HØSTEN 2010 UNDERVISES DET I TRE EMNER av 10 studiepoeng:
- Læringssyn og innovasjon: uke 33-38
- Forebygging og tidlig innsats: uke 39-45
- Balansert leseopplæring: uke 46-51
LÆRING OG INNOVASJON
Dato | Undervises av | Sted | Tema | Kommentarer / ressurser |
18.08.2010 | Jørgen Frost | Onsdag, kl. 09.15-12.00, Aud 3, Helga Engs hus | Introduksjon. Implementering av språk- og leseveilederrollen | Presentasjon av formål, innhold, arbeidskrav og forventninger • Skriving av logg • Levering av logg • Eksamensoppgaven • Leseveilederrollen • Frogn - prosjektet |
18.08.2010 | Jørgen Frost | Onsdag, kl. 13.15-16.00, Aud 3, Helga Engs hus | Introduksjon. Implementering av språk- og leseveilederrollen | Gjennomgang av evalueringsrapport om lesing |
25.08.2010 | Turid Weiby | Onsdag, kl. 09.15-12.00, rom 234, Helga Engs hus | Veiledning | Veilederrollen • Relasjons- og handlingskompetanse |
25.08.2010 | Jorun Buli Holmberg | Onsdag, kl. 13.30-16.00, Aud 3, Helga Engs hus | Innovasjon | Leseopplæring som kontinuerlig forbedring • Kvalitetsbegrepet i innovativ sammenheng • Innovasjonsstrategier |
01.09.2010 | Jørgen Frost | Onsdag, kl. 09.15-12.00, Aud 3, Helga Engs hus | Skoleutvikling | |
01.09.2010 | Jorun Buli Holmberg | Onsdag, kl. 13.15-16.00, Aud 3, Helga Engs hus | Innovasjon | Innovasjonsstrategier - fortsetter • Barrierer og hindringer i forhold til kontinuerlig forbedring |
08.09.2010 | Jørgen Frost | Onsdag, kl. 09.15 -12.00, Aud 3, Helga Engs hus | Prinsipielle forhold omkring intensivering av undervisning | |
08.09.2010 | Turid Weiby | Onsdag, kl. 13.15-16.00, rom U31, Helga Engs hus | Veiledning | Relasjon og kommunikasjonsferdigheter |
15.09.2010 | May-Britt Monsrud | Onsdag, kl. 09.15 -12.00, Aud 3, Helga Engs hus | Minoritetsspråklige | Referanse Astrid Heen Wolds artikkel i Norsk Tidskrift for psykologi |
15.09.2010 | Turid Weiby | Onsdag, kl. 13.15-16.00, rom U31, Helga Engs hus | Veiledning | Kollegaveiledning i praksis • Faser og prosesser i veiledningen • Veiledningsdokument |
22.09.2010 | Kollokvium |
FOREBYGGING OG TIDLIG INNSATS
Dato | Undervises av | Sted | Tema | Kommentarer / ressurser |
29.09.2010 | Jørgen Frost | Onsdag, kl. 09.15-12.00, Aud 3, Helga Engs hus | Tidlige språklige forutsetninger og senere leseutvikling | Leseutvikling • Skriveutvikling |
29.09.2010 | Bente Hagtvet | Onsdag, kl. 13.15-16.00, Aud 3, Helga Engs hus | Forebyggende skriftspråkstimulering I | Mulighetene i forebyggende satsing, Tidlig skriving |
06.10.2010 | Høstferie | |||
13.10.2010 | Bente Hagtvet | Onsdag, kl. 09.15-12.00, Aud 3, Helga Engs hus | Forebyggende skriftspråkstimulering II | Veier til pedagogisk sårbarhet, Jeg-bekreftende skriftspråkstimulering |
13.10.2010 | Jørgen Frost | Onsdag, kl. 13.15-16.00, Aud 3, Helga Engs hus | Nødvendig bakgrunnsviten for gjennomføring av tilpasset opplæring i skriftsspråklig utvikling | (Fortsetter den 20.10.) |
20.10.2010 | Jørgen Frost | Onsdag, kl. 09.15-12.00, Aud 3, Helga Engs hus | Nødvendig bakgrunnsviten for gjennomføring av tilpasset opplæring i skrifspråklig utvikling | Fortsettelse fra den 13.10. |
