Pensum/læringskrav

Læringssyn og innovasjon

Baker, Colin: The Care and Education and Young Bilinguals. An Introduction for Professionals, 2002. Multiligual Matters Ltd. (s1-10 og 130-136). . Fulltekst.

Bakken, A.: Virkninger av tilpasset språkopplæring for minoritetsspråklige elever - en kunnskapsoversikt, 2007. 2007. NOVA rapport 10/07. 20 sider. .

Dysthe, O.: Læringssyn og vurderingspraksis. I: J. Frost (red.): Evaluering i et dialogisk perspektiv., 2009. Cappelen Akademisk Forlag . 15 sider.

Dysthe, Olga: "Sosiokulturelle teoriperspektiv på kunnskap og læring", I: Dysthe, Olga (red): Dialog, samspel og læring, 2001. Abstrakt forlag. ISBN: 8279350284. s. 33-68. 36 sider.

EVA-rapporten: Læsning i folkeskolen. Indsatsen for at fremme elevernes læsefærdigheder, 2005. 125 sider. http://www.eva.dk/projekter/2004/laesning-i-folkeskolen/projektprodukter/Kort-om-laesning.pdf/at_download/file.

Frost, J. (red): Håndbok i språk-og leseveiledning., 2009. Cappelen Akademisk Forlag. Del I, 123 sider.

Frost, J.: Implementering av språk-og leseveiledere i en kommune., 2010. Cappelen Akademisk Forlag. 100 sider.

Frost, J.: Skoleutvikling i et dialogisk lys. I: J. Frost (red.): Evaluering i et dialogisk perspektiv., 2009. Cappelen Akademisk Forlag. 20 sider.

Frost, J., Rainvill, K.N. & Baastad, M.: Læsevejlederens forskellige Roller. Læsepædagogen: Læserapport 45 , 2009. 60 sider. http://www.eva.dk/projekter/2004/laesning-i-folkeskolen/projektprodukter/laesning-i-folkeskolen.

Frost, Jørgen; Sørensen, Per Møller; Bone, Wenche & Dolva, Kari Pecht: ”Leselærerprosjektet i Skedsmo”, i Spesialpedagogikk (9), 2009. s. 45-59, 14 sider.

Lauvås og Handal: Veiledning og praktisk Yrkesteori, 2000. Cappelen Akademisk Forlag. Del 2, 3 og 4.

Rydland, V: Minoritetsspråklige elevers skoleprestasjoner: Hva sier empirisk forskning?. , 2009. 10 sider. . http://adno.no/index.php/adno/article/view/16/52.

Skogen, Kjell : Innovasjon i skolen., 2004. Oslo: Universitetsforlaget. 125 sider.

Skogen, Kjell : ”Kap. 3: Organisasjons- og innovasjonsperspektivet”, i Spesialpedagogikk. En innføring., 2005. s. 67-78. 11 sider.

Supplerende litteratur: Røkenes og Hansen : Bære eller Briste, Kommunkasjon og relasjon i arbeid med mennesker, 2002. Fagbokforlaget. Kap.4, side 91-129, Kap.5,s.131-147, Kap.6 s.151-181 og Kap.7, side 185-210.

Forebygging og tidlig innsats

Dickinson, D.K. & Tabors, P.O. (red): Beginning Literacy with Language., 2001. London: Paul Brookes. Kap. 1, 5, 6 og 13. 100 sider.

Frost, J.: Lesepraksis på teoretisk grunnlag., 2003. Cappelen Akademisk Forlag. 175 sider.

Frost, J. & Lønnegaard, A.: Sproglege – til styrkelse af sproglig bevidsthed. Teoridel., 1995. Dansk psykologisk Forlag . (fås hos Nordli). 100 sider.

García, G.E.: The Reading Comprehension Development and Instruction of English-Language Learners. In C.E Snow, A.P. Sweet & RAND Reading Study Group (Eds.), Rethinking reading comprehension (s30-51), 2003. New York: Guildford Press

Hagtvet, B.E.: Språkstimulering: tale og skrift i førskolealder., 2004. Cappelen Akademisk Forlag. Kap. 7-10. 150 sider.

Hagtvet, B.E.: Eksperimenterende skriving og skriftspråklig utvikling. I: J. Frost (red): Språk- og leseveiledning., 2009. Cappelen Akademisk Forlag. 20 sider.

Hagtvet, B.E.: Målrettet klasseromspraksis og intensivert språkstimulering i skolens begynneropplæring. I: J. Frost (red): Språk- og leseveiledning., 2009. Cappelen Akademisk Forlag. 26 sider.

Hansen, A., Koppen, K., Svendsen, A.: Basisbok for begynneropplæring i lesing, 2006. Info Vest forlag. s. 7 – 67. 60 sider.

Karlstad, H.Ø.: Ressursperm Tuba Luba 1. Lærerveiledning., 2004. Tell forlag. s. 10 – 40 og 122 - 132. 40 sider.

Kulbrandstad, L.I: Lesing i utvikling. Teoretiske og didaktiske perspektiver., 2003. Fagbokforlaget. s. 145-165. 20 sider.

Lervåg, A. & Melby Lervåg, M.: Muntlig språk, ordavkoding og leseforståelse hos tospråklige: En sammenfatning av empiriske studier., 2009. Norsk Pedagogisk tidsskrift 4/2009. s. 264-279.

