Pensum/læringskrav

Artikler merket med * finnes i kompendiet.

Aigeltinger, Rune : Innspill til dynamisk kartlegging av matematikkvansker , (2005). Konferanserapport fra Landskonferansen ”Fra vanske til mestring II” mai/2005 Forum for matematikkvansker , Kristiansand . *.

Baker, Colin:: Bilingual schooling Issues: Underachievement, Assessment and Special Needs, (2006):. I :Baker, Colin: Foundations of Bilingual Education and Bilingualism ,Univ of Toronto Pr. s. 296-317 (22 s)*.

Biemiller, Andrew: Teaching Vocabulary – Early, direct and sequential , (2001). I: American Educator Spring 2001 . *.

Brudholm, Merete: ”Læseforståelse”, (2002). Alinea AS, København. ISBN:  87-23-04803-4 .

Bråten, Ivar: Selvregulert læring i sosialt-kognitivt perspektiv. I: Læring: i sosialt, kogntitivt og sosialt-kogntitivt perspektiv., (2002). Cappelen Akademisk Forlag . ISBN: ISBN 82-02-21817-9. (29 s.) *.

Bøyesen, Liv : Kartlegging og utredning- sikring eller marginalisering?, (2006):. I: Brock-Utne, Birgit; Bøyesen, Liv. Å greie seg i utdanningssystemet i nord og sør. Innføring i flerkulturell og komparativ pedagogikk, utdanning og utvikling.Bergen: Fagbokforlaget. ISBN: 82-450-0396-4. (11 s.) *.

Dalvang, Tone og Lunde, Olav: Dynamisk kartlegging og dynamisk undervisning, , (2005). I: ” KONFERANSERAPPORT 3: Vurdering i matematikk – Hvorfor og hvordan? Fra småskole til voksenopplæring Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen . (7 s.)*.

Danmarks Evalueringsinstitutt : Rapport om evaluering av leseundervisning , (120 sider). http://www.eva.dk/Default.aspx?ID=144 .

de Valenzuela, Cervantes : Procedures and Techniques for Assessing the Bilingual Exceptional Child, (1989). I: Baca, Leonard, Cervantes, Hermes :The Bilingual Special Education Interface Charles Merrill Co.. (20 s.) .

Duna, K.E., Frost, J., Godøy, O. & Monsrud, M : Arbeidsprøven, Veiledning, Elevark og Analyseark. , 1999. http://www.statped.no/moduler/templates/Module_Overview.aspx?id=18039&epslanguage=NO.

Dysthe, O: "Sosiokulturelle teoriperspektiv på kunnskap og læring" , 2001. I: Dysthe, O. (2001) (red.): Dialog, samspel og læringAbstrakt forlag. ISBN: 82-7649-012-3. (37 s )*.

Finne, T., Ekstrøm, H., Høigaard, B: Tilpasset opplæring i en digitalisert skole, (4 s.)*.

Frost, J. & Nielsen, J. Chr.: IL-basis. , 1999. PP-tjenestens materiellservice.

Frost, J.: Lesepraksis på teoretisk grunnlag. , 1999. Cappelen.. ISBN: 82-456-0719-3.

Frost, J.: Prinsipper for god leseopplæring, 2003. Cappelen. ISBN: 82-02-21815-2.

Frost, J. : Leselærerprosjektet i Skedsmo 2004-05: , 2006. I: Spesialpedagogikk 0905, forskningsutgave. (15 s.)*.

Frost, J: Å gjøre tilpasset opplæring tilpasset – forholdet mellom normal- og spesialundervisning i en inkluderende skole , I: Bedre skole nr 2 2005 (6 s.)*.

Föhrer, U & Magnusson, E: Läse och skriva fast man inte kan. Kompenserande hjälpmedel vid läs- og skrivsvårigheter., 2003. Studentlitteratur, Lund. Fra s. 55 – 113 (58 s.)*.

Høigaard, Bjørgulv: IKT som lære- og hjelpemiddel I: Leseveilederen. Hvordan kan foreldre hjelpe barn som har dysleksi., 2005. Bredtvet kompetansesenter.

Jahr, Mette-Cathrine: Å lese for livet, 2003. Cappelen akademiske forlag. ISBN: 82-02-22622-8.

Lauvås, P. & Handal G: Veiledning og praktisk yrkesteori, 2000. Oslo: Cappelen.

Lunde, Olav : Matematikkvansker som spesialpedagogisk tema, , 2003. I: Nordisk Tidsskrift for spesialpedagogikk nr 3 2003. (16 s.)*.

Lunde, Olav: Språket som fundament for matematikkmestring, 2003. I: Spesialpedagogikk nr 1 2003. (7.s)*.

