Dato | Undervises av | Sted | Tema | Kommentarer / ressurser |
26.08.2008 | Jørgen Frost | FELLESSAMLING 6 timer | Presentasjon av formål, innhold, arbeidskrav og forventninger | Å sette deltakerne i stand til å se hele kursforløpet for seg og kunne tilrettelegge årets arbeidsinnsats. Å løse praktiske problemer Å beskrive språk- og leseveilederrollen slik at deltakerne kan se for seg den funksjonen som de forventes å kunne inngå i på skolen. Å skjønne betydningen av at skolen har et bevisst forhold til sin evalueringskultur. Vite hva en handlingsplan kan inneholde og hvordan en handlingsplan kan utvikles.
www.eva.dk om evaluering av leseundervisning. (120 sider/16 sider) |
26.08.2008 | Kjell Skogen | FELLESSAMLING 2 timer | Et innovasjonsperspektiv på lese- og matematikklærernes utfordringer ihenhold til Kunnskapsløftet (Ref 06) | Litt: (Ref 06) |
27.08.2008 | Kjell Skogen | FELLESSAMLING 8 timer | Se 26. august | Se 26. august |
01.01.2008 | Kjell Skogen | Videoforelesning | Veilederens rolle som innovasjonsfremmende agent i forhold til lærere og | |
01.01.2008 | Jørgen Frost | Videoforelesning | Tidlige språklige forutsetninger og senere leseutvikling. | -At deltakerne skal kunne se hvordan tidlige språklige forutsetninger kan ha sammenheng med senere språk- og leseutvikling. -At deltakerne skal kunne beskrive hvordan lese- stave- og skriveutviklingen foregår. At deltakerne skal kunne forstå relasjonen mellom normal- og avvikende utvikling.
Lesepraksis på teoretisk grunnlag, s. 31-73 Powerpoint til forelesningen ligger ute på Fronter |
01.01.2008 | Kjell Skogen | Videoforelesning | forsetter | |
01.01.2008 | Jørgen Frost | Videoforelesning | Målfastsettelse for lesing, skriving og rettskriving | -at deltakerne kan oppstille detaljerte læringsmål innen lesing, skriving og rettskriving -at deltakerne kan utvikle prøver på bakgrunn av konkret læringsstoff for å evaluere elevenes utvikling
Prinsipper for god leseopplæring, kap. 2, s. 25-73 |
08.10.2008 | Sol Lyster | FELLESSAMLING 2 timer | Å arbeide med barns ordforråd | Å deltakerne kunnskap om hvordan ordforrådet påvirker leseforståelsen. Fokus på hvordan ordforrådet kan fokuseres i ulike skolefag
Kap. 4 i Lyster, S.A.H. 1998. Språkrelaterte lærevansker. Kartlegging og tiltak. Universitetsforlaget. (Kan trykkes opp) Kap. 5 i Lyster, S.A.H. 2002. Å lære å lese- og skrive. Gyldendal. (Kan trykkes opp). Biemiller, A. 2001. Teaching Vocabulary. Early, direct, and sequencial. American educator (Trykkes opp) |
08.10.2008 | Sol Lyster | FELLESSAMLING 2 timer | Fra fonologisk til ortografisk lesing. Grunnlaget for gode leseforståelsesstrategier. Kartlegging av lesestrategier | Å gi deltakerne innsikt i hvordan ordavkodingen kan automatiseres og lesehastigheten økes gjennom repetert lesing og arbeide med elevenes morfologiske og grammatiske kunnskap. Kartleggingsprosedyrer.
