Jobbintervjuet

Et jobbintervju kan gjennomføres på mange ulike måter. Her er en kort presentasjon av de mest vanlige intervjuformene.

Tre kvinner sitter rundt ett bord, holder intervju
Foto: Unsplash.com

1. Strukturert jobbintervju

Den vanligste intervjuformen er et strukturert kompetansebasert intervju, der alle som er innkalt stort sett får de samme spørsmålene. Som regel møter du mellom to og fire personer. Samtalens varighet varierer, men rundt en time er ganske vanlig. Intervjuet starter gjerne med at arbeidsgiveren forteller om virksomheten og arbeidsoppgavene. Deretter blir du ofte bedt om å presentere deg selv, før arbeidsgiveren stiller sine spørsmål. Vanligvis får du også anledning til å stille noen spørsmål mot slutten.

Gode forberedelser er helt avgjørende for at du vil lykkes. Du vet ikke hvilke spørsmål du kommer til å få, men det er naturlig at arbeidsgiver for forsøke å avdekke noen områder hos deg:

  • Motivasjon
  • Relevansen av utdanning og erfaring
  • Personlige egenskaper

2. Case-intervju

Det er vanlig at en rekrutteringsprosess inkluderer ulike former for case-oppgaver eller arbeidspsykologiske tester. Når arbeidsgivere velger å benytte case på nyutdannede, er det fordi det gir en kompetent søker uten relevant erfaring en god anledning til å vise seg frem.

Case er rett og slett bruk av oppgaveløsning på intervju. Noen ganger vil du få spørsmål som har karakter av å være en case underveis i et ordinært intervju. Du blir for eksempel presentert for hypotetiske situasjoner og bedt om å fortelle hvordan du vil takle disse. Mer omfattende er det dersom du blir innkalt til et rent case-intervju.

Forberedelser du kan gjøre

Du vil som regel ikke få vite konkret hva oppgaven går ut på. Men ofte vil spørsmålene være relatert til selskapets bransje eller virksomhetens område, så dette bør du sette deg godt inn i. Dersom det finnes informasjon om hva slags case denne arbeidsgiveren pleier å gi, prøv å få tak i denne.

Du kan møte case i ulike former. Man skiller gjerne mellom det som kalles ”brainteasers” – små nøtter som gis som hoderegning, gåter eller logikkoppgaver, og ”guesstimates/markedsoverslag” - mindre omfattende case der du skal løse en problemstilling litt kjapt. Mer omfattende er det som går under betegnelsen “forretnings-case”. Da handler det ofte om oppgaver som er aktuelle for den virksomheten du søker i. Du får en reell problemstilling og blir bedt om å komme med forslag til løsning på den. 

Tenk høyt

Et av hovedmålene med en case er at intervjuerne skal forstå hvordan du tenker og resonnerer. Ta kontroll over situasjonen og stol på deg selv, det vil bli positivt lagt merke til. Tenk gjerne høyt underveis for å gi arbeidsgiverne ett bilde av din fremgangsmåte.

Du som akademiker er trent i mye av det som skal ”måles” gjennom en case-oppgave. Du kan for eksempel få vist frem evner til å strukturere informasjon, stille gode spørsmål, tenke logisk og analysere. Den største utfordringen er derfor å takle en situasjon der dette skal gjøres i en muntlig form, under et intervju der du i utgangspunktet kanskje er litt nervøs.

Mann tegner og forklarer på papir, mange farger og symboler for å illustrere
Foto: Unsplash.com

3. Tester

Når det gjelder tester, brukes de i rekruttering for å kartlegge jobbsøkere på områder som man mener er av betydning for trivsel og prestasjon i en jobb. De vanligste formene for arbeidspsykologiske tester er evne- og ferdighetstester, og personlighetstester. 

Evne- og ferdighetstester

Evne- og ferdighetstester er tester som vanligvis går på tid, og man blir bedt om å utføre en rekke oppgaver. I motsetning til IQ-tester som består av et testbatteri som måler mange ulike områder, måler evne- og ferdighetstester spesifikke områder som blir ansett som spesielt viktige for stillingen. Eksempler på slike områder er evnen til å forstå skriftlig eller numerisk materiale, regneoppgaver, informasjonsbearbeiding og språkkunnskaper.

Personlighetstester

Personlighetstester brukes for å kartlegge hvordan du vanligvis tenker, føler og handler, og i motsetning til ved evnetester gir det her ikke mening å snakke om ”riktige” og ”gale” svar. Disse kartlegger som regel en rekke ulike egenskaper, som for eksempel kan være hvor planleggende og samvittighetsfulle vi er på jobb, eller eventuelt hvor utadvendte eller omgjengelige vi er rundt andre mennesker. Du bør svare det som passer best eller du kjenner deg mest igjen i der og da, slik at arbeidsgiveren får et så riktig bilde som mulig av deg som person.

Et utgangspunkt

I mange tilfeller brukes testresultatene først og fremst som et utgangspunkt for intervjuet, der profilen eller resultatene fra testen gir en indikasjon på hva det er relevant å snakke videre om. Å velge kandidat til en jobb kan ikke gjøres bare på bakgrunn av slike testresultater, disse må ses i sammenheng med det som kommer frem under resten av jobbintervjuet og referansesjekk. Slike tester kan være nyttige fordi de måler egenskaper ved kandidater som er viktige for utførelsen av jobber, og også fordi tester er en rettferdig måte å vurdere kandidater på ettersom den ikke diskriminerer hverken på bakgrunn av alder, kjønn, etnisitet eller annet. 

4. Assessment Center

Assessment Center er en betegnelse som blir brukt når arbeidsgivere inviterer flere kandidater samtidig, og kartlegger disse kandidatene med flere ulike rekrutteringsmetoder. Et Assessment Center varer som regel en halv eller en hel dag, og vanlige metoder som  ofte brukes er intervju, analyse- og presentasjonsoppgave og gruppeøvelse. I tillegg har man ofte gjennomført arbeidspsykologiske tester i forkant. På denne måten får arbeidsgiveren et bredere bilde av kandidaten, samtidig som kandidaten får vist frem flere sider av seg selv.

Hva er Assessment Center og hva brukes det til?

  • Vurderingsmetoder som brukes i Assessment Center er kartleggingsverktøy (personlighets- og evnetester), ulike rollespill/caseoppgaver og presentasjoner (individuelt eller i grupper).
  • Ved å benytte flere forskjellige metoder får arbeidsgiveren et bredere grunnlag for å kartlegge kandidatenes egnethet for en spesifikk rolle. 
  • Rapporten som fremkommer av et Assessment Center gir arbeidsgiveren informasjon om styrker og utviklingsbehov hos de ulike kandidatene.
  • Som student er det viktig å vite at resultatene som kommer frem i en slik rapport kun gir en pekepinn på dine nåværende styrker og utviklingsbehov, og ikke nødvendigvis 100% sannhet om hvem du er og hva du kan tilby.

Informasjonen om Assessment Center er hentet fra Cubiks.

Publisert 19. juni 2023 09:09 - Sist endret 12. sep. 2023 13:58