SPED4940 – Språk- og leseveiledning

Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

DETTE EMNET ER ERSTATTET AV SPED4941.

SE KURSETS SIDE FOR MER INFORMASJON

Utdanningen vil ha som formål å gi studentene teoretisk og praktisk bakgrunn for å kunne veilede kolleger i forhold til språkstimulering og opplæring i lesing, skriving og matematikk. Et hovedfokus vil være hvordan man kan tilrettelegge allmennopplæringen slik at alle elever får utviklet sine potensialer best mulig. Det vil være et særlig fokus på tilrettelegging og oppfølgning av elever med lærevansker. Bruk av IKT som pedagogisk hjelpemiddel i opplæringen vil dessuten inngå.

1 Tilpasset opplæring på begynnertrinn

  • Tidlige språklige forutsetninger og senere leseutvikling
  • Tilrettelegging av den første skriftspråkstimulering (lese- skrive) på en helhetlig måte slik at elevenes interesse for skriftspråket styrkes og slik at alle elever kommer i gang med skriving og lesing.
  • Kartlegging av barns språklige forutsetninger for lesing og skriving og tilrettelegging for tilpasset opplæring.
  • Helhetlig språkstimulering i 1.-2. klasse med særlig fokus på språklig bevissthet og ordforråd.
  • Språk-, lese- og skriveutvikling, herunder utvikling i staving.
  • Kartlegging av vansker i den første leseopplæring og tilrettelegging av intensive arbeidsforløp.

2 Språklig bakgrunn for matematisk utvikling

  • Det språklige grunnlaget for matematisk forståelse i 1.-2. klasse
  • Matematisk utvikling og avvikende utviklingsmønstre.
  • Den fortsatte matematikkutvikling.

3. Minoritetsspråklige elever

  • Det språklige grunnlaget for minoritetsspråklige elevers skolefaglige utvikling
  • Minoritetsspråklige elevers utviklingsmønstre i matematikk.

4. Organisering av arbeidsmåter

  • Konsekvenser av læringssyn
  • Praksisformer i klasserommet
  • Elevaktiviserende evalueringsformer
  • Målfastsettelse i norsk og matematikk

5. Tilpasset opplæring på mellom- og ungdomstrinn

  • Den fortsatte lese- og skriveutvikling
  • Kartlegging av lese- og skriveutvikling
  • Utvikling av aktive strategier for leseforståelse
  • Lesing av fagtekster
  • Tilpasset opplæring med tiltaksvalidering

6. IKT i tilpasset opplæring

  • Utvidet og spesifikk bruk av tekstbehandling og filbehandling Windows
  • Innføring i bilde- og lydbehandling ved opplæring i bruk av multimedieprogrammer
  • Innføring i aktuelle læreprogrammer
  • Vurdering av effekt og kvalitet i bruk av IKT som del av tilpasset opplæring

7. Veiledning

  • Teoretisk kunnskap om kollegabasert veiledning.

Hva lærer du?

Formålet med emnet er å videreutdanne lærere til på egen skole å kunne ivareta kollegial veiledning om språk-, lese- og matematikkundervisning innen tilpasset opplæring. Deltakerne skal også kunne veilede i forhold til to-språklig problematikk på samme fagområde

Opptak og adgangsregulering

Emnet arrangeres som oppdragskurs. Kurset arrangeres ikke regelmessig. I utgangspunktet skjer opptaket via oppdragsgiver for kurset.

Opptakskrav: Lærer-, faglærer-, førskolelærer- eller tilsvarende av minimum 3 års varighet. For å studere ved Universitetet i Oslo (UiO), må man normalt fylle kravene til generell studiekompetanse (være immatrikulert).

Det er ikke mulig å ta dette emnet som privatist.

Forkunnskaper

Obligatoriske forkunnskaper

Ingen obligatoriske forkunnskaper utover generell studiekompetanse.

Undervisning

Undervisningen gis som ukentlig forelesinger og seminarer. Undervisningen er obligatorisk og det knyttes arbeidskrav til studiet. Det skal føres logg. I løpet av kurset forutsettes det at deltakerne utfører øvelser på egen skole innen det fagstoff som gjennomgås.

Adgang til undervisning

Dersom du har gjennomført og fått godkjent obligatorisk undervisning, har du ikke krav på ny undervisning. Dersom du har fått undervisningsopptak til emnet, men ikke har gjennomført eller fått godkjent obligatorisk undervisning, har du rett til ny undervisning når det er ledig kapasitet.

Eksamen

Obligatoriske komponenter:
Arbeidskrav knyttet til
teoristoffet skal være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen. Nærmere spesifikasjon av arbeidskravet skal foreligge ved starten av studieåret.

Eksamen:
Eksamen er en selvstendig rapport med godkjent tema som del av et prosjekt utført på egen skole. Omfang inntil 15 sider. Prosjektarbeid/eksamen er selvstendig og omfatter:

  • Gjennomføring av planlagt prosjekt
  • Skriftlig rapport fra prosjektarbeidet

 

Eksamensspråk

Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Søknad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.

Begrunnelse og klage

Adgang til ny eller utsatt eksamen

Trekk fra eksamen

Det er mulig å ta eksamen i emnet inntil tre ganger. Dersom du trekker deg fra eksamen etter fristen eller under eksamen, bruker du et eksamensforsøk.

Tilrettelagt eksamen

Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.

Fakta om emnet

Studiepoeng
20
Nivå
Master
Undervisning
Over to semestre, oppstart hver høst
Eksamen
Hver vår
Undervisningsspråk
Norsk

Kontakt

UV-studieinfo