observasjons- og vurderingsoppgave knyttet til en praktisk opplæringssituasjon i barnehage eller skole. Oppgaven utføres som gruppeoppgave.

Eksamen

En mappe bestående av følgende komponenter: To skriftlige oppgaver knyttet til temaene for studieemnet, hvorav den første er individuell og den andre i gruppe. Se informasjon om gruppeoppgaven under punktet om undervisningsform. Begge oppgavene arbeides med på grunnlag av forelesningene og pensumlitteratur, og den siste oppgaven skal dessuten være en kartleggings-/observasjons- og vurderingsoppgave knyttet til en praktisk opplæringssituasjon. Det vil bli utarbeidet nærmere retningslinjer for mappen før studiestart. På mappen anvendes det en gradert karakterskala med fem trinn fra A til E for bestått med A som beste karakter, og F for ikke bestått.

Annet

Emnet kan tas som del av fordypning i master i spesialpedagogikk eller som videreutdanning for personer som fyller opptakskravene.

Fakta om emnet

Studiepoeng
20
Undervisning

Emnet går ved behov.

Eksamen
Hver vår
Undervisningsspråk
Norsk

Kontakt

UV-studieinfo