Klinkenberg, J.E. 2005. Å bedre barns leseflyt. 27 varianter av repetert lesing. Aschehoug. Lyster, S.A.H.2003. STAS. Kartlegging av avkoding og staving. Artikkel fra Spesialpedagogikk (Trykkes opp) |
08.10.2008 | Sol Lyster | FELLESSAMLING 2 timer | Lytteforståelse – leseforståelse. Om det tidlige arbeidet med lytte- forståelse og leseforståelse | Å gi deltakerne innsikt i hvordan man i barnehage og tidlig skolealder kan arbeide med lytteforståelsesstrategier som et første ledd i et videre arbeid med leseforståelsesstrategier |
09.10.2008 | Rune Aigeltinger | FELLESSAMLING 5 timer | Case:Ut i fra case lager vi forslag til kartlegging, tolker test¬resultater og lager forslag til undervisningsmål og metoder. |
Tjomsland & Fauskanger: Matematikk med fokus på det den enkelte trenger å lære akkurat nå”. Spesialped. 4/2006:70-75 Wahl Andersen, Michael.: ”Matematik og læsning.“ Spesialped. 4/2006:56-62 |
10.10.2008 | Vigdis Refstad | FELLESSAMLING 7 timer | Lesing som integrerte strategier for avkoding, forståelse og læring | -Forstår betydningen av å fortsette undervisning i avkodingsstrategier opp gjennom hele skoletiden, og kan bidra til at alle lærerne integrerer slikt arbeid i sin undervisning der det er naturlig. -Forstår hvordan avkodingsstrategier inngår i elevenes oppklaringsstrategier og danner grunnlaget for kontrollert faglig lesing -Kan bruke screeningsprøver og høytlesing som metoder for å finne tilpassede tekster til alle elevene. -Kan iverksette tiltak på skolen som styrker elevenes leseferdigheter.
Forstår hvordan selvoppfatning og attribusjon virker inn på elevens motivasjon og fungering, både på lesekurs og i annen opplæring. Her har jeg ikke egen litteratur, men vil vise til tidligere litteratur om leseutvikling, lesevansker og tiltak. Jørgen Frost: Lesepraksis på teoretisk grunnlag Del 3
|
01.01.2008 | Rune Aigeltinger | Videoforelesning | a. Hva er det elever med matematikkvansker strever med? |
Aigeltinger, Rune: ”En teoretisk ramme for kartlegging av matematikkvansker ut i fra David Gearys forskning og teoretiske analyser”. Upubl. aug-07 Lunde, O.: ”Matematikk¬vansker som spesialpedagogisk tema.” Nordisk Tidsskrift for Spesialped. 4/2003:245-271 Lunde, Olav: ”Språket som fundament for matematikk¬mestring.” Spesialped. 1/2003:38-44 Sjöberg, Gunnar: ”Redan i ettan var jag less på matte”. Spesialped. 4/2006:10-16 Ostad, Snorre: Dysmatematikk: Et multifaktorelt fenomen med karakteristiske kjennetegn. Skole¬psykologi 5/2006:27-37 Reikerås, Elin: ”Lesing og regning”. Spesialped. 4/2007:4-10
|
01.01.2008 | Rune Aigeltinger | Videoforelesning | a. Innføring i noen sentrale matematiske grunnpilarer; telling, regnefakta, posisjons¬systemet og logisk analyse. |
Lunde, Olav: ”Fra matematikkvansker til matematikk¬mestring.” Spesialped. 4/2006:4-8 Lindland, Elisabet: ”Kunnskap om posisjonssystemet”. Tangenten 1/2007:20-25 Dalvang, T. & Lunde, O.: ”Dynamisk kartlegging og dynamisk undervisning.” Konferanserapport no. 3/2005, Nasjonalt Senter for matematikk i opplæringen
|
01.01.2008 | Bente Hagtvet | Videoforelesning | Tilpasset opplæring på begynnertrinnet, del 1 | |
01.01.2008 | Bente Hagtvet | Videoforelesning | Tilpasset opplæring på begynnertrinnet, del 2 | |
01.01.2008 | Bente Hagtvet | Videoforelesning | Fortsetter | |
26.11.2008 | Bjørgulv Høigård- Turid Utgård | FELLESSAMLING 6 timer | Digitale lære- og hjelpemidler for elever med språk-, lese- og skrivevansker | MÅL
Kjenne til bruk av IKT som lære- og hjelpemiddel for elever med språk, lese- og skrivevansker for å fremme: • tilpasset opplæring • inkludering Kunnskapsmål: Kjenne til hvordan IKT kan benyttes i arbeide med;
Ferdighetsmål: Kunne bruke programvare og arbeidsmåter knyttet til: • Lesehjelpemidler • Forklaringshjelpemidler • Hjelpemidler for å organisere og strukturere (tankekartprogram) • Skrivehjelpemidler • Presentasjonshjelpemidler