Lyster SAH: Språkrelaterte lærevansker hos barn og ungdom Kartlegging og tiltak, 5.opplag 2003. Gyldendal Akademisk. ISBN:  82-00-21525-3. Kap 1, 3, 4 og 7 .

Lyster, Solveig-Alma Halaas: STAS –Standardisert test i avkoding og staving , i:Spesialpedagogikk nr 4 2003 . *.

Læringssenteret : Idebok om lydbøker, 2001. Læringssenteret.

Monsrud, May-Britt: Lesevansker hos en minoritetsspråklig elev – vurdert i et dynamisk perspektiv, 2005. I: Norsk Tidsskrift for Logopedi nr 1 2005.

Ostad, Snorre : Fra egosentrisk til subvokal tale, 2003. I: Spesialpedagogikk nr 10 2003. (6 s.)*.

Rikstrygdeverket og KUF: Formidling av IT-hjelpemidler i skolen, 2001. s. 5 -12 (7 s.).

Røkenes, O. H. & Hanssen, P-H: Bære eller briste, 2002. Bergen: Fagbokforlaget..

Santa, Carol M. og Engen, Liv : CRISS. Lære å lære, 1996. Stiftelsen dysleksiforsking: Stavanger. ISBN: 82-7649-012-3.

Skogen, Kjell: Innovasjon i skolen-Kvalitetsutvikling og kompetanseheving, 2004. Universitetsforlaget. ISBN: 9788215005249.

Sweet, Anne Polselli og Snow Catherine. (eds.) E: Rethinkning reading comprehension, 2003. The Guildford Press. ISBN: 1-57230-892-3 .

Utgård, Turid : IKT SOM HJELPEMIDDEL, Utarbeidet ved Bredtvet kompetansesenter, Oslo, Læringssenteret . 18 – 26 og s 33 – 39 (14 s.) . http://www2.skolenettet.no/sto/ikt/ikt/nedlast/IKT.doc.

Utgård, Turid og Høigaard, Bjørgulv: Digital kompetanse for alle ?, 2005. I: Spesialpedagogikk, nr. 2/2005 . (4 s.)*.

Whal Andersen, Michal: Sprog som forudsætning for å lære matematikk, 2005. I: ” KONFERANSERAPPORT 3: Vurdering i matematikk – Hvorfor og hvordan? Fra småskole til voksenopplæring Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen. (10 s.)*.

Supplerende litteratur

Dysthe, O: Den nye skrivepedagogikken og datamaskinen, 1987. I: Norsklæreren, nr.2, s.59-62.

Fornyings og administrasjonsdepartementet: ”eNorge 2009- det digitale spranget” , http://www.regjeringen.no/upload/FAD/Vedlegg/IKT-politikk/enorge_2009_komplett.pdf.

Bell, S. et al : Storylinepædagogikken. Nye veje til tværfaglighed og undervisningsdifferentiering, 1996. Gyldendal undervisning, Danmark.

ITU Monitor 2005 : – På vei mot digital kompetanse i grunnopplæringen (Desember 2005), ITU. http://www.itu.no/itu_monitor/1127716502.31/view.

NOU 2001:22 : Fra bruker til borger? En strategi for nedbygging av funksjonshemmende barrierer , http://odin.dep.no/aid/norsk/dok/andre_dok/nou/030001-020008/dok-bn.html.

UFD : Program for digital kompetanse 2004-2008, med vedlegg, 2003. http://odin.dep.no/kd/norsk/satsingsomraade/ikt/045011-990066/dok-bn.html.

Utdanningsdirektoratet: Pilotstudie om bruk av faglitterære DAISY-bøker., 2004. http://www.utdanningsdirektoratet.no/templates/udir/TM_Artikkel.aspx?id=1411.

Skogseth, H: Spørreundersøkelse til skole og bruker/heim om hvordan lånt datautstyr fra folketrygden blir brukt i undervisningssammenheng. Et samarbeidsprosjekt mellom Trøndelag kompetansesenter og Hjelpemiddelsentralen i Nord Trøndelag., 2002. http://www.statped.no/moduler/templates/Module_Article.aspx?id=18371&epslanguage=NO.

St.meld. nr. 40 (2002-2003) Nedbygging av funksjonshemmende barrierer”, http://odin.dep.no/aid/norsk/publ/stmeld/044001-040005/dok-bn.html.

SITES-undersøkelsen (Second Information Technology in Education Study) , 1999. International Association for the Evaluation of Educational Achievement.

Trageton, A: Å skrive seg til lesing. IKT i småskolen, 2003. Universitetsforlaget.

Publisert 15. okt. 2008 17:56 - Sist endret 26. sep. 2018 12:51