 

Nyborg, M.: BU-modellen., 1994. INAP-forlaget. s 1-100. 100 sider. http://www.pedverket.no.

Balansert leseopplæring

Artikler merket med * kan kjøpes som kopisamling (kompendium) på Kopiutsalget i underetasjen hos Akademika bokhandel på Blindern.

Anmarksrud, Ø. & Refsahl, V.: Gode lesestrategier - på mellomtrinnet., 2010. Cappelen Akademisk Forlag. 70 sider.

August, D. and Shanahan, T.: Developing Literacy in Second Language Learners. Report in the National Literacy Panel on Language - Minority Children and Youth, 2006. Center for Applies Linguistics, Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.. Kap 20 s. 597-624. .

* Biemiller, Andrew: "Teaching Vocabulary, Early, Direct and Sequential", i American Educator., 2001. American Federation of Teachers. s. 1-10. 10 sider.

Biemiller, A: The Influence of Vocabulary on Reading Acquistion, 2009. Encyclopedia of Language and Literacy, publishes on website by Canadian Language and Literacy center. http://literacyencyclopedia.ca/pdfs/The_Influence_of_Vocabulary_on_Reading_Acquisition.pdf.

* Bråten, Ivar: "Selvregulert læring i et sosialt-kognitivt perspektiv", I: Bråten, I. (red): Læring. I sosialt, kognitivt og sosialt-kognitivt perspektiv., 2001. Cappelen Akademisk Forlag. ISBN: 8202218179. s. 164-193. 30 sider.

Bøyesen, Liv: Lesing og leseproblemer innen forskjellige ortografier, 2007. NOA Norsk som andrespråk 23,. s.32-54.

* Dalvang, Tone & Lunde, Olav: "Dynamisk kartlegging og dynamisk undervisning", i Vurdering i matematikk - Hvorfor og hvordan? Fra småskole til voksenopplæring. Konferanserapport., 2005. Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen. ISBN: 8247160323. s. 153-159. 7 sider.

* Dysthe, Olga: "Sosiokulturelle teoriperspektiv på kunnskap og læring", I: Dysthe, Olga (red): Dialog, samspel og læring., 2001. Abstrakt forlag. ISBN: 8279350284. s. 33-68. 36 sider.

Frost, J.: Prinsipper for god leseopplæring., 2003. Cappelen Akademisk Forlag. 175 sider.

Hagtvet, B.E., Frost, J. & Refsahl, V.: Den intensive Leseopplæringen. Dialog og mestring når lesing har låst seg., 2010. Cappelen Akademisk Forlag. 200 sider.

* Høigaard, Bjørgulv: "IKT som lære- og hjelpemiddel", I: Godøy, O.R. (red): Leseveilederen. Hvordan kan foreldre hjelpe barn som har dysleksi, 2005. Bretvedt kompetansesenter. ISBN: 8292725032. s. 49-57. 9 sider.

* Kulbrandstad, Lise Iversen: "Kap. 6: Skolestart med to språk", i Lesing i utvikling. Teoretiske didaktiske perspektiver, 2003. Fagbokforlaget. s. 145-163. 19 sider.

Lundberg, I. & Herrlin, K.: God leseutvikling, 2008. Cappelen Akademisk Forlag. ISBN: 9788202274153. 80 sider.

Lundberg, I.: God skriveutvikling, 2009. Cappelen Akdemisk Forlag. ISBN: 9788202306540. 110 sider.

Lyster, S. A. H.: Ordforråd og leseutvikling. I: J.Frost (red): Språk- og leseveiledning, 2009. Cappelen Akademisk Forlag. 22 sider.

* Lyster, S.A.H.: "STAS - Standardisert test i avkoding og staving", i Spesialpedagogikk (4), 2003. Utdanningsforbundet. s. 1-8. 8 sider.

* Monsrud, May-Britt: "Lesevansker hos en minioritetsspråklig elev - vurdert i et dynamisk perspektiv", i Norsk tidsskrift for logopedi (1), 2005. Norsk logopedlag. s. 15-18. 4 sider.

Monsrud, M-B, Thurmann - Moe A-C, Bjerkan, K-M: Minoritetsspråklige barns ordforråd og ordforrådsutvikling. Resultater fra utprøving av morsmålsbaserte versjoner av BPVS-II, 2010. Spesialpedagogikk. s.44-54.

Snowling, M.J. & Hulme, C. (red.): The Science of Reading. A Handbook., 2007. Oxford: Blackwell. kap: 2, 8, 9, 13, 26 og 27. 110 sider.

* Thurmann-Moe, Anne Cathrine: "Kap. 17: Vurdering av skriftspråklig utvikling på andrespråket ved hjelp av IL-basis", I: Egeberg, E. (red): Minioritetsspråkelige med særskilte behov. En bok om utredningsarbeid., 2007. Cappelen Akademisk Forlag. s. 181-191. 10 sider.

Wold, A-H: Utvikling av ordforråd med fokus på andrespråket. I Selj, E. Ryen, E og Lindberg I Med språklige minoriteter i klassen., 2004. Cappelen Akademisk Forlag. s.97-121.

Til sammen: ca. 2450 sider

Publisert 5. apr. 2011 10:39 - Sist endret 27. sep. 2018 08:44