Undervisningsplan

HØSTEN 2010 UNDERVISES DET I TRE EMNER av 10 studiepoeng:

  • Læringssyn og innovasjon: uke 33-38
  • Forebygging og tidlig innsats: uke 39-45
  • Balansert leseopplæring: uke 46-51

LÆRING OG INNOVASJON

DatoUndervises avStedTemaKommentarer / ressurser
18.08.2010Jørgen Frost   Onsdag, kl. 09.15-12.00, Aud 3, Helga Engs hus   Introduksjon. Implementering av språk- og leseveilederrollen   Presentasjon av formål, innhold, arbeidskrav og forventninger • Skriving av logg • Levering av logg • Eksamensoppgaven • Leseveilederrollen • Frogn - prosjektet  
18.08.2010Jørgen Frost   Onsdag, kl. 13.15-16.00, Aud 3, Helga Engs hus   Introduksjon. Implementering av språk- og leseveilederrollen   Gjennomgang av evalueringsrapport om lesing  
25.08.2010Turid Weiby   Onsdag, kl. 09.15-12.00, rom 234, Helga Engs hus   Veiledning  Veilederrollen • Relasjons- og handlingskompetanse  
25.08.2010Jorun Buli Holmberg   Onsdag, kl. 13.30-16.00, Aud 3, Helga Engs hus   Innovasjon  Leseopplæring som kontinuerlig forbedring • Kvalitetsbegrepet i innovativ sammenheng • Innovasjonsstrategier  
01.09.2010Jørgen Frost   Onsdag, kl. 09.15-12.00, Aud 3, Helga Engs hus  Skoleutvikling    
01.09.2010Jorun Buli Holmberg   Onsdag, kl. 13.15-16.00, Aud 3, Helga Engs hus   Innovasjon   Innovasjonsstrategier - fortsetter • Barrierer og hindringer i forhold til kontinuerlig forbedring  
08.09.2010Jørgen Frost  Onsdag, kl. 09.15 -12.00, Aud 3, Helga Engs hus   Prinsipielle forhold omkring intensivering av undervisning    
08.09.2010Turid Weiby  Onsdag, kl. 13.15-16.00, rom U31, Helga Engs hus  Veiledning   Relasjon og kommunikasjonsferdigheter  
15.09.2010May-Britt Monsrud   Onsdag, kl. 09.15 -12.00, Aud 3, Helga Engs hus   Minoritetsspråklige   Referanse Astrid Heen Wolds artikkel i Norsk Tidskrift for psykologi 
15.09.2010Turid Weiby   Onsdag, kl. 13.15-16.00, rom U31, Helga Engs hus   Veiledning  Kollegaveiledning i praksis • Faser og prosesser i veiledningen • Veiledningsdokument  
22.09.2010    Kollokvium    

