Undervisningsplan

DatoUndervises avStedTemaKommentarer / ressurser
09.02.2007Jørgen Frost, Kjersti Lauås  U35  Intro til studiet - Kollegaveiledning  www.eva.dk Rapport om evaluering av leseundervisning. (120 sider/16 sider) 
16.02.2007Kjersti Lauås Jørgen Frost  U35  VeiledningRelasjon- og kommunikasjonsferdigheter - Tilpasset opplæring i lesing/skriving  Veiledning og pr.yrkesteori” s. 217 - 243 Lesepraksis på teoretisk grunnlag, s. 31-73Powerpoint 
23.02.2007Kjersti Lauås - Sol Lyster  U35  Veiledning - Lesing/vokabular  Veiledning og praktisk yrkesteori s 65 - 84

Kap. 4. i "Språkrelaterte lærevansker Kap. 5 " Å lære å lese og skrive. Individ i kontekst". Biemiller, A. 2001. Teaching Vocabulary. Early, direct, and sequential, American educator. 

02.03.2007Jørgen Frost - Sol Lyster  U35  Tilpasset opplæring i lesing/skriving - Lesing fra fonologisk til ortografisk lesing  Prinsipper for god leseopplæring kap. 5, s. 109-148

Et mindre kompendium av utvalgte tekster vil bli delt ut. 

09.03.2007Jørgen Frost   U35  Organisering av arbeidsmåter - Tilpasset opplæring i lesing/skriving   Prinsipper for god leseopplæring, kap. 2, s. 25-73 kap. 3, s. 75-89 Lesepraksis på teoretisk grunnlag, kap. 7, s. 80-112 Bedre Skole: Å gjøre tilpasset opplæring tilpasset (kompendium). Prinsipper for god leseoppæring, kap. 4. s. 90-107

  

16.03.2007Jørgen Frost- Bente Hagtvedt  U35  Tilpasset opplæring på begynnertrinn - Tilpasset opplæring  ILbasis Arbeidsprøven (www.statped.no/bredtvet/dysleksi)

Språkstimulering. Tale og skrift i førskolealderen, ss. 205-397. 

23.03.2007May-Brit Monsrud - Bente Hagtvedt  U35  Tospråklig utvikling og tilpasset opplæring - Tilpasset opplæring på begynnertrinn  Engen, T.O og Kulbrandstad (2004): Tospråklighet, minoritetsspråk og minoritetsundervisning, kap. 6 og 7. Gyldendal Akademisk 30s Lindberg, I og Selj, E (2003) : Minoritetselevene, språket og skolen. I : Med språklige minoriteter i klassen. Andrespråkslæring og andrespråksundervisning. Selj, Ryen, Lindberg (red). Cappelen Akademisk Forlag, 50s

Utfyllende lesing: Cummins, J (2004): Language, Power and Pedagogy. Bilingual Children in the Crossfire. Mulitlingual Matters 

30.03.2006May-Britt Monsrud - Bjørgulv Høigård  U35  Lese - og skriveopplæring i en tospråklig situasjon - IKT i Tilpasset opplæring   Garcia, G.E (2003): The Reading Comprehension Development and Instruction of English-Language Learners. I Rethinking, Reading, Comprehension, ed. Sweet, A.P & Snow C.E. The Guilford Press.20s Hauge, A-M (2003): Grunnleggende lesing og skriving i en tospråklig situasjon. I Med språklige minoriteter i klassen. Andrespråkslæring og andrespråksundervisning. Selj, Ryen, Lindberg (red). Cappelen Akademisk Forlag, 20 s Wold, A.H (2004): Utvikling av ordforråd med fokus på norsk som andrespråk. I: Med språklige minoriteter i klassen. Selj, E, Ryen, E og Lindberg, I (red) Cappelen Akademisk Forlag.20s.

Utfyllende lesing: Bialystok, E. (2001) Bilingualism in development : Language, Literacy & Cognition. Finne, T., Ekstrøm, H., Høigaard, B : Tilpasset opplæring i en digitalisert skole, Utdanning nr. 11/05 Föhrer, U & Magnusson, E. (2003). Läse och skriva fast man inte kan. Kompenserande hjälpmedel vid läs- og skrivsvårigheter. Studentlitteratur, Lund.

Finne, T., Ekstrøm, H., Høigaard, B : Tilpasset opplæring i en digitalisert skole, Utdanning nr. 11/05 Föhrer, U & Magnusson, E. (2003). Läse och skriva fast man inte kan. Kompenserande hjälpmedel vid läs- og skrivsvårigheter. Studentlitteratur, Lund. 