20.10.2010 | Bente Hagtvet | Onsdag, kl. 13.15-16.00, Aud 3, Helga Engs hus | Forebyggende skriftspråkstimulering III | Språkstimulering i hverdagsaktiviteter, Ulikheter i utvikling |
27.10.2010 | Herdis Ø. Karlstad | Onsdag, kl. 09.15-12.00, Aud 3, Helga Engs hus | Begrepsundervisning, begreps- og ferdighetslæring | Presentere og forklare PSI-modellen • Presentere BU-modellen og vise hvordan den kan brukes i undervisnigen |
27.10.2010 | May-Britt Monsrud | Onsdag, kl. 13.15-16.00, Aud 3, Helga Engs hus | Lese- og skriveutvikling når norsk er andrespråket | Dickinson & Tabor Lise Kulbrandstad: Kap 6 Skolestart med to språk (står under Balansert leseopplæring - fins i kompendiumet) |
03.11.2010 | May-Britt Monsrud | Onsdag, kl. 09.15-12.00, Aud 3, Helga Engs hus | Samme tema fortsetter | Som 27.10.2010 |
03.11.2010 | Herdis Ø. Karlstad | Onsdag, kl. 13.15-16.00, Aud 3, Helga Engs hus | Grunnleggende begreper som et verktøy i tilpasset opplæring | • Eksempler på praktiske opplegg og organiseringsformer • Det blir lagt særlig vekt på norskfaget |
10.11.2010 | Kollokvium |
BALANSERT LESEOPPLÆRING
Dato | Undervises av | Sted | Tema | Kommentarer / ressurser |
17.11.2010 | Jørgen Frost | Onsdag, kl. 09.15-12.00, Aud 3, Helga Engs hus | Balansert leseopplæring | Målfastsettelse for lesing, skriving og rettskriving |
17.11.2010 | Bente Hagtvet | Onsdag, kl. 13.15-16.00, Aud 3, Helga Engs hus | Hva er lese- og skrivevansker? Dysleksi. | Vanskenes ulike framtoninger. Marginale lese- og skrivevansker. |
24.11.2010 | Bente Hagtvet | Onsdag, kl. 09.15-12.00, Aud 3, Helga Engs hus | Språk, emosjoner og skriftspråklig utvikling. | Samspillet mellom språk og emosjoner. Helhetlig tilrettelegging. |
24.11.2010 | May-Britt Monsrud | Onsdag, kl. 13.15-16.00, Aud 3, Helga Engs hus | Minoritetselever som ikke har lese - og læringsutbytte som forventet. | Ulike tilnærminger til kartlegging Drøfting av kasus Thurmann-Moe: Vurdering av skriftspråklig utvikling ved hjelp av IL-basis Monsrud: Lesevansker hos en minoritetsspråklig elev - vurdert i et dynamisk perspektiv |
01.12.2010 | May-Britt Monsrud | Onsdag, kl. 09.15-12.00, Aud 3, Helga Engs hus | Samme tema fortsetter | Som 24.11.2010 |
01.12.2010 | Jørgen Frost | Onsdag, kl. 13.15-16.00, Aud 3, Helga Engs hus | Balansert leseopplæring | Dynamisk kartlegging og dynamiske arbeidsmåter |
08.12.2010 | Vigdis Refsahl | Onsdag, kl. 09.15-12.00, Aud 3, Helga Engs hus | Leseforståelse | Strategier og forutsetninger for god leseforståelse |
08.12.2010 | Sol Lyster | Onsdag, kl. 13.15-16.00, Aud 3, Helga Engs hus | Morfologisk kunnskap/bevissthet og leseutvikling | En teoretisk/empirisk og praktisk tilnærming |
15.12.2010 | Sol Lyster | Onsdag, kl. 09.15-12.00, Aud 3, Helga Engs hus | Vokabular, morfologisk/grammatisk kunnskap og leseforståelse | Forholdet mellom vokabular, morfologisk/grammatisk kunnskap og leseforståelse |
15.12.2010 | Vigdis Refsahl | Onsdag, kl. 13.15-16.00, Aud 3, Helga Engs hus | Læringsstrategier | Tidlig etablering av strategier for bevisst og selvregulert læring, med fokus på et særlig fokus på betydning for tilpasset opplæring |