Kurs for Oslo kommune Høst 2008-vår 2009
Med mulighet for endringerDato | Undervises av | Sted | Tema | Kommentarer / ressurser |
23.10.2008 | Jørgen Frost, Siri Krogdahl | kl. 14.15-16.30 Auditorium 1, Helga Engs hus (kaffe/te) | Presentasjon av formål, innhold, arbeidskrav og forventninger | Presentasjon |
28.10.2008 | Jørgen Frost | Kl 14.00-16.00: Rom U35 Helga Engs hus (kaffe/te/brød) | INTRO for skoleledere | |
30.10.2008 | Turid Weiby | Kl 14.00-18.00 Auditorium 1, Helga Engs hus (kaffe/te/brød) | Veiledning | Veiledning |
06.11.2008 | Kl 12.00-16.00 Egne skoler | Kollokvier med veileder | ||
13.11.2008 | Sol Lyster Kjell Skogen | Kl 12.15-18.00: Aud 1 Helga Engs hus (kaffe/te/brød) | SL: Å arbeide med barns ordforråd KS:Et innovasjonsperspektiv på lese- og matematikklærernes utfordringer ihenhold til Kunnskapsløftet | Kommer senere |
20.11.2008 | Jørgen Frost | Kl. 12.15-17.00 Aud 3 Helga Engs hus (kaffe/te/brød) | Tidlige språklige forutsetninger og senere leseutvikling. Powerpoint | |
27.11.2008 | Turid Weiby Sol Lyster | Kl 12.15-18.00 Aud 3 Helga Engs hus (kaffe/te/brød) | TW: Veiledning, SL:Fra fonologisk til ortografisk lesing | TW: Veiledning Gruppeinndeling Kollegabasert veiledning Sol Lyster: Powerpoint |
04.12.2008 | Jørgen Frost | kl. 12.15-18.00 Aud 3, Helga Engs hus (kaffe/te/brød) | Dynamisk kartlegging av tidlige lese- og skrivevanskerPowerpoint 1 Powerpoint 2 | |
11.12.2008 | Kjell Skogen | Kl. 09.15-16.00 Aud 3, Helga Engs hus (varm lunsj) | Veilederens rolle som innovasjonsfremmende agent i forhold til lærere | |
15.01.2009 | Bente Hagtvet | Kl. 12.15-18.00 Aud 3, Helga Engs hus, (kaffe/te/brød) | Tilpasset opplæring på begynnertrinnet | |
22.01.2009 | Rune Aigeltinger | Kl 12.15-18.00 Aud 3, Helga Engs hus (kaffe/te/brød) | Innføring i noen sentrale matematiske grunnpilarer; telling, regnefakta, posisjonssystemet og logisk analyse. | Innhold Matematikkvansker Pensum for Matematikkvansker Powerpoint 1 -Innledning Powerpoint 2 -Kjennetegn Powerpoint 3 - Kjennetegn forts Powerpoint 4 - Språk |
29.01.2009 | Egne skoler | Kollokve med veileder | ||
05.02.2009 | Rune Aigeltinger Vigdis Refsahl | Kl. 12.15-18.00 Aud 3 , Helga Engs hus (kaffe/te/brød) | RA: Matematikkvansker Pensum MatematikkvanskerVR:Tilpasset lese- og skriveopplæring på mellomtrinn og ungdomstrinn | |
26.02.2009 | Vigdis Refsahl May Britt Monsrud | Kl. 09.15-16.00 Aud 2 og 3 Helga Engs hus (varm lunsj) | VR: Tilpasset opplæring på mellom- og ungdomstrinnskole -Språklig forståelese av teksterMBM: Tospråklig utvikling | |
05.03.2008 | Kollokvier med veileder | Egne skoler | ||
12.03.2008 | Vigdis Refsahl May Britt Monsrud | Kl. 12.15-18.00 Aud 3, Helga Engs hus, (kaffe/te/brød) | MBM: Om Tospråklig utvikling - Når norsk er andrespråket Forslag til litteratur - minoritetsperspektivet | |
19.03.2009 | Vigdis Refsahl May-Britt Monsrud Jørgen Frost | Kl. 12.15-18.00 Aud 3, Helga Engs hus (kaffe/te/brød) | Felles veiledning eksamensoppgave | VR: Tilpasset opplæring på mellom- og ungdomstrinn Leseforståelse og strategisk tekstlesingMBM: Leseopplæring når norsk er andrespråket |
26.03.2009 | Kollokvier med veileder | Egne skoler | ||
01.04.2009 | Levere Logg | |||
16.04.2009 | Bjørgulv Høigård- Turid Utgård | Kl. 12.15-18.00 Bretvedt kompetansesenter | Digitale lære- og hjelpemidler for elever med språk-, lese- og skrivevansker | Mål |
23.04.2009 | Bjørgulv Høigård- Turid Utgård | Kl. 12.15-18.00 Bretvedt kompetansesenter | Digitale lære- og hjelpemidler for elever med språk-, lese- og skrivevansker | Mål |
30.04.2009 | Kollokvier med veileder | Egne skoler | ||
15.05.2009 | Levere endelig oppgave |