13.04.2007Vigdis Refsahl - May-Britt Monsrud  U35  Tilpasset opplæring på mellom- og ungdomstrinn- Hvordan kartlegge minoritetsspråklige barns skolefaglige vansker?   Carol Santa Lære å lære Kap. 9 om ord og begrepsforståelse

Merete Brudholm Læseforståelse Kap 5 Ord og begrepsforråd Kap.6 om genrekunnskap Kap 7 Fortellende tekster Kap.8 Informerende tekster Kap. 9 Hva gjør en tekst lett å lese

Carol Santa Lære å lære Kap. 2 om forfatterens håndtverk og form

Kan supplere med artikler fra tidsskrift fra IRA 

20.04.2007Sol Lyster .Kjersti Lauvås  U35  Lesing/vokabular - Veiledning  Klinkenberg, J.E. Å bedre barns leseflyt. 27 varianter av repetert lesing. Aschehoug, 2005. Lyster, S.A.H. Artikkel om STAS i Spesialpedagogikk, nr. 4, 2003. 
27.04.2007Rune Aigeltinger  U35  Matematikk-vansker  Lunde, O.: ”Matematikkvansker som spesialpedagogisk tema.” Nordisk Tidsskrift for Spesialpedagogikk, nr. 4/2003, s. 245-271

Sjöberg, G.: ”Redan i ettan var jag less på matte”. Spesialpedagogikk nr. 4/2006, side XX

Lunde, O.: ”Språket som fundament for matematikkmestring.” Spesialpedagogikk, nr, 1/2003, side 38 – 44

Wahl Andersen, M.: „Sprog som forutsetning for at lære matematik.“ Konferanserapport no. 3/2005, Nasjonalt Senter for matematikk i opplæringen

Ostad, S (2006): Dysmatematikk: Et multifaktorelt fenomen med karakteristiske kjennetegn. Skolepsykologi, 5, 27-37.

Wahl Andersen, M.: „Matematik og læsning.“ Spesialpedagogikk, nr. 4/2006, side XX 

04.05.2007Vigdis Refsdal  U35  Tilpasset opplæring på mellom- og ungdomstrinn  Cathrine E. Snow og Anne Polselli Sweet i boka Rethinking redading comprehension Div. kapitler vil bli valgt om leseforståelse og metoder for forståelsesundervisning.

Fra New Zealand. Å lese for livet: Kap 2 om leseprosessen Kap. 5 om lesemetoder Kap. 6 om respons på tekster og Kap. 7 om organisering av lesing

Merete Brudholm Læseforståelse Kap. 2 Hva er læseforståelse ? Kap. 4 Leseforståelsesstrategier Kap. 10 Undervisningsstrukturer med fokus på forståelse

Charlotte Rose Sadler Comprehension strategies for middle Grade Learnes. Olga Dysthe: Dialog,samspell og læring

Ivar Bråten (red) Læring i sosialt,kognitivt og sosialt-kognitivt perspektiv Ivar Bråten: selvregulert læring i et sosialt-kognitivt Perspektivt – s.164.

Carol Santa: Lære å Lære -Kap. 1 om prinsipper og filosofi -kap. 3 om mønster og struktur, -kap.5 om aktive læringsstrategier -kap. 6 om to-kolonner, rammer og strukturplaner, --kap. 8 om rapporter og fagtekster -kap. 10 om vurderinger

Kan ev. supplere med artikler fra tidsskrift IRA og Thinking Classroom  

11.05.2007Rune Aigeltinger   U35  Matematikkvansker   Lunde, O.: ”Fra matematikkvansker til matematikkmestring.” Spesialpedagogikk nr. 4/2006, side XX

Aigeltinger, R.: ”Innspill til dynamisk kartlegging av matematikkvansker.” Konferanserapport ”Fra vanske til mestring II”, Forum for matematikkvansker, 2005, side 123 – 134

Dalvang, T. & Lunde, O.: ”Dynamisk kartlegging og dynamisk undervisning.” Konferanserapport no. 3/2005, Nasjonalt Senter for matematikk i opplæringen

Reikerås, E.: ”Å lese i matematikken.. Hva betyr elevenes leseferdighet for tilrettelegging av matematikk?” Spesialpedagogikk, nr. 4/2006, side XX  

25.05.2007Bjørgulv Høigård- Turid Utgård-Kirsti Lavås  U35 OBS ferdig kl. 18.00  IKT i tilpasset opplæring   Høigaard, Bjørgulv (2005): IKT som lære- og hjelpemiddel i: Leseveilederen. Hvordan kan foreldre hjelpe barn som har dysleksi. Bredtvet kompetansesenter

Utgård, Turid og Høigaard, Bjørgulv: Digital kompetanse for alle ? Spesialpedagogikk, nr. 2/2005.

* Se egen litt. liste for å få en utfyllende pensum oversikt 

01.06.2007Vigdis Refsdal -Kjell Skogen  U35 OBS kl. 13.15-17.00  Tilpasset lese- og skrive- opplæring på mellomtrinn og ungdomstrinn - Innovasjon  Kjell Skogen: Innovasjon i skolen, s. 47-85Undervisningen starter kl. 13.15-17.00 
08.06.2007Kjell Skogen  U35  Innovasjon    
Publisert 22. des. 2006 11:48 - Sist endret 7. mai 2007 17:09