Armstrong, T: Mange intelligenser i klasseværelset, 1998. Adlandia.
Bisgaard, N.J.: Iagttagelse - psykologisk og pedagogisk, 1989. G.E.C. Gads Forlag . Kap. 5, 7 .
Bråthen I. & Thurman-Moe A.C.: Den nærmeste utviklingssonen som utgangspunkt for pedagogisk praksis, 1996. Cappelen Akademisk Forlag,. i Bråthen I. (red): Vygotski i pedagogikken s. 123-143 .
Dunn R & Griggs S: Læringsstiler , 2004. Universitetsforlaget .
Dysthe O. (red) : Ulike perspektiv på læring og læringsforskning, 1996. Cappelen, .
Ekeberg, T.R & Holmberg J.B.: Tilpasset og inkluderende opplæring i en skole for alle, 2004. Universitetsforlaget. ISBN: 8215005446 .
Hargraves, A: Lærerarbeid og skolekultur Læreryrkets forandring i en postmoderne tidsalderDel 2-3, 1996. Ad Notam Gyldendahl .
Johnson DW, Johnson RT., Haugaløkken OK, Aakervik AO: Samarbeid i skolen, 2000. Pedagogisk psykologisk forlag .
Langer, EJ: Tenksom læring , 2000. Gyldendal Norsk forlag .
Skaalvik E. & Skaalvik S.: Selvoppfatning, motivasjon og læringsmiljø, 1996. TANO . Kap. 1, 2, 5, 6, 7.
Skogen, K & Holmberg, JB: Elevtilpasset opplæring. En innovasjonstilnærming , 2002. Universitetsforlaget .
Anbefalt støtteliteratur:
Gardner H: Slik tenker og lærer barn, 1993. Praxis Forlaget.
Gjærum, Grøholt, Sommerschild (red): Mestring som mulighet i møte med barn, unge og foreldre, 1999. TANO. Kap.1, 9.
Holmberg J.B.: Sosiale og emosjonelle vansker, 1997. Ad Notam.
Holmberg, JB & Skaar, B: Tilpasset opplæring, 2003. InterMedia. CD-ROM.
Illeris K: Læring - aktuell læringsteori i spenningsfeltet mellom Piaget, Freud og Marx, 2000. Roskilde Universitetsforlag.
Moe S: Læredikt. Systemisk - konstruktivistisk pedagogikk, 2000. Universitetsforlaget..
Vedeler, L: Pedagogisk bruk av lek, 1999. Universitetsforlaget.
Utdanningspolitiske retningslinjer og nødvendig bakgrunnsstoff
Opplæringsloven 1998
Lov omgrunnskolen og den vidaregåande opplæringa
St. meld. 23 (1997-98) Om opplæring av barn, unge og voksne med særskilte behov
Læreplanverket for grunnskole, videregående opplæring og voksenopplæring Generell del, del 2, Kirke- utdannings- og forskningsdepartementet 1996
St. meld. 29 (1994-95): Om prinsipper og retningslinjer for 10-årig grunnskole Ny læreplan. Kirke- utdannings- og forskningsdepartementet
St. meld. 28 Mot rikare mål
Od. Prop. 1997-98 nr. 46
St. meld. 47 (1995-96): Om elevvurdering, skolebasert vurdering og nasjonalt vurderingssystem. Kirke- utdannings- og forskningsdepartementet
St. meld. 33 (1991-92): Kunnskap og kyndighet. Om visse sider ved videregående opplæring. Kirke- utdannings- og forskningsdepartementet Metodisk veiledning. Særskilt tilrettelagt opplæring. 1996
Metodisk veiledning. Vurdering i videregående opplæring, 2. utgave 1997 (eller nyere utgave) Nasjonalt læremiddelsenter
Veiviseren, Nasjonalt læremiddelsenter 1994