FOREBYGGING OG TIDLIG INNSATS

DatoUndervises avStedTemaKommentarer / ressurser
29.09.2010Jørgen Frost   Onsdag, kl. 09.15-12.00, Aud 3, Helga Engs hus   Tidlige språklige forutsetninger og senere leseutvikling   Leseutvikling • Skriveutvikling  
29.09.2010Bente Hagtvet  Onsdag, kl. 13.15-16.00, Aud 3, Helga Engs hus   Forebyggende skriftspråkstimulering I   Mulighetene i forebyggende satsing, Tidlig skriving 
06.10.2010    Høstferie   
13.10.2010Bente Hagtvet   Onsdag, kl. 09.15-12.00, Aud 3, Helga Engs hus   Forebyggende skriftspråkstimulering II   Veier til pedagogisk sårbarhet, Jeg-bekreftende skriftspråkstimulering 
13.10.2010Jørgen Frost   Onsdag, kl. 13.15-16.00, Aud 3, Helga Engs hus  Nødvendig bakgrunnsviten for gjennomføring av tilpasset opplæring i skriftsspråklig utvikling   (Fortsetter den 20.10.) 
20.10.2010Jørgen Frost  Onsdag, kl. 09.15-12.00, Aud 3, Helga Engs hus   Nødvendig bakgrunnsviten for gjennomføring av tilpasset opplæring i skrifspråklig utvikling   Fortsettelse fra den 13.10.  
20.10.2010Bente Hagtvet   Onsdag, kl. 13.15-16.00, Aud 3, Helga Engs hus   Forebyggende skriftspråkstimulering III   Språkstimulering i hverdagsaktiviteter, Ulikheter i utvikling  
27.10.2010Herdis Ø. Karlstad   Onsdag, kl. 09.15-12.00, Aud 3, Helga Engs hus   Begrepsundervisning, begreps- og ferdighetslæring   Presentere og forklare PSI-modellen • Presentere BU-modellen og vise hvordan den kan brukes i undervisnigen  
27.10.2010May-Britt Monsrud   Onsdag, kl. 13.15-16.00, Aud 3, Helga Engs hus   Lese- og skriveutvikling når norsk er andrespråket  Dickinson & Tabor Lise Kulbrandstad: Kap 6 Skolestart med to språk (står under Balansert leseopplæring - fins i kompendiumet) 
03.11.2010May-Britt Monsrud   Onsdag, kl. 09.15-12.00, Aud 3, Helga Engs hus   Samme tema fortsetter  Som 27.10.2010 
03.11.2010Herdis Ø. Karlstad   Onsdag, kl. 13.15-16.00, Aud 3, Helga Engs hus   Grunnleggende begreper som et verktøy i tilpasset opplæring  • Eksempler på praktiske opplegg og organiseringsformer • Det blir lagt særlig vekt på norskfaget  
10.11.2010    Kollokvium   

BALANSERT LESEOPPLÆRING

DatoUndervises avStedTemaKommentarer / ressurser
17.11.2010Jørgen Frost  Onsdag, kl. 09.15-12.00, Aud 3, Helga Engs hus   Balansert leseopplæring   Målfastsettelse for lesing, skriving og rettskriving  
17.11.2010Bente Hagtvet   Onsdag, kl. 13.15-16.00, Aud 3, Helga Engs hus   Hva er lese- og skrivevansker? Dysleksi.   Vanskenes ulike framtoninger. Marginale lese- og skrivevansker. 
24.11.2010Bente Hagtvet  Onsdag, kl. 09.15-12.00, Aud 3, Helga Engs hus   Språk, emosjoner og skriftspråklig utvikling.  Samspillet mellom språk og emosjoner. Helhetlig tilrettelegging. 
24.11.2010May-Britt Monsrud   Onsdag, kl. 13.15-16.00, Aud 3, Helga Engs hus   Minoritetselever som ikke har lese - og læringsutbytte som forventet.  Ulike tilnærminger til kartlegging Drøfting av kasus Thurmann-Moe: Vurdering av skriftspråklig utvikling ved hjelp av IL-basis Monsrud: Lesevansker hos en minoritetsspråklig elev - vurdert i et dynamisk perspektiv 
01.12.2010May-Britt Monsrud  Onsdag, kl. 09.15-12.00, Aud 3, Helga Engs hus   Samme tema fortsetter  Som 24.11.2010 
01.12.2010Jørgen Frost  Onsdag, kl. 13.15-16.00, Aud 3, Helga Engs hus   Balansert leseopplæring   Dynamisk kartlegging og dynamiske arbeidsmåter  
08.12.2010Vigdis Refsahl  Onsdag, kl. 09.15-12.00, Aud 3, Helga Engs hus   Leseforståelse   Strategier og forutsetninger for god leseforståelse  
08.12.2010Sol Lyster   Onsdag, kl. 13.15-16.00, Aud 3, Helga Engs hus   Morfologisk kunnskap/bevissthet og leseutvikling   En teoretisk/empirisk og praktisk tilnærming  
15.12.2010Sol Lyster   Onsdag, kl. 09.15-12.00, Aud 3, Helga Engs hus   Vokabular, morfologisk/grammatisk kunnskap og leseforståelse  Forholdet mellom vokabular, morfologisk/grammatisk kunnskap og leseforståelse  
15.12.2010Vigdis Refsahl   Onsdag, kl. 13.15-16.00, Aud 3, Helga Engs hus   Læringsstrategier   Tidlig etablering av strategier for bevisst og selvregulert læring, med fokus på et særlig fokus på betydning for tilpasset opplæring  
Publisert 13. aug. 2010 14:24 - Sist endret 4. okt. 2010 12:14