Undervisningsplan

DatoUndervises avStedTemaKommentarer / ressurser
17.01.2008Bente Hagtvet Videoforelesning  17.15-20.00 rom 494/495  Tilpasset opplæring på begynnertrinnet    
24.01.2008Bente Hagtvet Videoforelesning  17.15-20.00 rom 494/495  Tilpasset opplæring på begynnertrinnet    
07.02.2008Rune Aigeltinger Jørgen Frost  09.15-16.00 Rom U35   Case:Ut i fra case lager vi forslag til kartlegging, tolker test¬resultater og lager forslag til undervisningsmål og metoder. - Kl 14-16 Frost:Felles drøfting av eksamensoppgaver. 
  • Beskriv vansketype og alvorlighetsgrad
  • Vurdèr testresultater og foreslå alternativ kartlegging
  • Finn realistiske læringsmål
  • Legg fram forslag til en bedre tilpasset opplæring

Tjomsland & Fauskanger: Matematikk med fokus på det den enkelte trenger å lære akkurat nå”. Spesialped. 4/2006:70-75

Wahl Andersen, Michael.: ”Matematik og læsning.“ Spesialped. 4/2006:56-62 

08.02.2008Vigdis Refstad  09.15-13.00 Rom U36 (9-14) U35 (14-16)  Lesing som integrerte strategier for avkoding, forståelse og læring   -Forstår betydningen av å fortsette undervisning i avkodingsstrategier opp gjennom hele skoletiden, og kan bidra til at alle lærerne integrerer slikt arbeid i sin undervisning der det er naturlig. -Forstår hvordan avkodingsstrategier inngår i elevenes oppklaringsstrategier og danner grunnlaget for kontrollert faglig lesing -Kan bruke screeningsprøver og høytlesing som metoder for å finne tilpassede tekster til alle elevene. -Kan iverksette tiltak på skolen som øker elevenes leseglede.

Her har jeg ikke egen litteratur, men vil vise til tidligere litteratur om leseutvikling, lesevansker og tiltak.

Jørgen Frost: Lesepraksis på teoretisk grunnlag Del 3

 

08.02.2008Bente Hagtvet  14.15-16.00 U35 (14-16)  Tilpasset opplæring på begynnertrinnet   Del 2: Reparerende perspektiver 
21.02.2008May-Britt Monsrud Videoforelesning  17.15-20.00 rom 494/495   
  • om tospråklig utvikling
  • når norsk er andrespråket
  • leseopplæring når norsk er andrespråket
  
06.03.2008Vigdis Refsahl Videoforelesning  17.15-20.00 rom 494/495  -Bevisst læring og metakognitivt arbeid som grunnlag for bevisst og kritisk faglesing hos elevene.  -Kjenner til sammenhengen mellom lærerens praksis og elevenes faglige lesing, og kan bevisstgjøre alle faglærere om denne sammenhengen
  • Være bevisst balansen mellom produktfokus og prossfokus i det faglig arbeidet på skolen.
  • Kan veilede faglærere i hvordan de kan lære elevene å planlegge, gjennomføre og evaluere av eget arbeid.
  • Kan veilede faglærere i bruk av ulike organiseringsstrategier strukturell leseforståelse og vise hvordan det kan videreføres som studietekniske ferdigheter hos elevene.

Olga Dysthe Dialog, samspell og læring Carol Santa: Lære å Lære Kap. 2 – 9 Merete Brudholm Læreforståelse 

13.03.2008May-Britt Monsrud Videoforelesning  17.15-20.00 rom 494/495     
03.04.2008Vigdis Refsahl Videoforelesning  17.15-20.00 rom 494/495  Motivasjonelle forhold når elever med vansker skal endre sitt læringsarbeid.  
  • Forstår hvordan selvoppfatning og attribusjon virker inn på elevens motivasjon og fungering, både på lesekurs og i annen opplæring.
  • Kjenner til grunnelementene i begrepet selvregulert læring
  • Kjenner til hvordan bruk av
  • Forstår betydning av, og kjenner til ulike metoder, for å styrke elevens ordforråd, både kvantitativt og kvalitativt
  • Forstår hvordan skolefagene bygger på og forutsetter språklig kompetanse hos elevene.
  • Kan veilede andre faglærere i hvordan de kan arbeide med ordforklaringer, begrepsforståelse og språklig bevissthet i sine fag
  • Er bevisst hva leseforståelse på tre nivåer innebærer for alle elever, uansett alder og nivå, særlig for elever med språkvansker eller andre lærevansker.
  • Er bevisst hvordan fokus på hukommelse vs fokus på forståelse i undervisningen virker inn på elevenes leseprosesser. -Kjenner til de ulike delstrategiene som inngår i en aktivt medskapende, utdypende og fortolkende leseforståelse.
  • Kjenner til de delstrategier som inngår i å foreta oppklaringer under lesing -Kjenner til ulike metoder for forståelsesundervisning og hvordan disse metodene kan tilpasses elevenes behov. -Kan veilede alle lærere på en skole i hva god leseforståelse innebærer, og hvordan alle lærere kan innarbeide slik undervisning i fagopplæringen sin.
Ivar Bråten (red) selvregulering Skaalvik og Skaalvik : Selvoppfatning og motivasjon. Carol Santa Kap. 9 om ord og begrepsforståelse Merete Brudholm Læseforståelse Kap 5 Ord og begrepsforråd Rethinking reading comprehension Fra New Zealand: Å lese for livet: Kap 2 , 5 og 6 Merete Brudholm Læseforståelse Kap. 2, 4 og 10 Ivar Bråten (ed): Leseforståelse  
17.04.2008Bjørgulv Høigård- Turid Utgård  Bredtvet kompetansesenter     
17.04.2008Bjørgulv Høigård- Turid Utgård   Bredtvet kompetansesenter     
18.04.2008Bjørgulv Høigård- Turid Utgård   Bredtvet kompetansesenter     
18.04.2008Bjørgulv Høigård- Turid Utgård   Bredtvet kompetansesenter     
24.04.2008May-Britt Monsrud  17.15-20.00 rom 231  Videoforelesning 
  • om tospråklig utvikling
  • når norsk er andrespråket
  • leseopplæring når norsk er andrespråket

Flyttet fra 21. februar OBS - merk rom 

05.05.2008    Frist Innlevering Logg   
19.05.2008    Frist Innlevering Eksamensoppgave   
Publisert 26. nov. 2007 11:27 - Sist endret 24. apr. 2008 17:24