IKT -programvare og arbeidsmåter vil bli forelest over i forhold til følgende inndeling : • Lesehjelpemidler • Forklaringshjelpemidler • Hjelpemidler for å organisere og strukturere (tankekartprogram) • Skrivehjelpemidler • Presentasjonshjelpemidler • Øvingsbasert programvare Føringer, erfaringer, forskning, m.m. vil bli integrert i foredraget. 26. 11.08 Foredrag med demonstrasjon av programvare og arbeidsmåter |
27.11.2008 | Bjørgulv Høigård- Turid Utgård | FELLESSAMLING 6 timer | Digitale lære- og hjelpemidler for elever med språk-, lese- og skrivevansker | MÅL
Kjenne til bruk av IKT som lære- og hjelpemiddel for elever med språk, lese- og skrivevansker for å fremme: • tilpasset opplæring • inkludering Kunnskapsmål: Kjenne til hvordan IKT kan benyttes i arbeide med;
Ferdighetsmål: Kunne bruke programvare og arbeidsmåter knyttet til: • Lesehjelpemidler • Forklaringshjelpemidler • Hjelpemidler for å organisere og strukturere (tankekartprogram) • Skrivehjelpemidler • Presentasjonshjelpemidler IKT -programvare og arbeidsmåter vil bli forelest over i forhold til følgende inndeling : • Lesehjelpemidler • Forklaringshjelpemidler • Hjelpemidler for å organisere og strukturere (tankekartprogram) • Skrivehjelpemidler • Presentasjonshjelpemidler • Øvingsbasert programvare Føringer, erfaringer, forskning, m.m. vil bli integrert i foredraget. 27.11.08 Opplæring i bruk av programvare innenfor områdene som er markert med blått |
01.01.2008 | Vigdis Refsahl | Videoforelesning | -Bevisst læring og metakognitivt arbeid som grunnlag for bevisst og kritisk faglesing hos elevene. | -Kjenner til sammenhengen mellom lærerens praksis og elevenes faglige lesing, og kan bevisstgjøre alle faglærere om denne sammenhengen
Kjenner til grunnelementene i begrepet selvregulert læring Være bevisst balansen mellom produktfokus og prossfokus i det faglig arbeidet på skolen. Kan veilede faglærere i hvordan de kan lære elevene å planlegge, gjennomføre og evaluere av eget arbeid. Kan veilede faglærere i bruk av ulike organiseringsstrategier strukturell leseforståelse og vise hvordan det kan videreføres som studietekniske ferdigheter hos elevene. Olga Dysthe Dialog, samspell og læring Carol Santa: Lære å Lære Kap. 2 – 9 Merete Brudholm Læreforståelse |
01.01.2008 | Vigdis Refsahl | Videoforelesning | Leseforståelse og faglig lesing på mellom- ungdomstrinn og i videregående skole. | -Forstår betydning av, og kjenner til ulike metoder, for å styrke elevens ordforråd, både kvantitativt og kvalitativt Forstår hvordan skolefagene bygger på og forutsetter språklig kompetanse hos elevene. -Kan veilede andre faglærere i hvordan de kan arbeide med ordforklaringer, begrepsforståelse og språklig bevissthet i sine fag -Er bevisst hva leseforståelse på tre nivåer innebærer for alle elever, uansett alder og nivå, særlig for elever med språkvansker eller andre lærevansker. -Er bevisst hvordan fokus på hukommelse vs fokus på forståelse i undervisningen virker inn på elevenes leseprosesser. -Kjenner til de ulike delstrategiene som inngår i en aktivt medskapende, utdypende og fortolkende leseforståelse. -Kjenner til de delstrategier som inngår i å foreta oppklaringer under lesing -Kjenner til ulike metoder for forståelsesundervisning og hvordan disse metodene kan tilpasses elevenes behov. -Kan veilede alle lærere på en skole i hva god leseforståelse innebærer, og hvordan alle lærere kan innarbeide slik undervisning i fagopplæringen sin.
Ivar Bråten (red) selvregulering Skaalvik og Skaalvik : Selvoppfatning og motivasjon. Carol Santa Kap. 9 om ord og begrepsforståelse Merete Brudholm Læseforståelse Kap 5 Ord og begrepsforråd Rethinking reading comprehension Fra New Zealand: Å lese for livet: Kap 2 , 5 og 6 Merete Brudholm Læseforståelse Kap. 2, 4 og 10 Ivar Bråten (ed): Leseforståelse |
01.01.2008 | May-Britt Monsrud | Videoforelesning | Tospråklig utvikling | |
01.01.2008 | May-Britt Monsrud | Videoforelesning | Når norsk er andrespråket |
Undervisningsplan
Publisert 6. juni 2008 12:29
- Sist endret 27. sep. 2018 08:43