Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

Masteroppgaven skal være et selvstendig vitenskapelig arbeid med relevans til det spesialpedagogiske fagområdet. Arbeidet skal omfatte planlegging og gjennomføring av et forskningsprosjekt og rapportering av dette gjennom en masteroppgave hvor studenten viser innsikt i aktuell forskning, teorier og metoder med relevans til oppgavens problemstilling. Oppgaven kan omfatte en empirisk undersøkelse eller være et rent teoretisk arbeid. Masteroppgaven kan også knyttes til et faglig utviklingsarbeid og/eller et evalueringsprosjekt.

Hva lærer du?

Gjennom arbeidet med masteroppgaven skal studenten tilegne seg vitenskapelig kompetanse for kritisk vurdering av spesialpedagogisk forskning og for selv å kunne gjennomføre forskning.

Opptak og adgangsregulering

Emnet er en obligatorisk del av masterprogrammet i Tilpassa Opplæring og forutsetter opptak til dette programmet

Forkunnskaper

Obligatoriske forkunnskaper

Læring og tilpassa opplæring 1
Læring og tilpassa opplæring 2
Fagleg fordypning i et undervisningsfag 30 sp

Undervisning

Det arrangeres spesielle kurs knyttet til ulike deler av arbeidet med masteroppgavearbeidet som f.eks. bruk av programvare for analyse av data, presentasjon og formidling av eget forskningsprosjekt.

Veiledning:

Arbeidet med masteroppgaven skjer under veiledning. Det gis inntil 10 timer veiledning ekskl. veileders tid til forberedelse og etterarbeid, inntil 15 timer når to skriver sammen. Veiledningen gis både i gruppe og individuelt. Veiledning gis normalt i masterstudiets andre år og er obligatorisk.

Eksamen

Eksamen/innlevering av masteroppgaven:

Emnet SPED4010 – Vitenskapsteori, forskningsmetode og statistikk må være bestått før veileder på masteroppgaven tildeles.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.

Kommisjonen består av to sensorer, hvorav minst en er ekstern. Veileder kan ikke være en av disse. Hovedveileder skal delta i sensurmøtet, og er pliktig til å gi kommisjonen informasjon som kan ha betydning for sensuren. Dette kan for eksempel være opplysninger om kandidatens arbeid, eller føringer som veileder har lagt på kandidaten. Veileder deltar ikke i karakterfastsettelsen. Kommisjonen skal i fellesskap komme fram til enighet om karakteren. Ved eventuell uenighet oppnevnes en ny kommisjon .

OBS: TPO4090 Masteroppgave kan leveres til sensur for alle siste gang vår 2012.

Annet

Emnet er en obligatorisk del av masterstudiet i Tilpasset Opplæring.

Fakta om emnet

Studiepoeng
40
Undervisning
Over to semestre, oppstart hver høst
Eksamen
Vår og høst
Undervisningsspråk
Norsk

Kontakt

UV-studieinfo