Begrunnelse
I henhold til forvaltningsloven § 24. kan du be om begrunnelse for vedtak gjort i forbindelse med din søknad om opptak.
Frist for å be om begrunnelse
Du kan be om begrunnelse innen 3 uker etter at du har mottatt svar på søknad. Ønsker du begrunnelse kan du kontakte oss på masteropptak@admin.uio.no.
Frist for å klage
Hvis du mener at det har skjedd en feil i saksbehandlingen av din søknad, kan du i henhold til forvaltningsloven § 28 klage på vedtaket senest 3 uker etter at du har mottatt svar på søknad.
Du bør be om begrunnelse før du bestemmer deg for å klage på vedtaket. Dersom du ber om begrunnelse avbrytes klagefristen og den vil løpe fra den dagen du får begrunnelsen.
Hvis vi ser at det er gjort feil i behandlingen av søknaden din, kan klagen tas til følge. Hvis vi ikke kan se at det er gjort feil i vurderingen av saken, vil vedtaket bli stående og saken sendes til UiOs nemnd for studentsaker.
Hva danner grunnlag for klage / På hvilket grunnlag kan du klage?
UiO vil vurdere om avslag på søknad om opptak er gjort på feil grunnlag, dersom det ikke er hjemmel for vedtaket eller om vedtaket som er gjort er brudd på forvaltningsloven eller UiOs regelverk knyttet til opptak.
Forskrift om lokale opptak ved Universitetet i Oslo
Hvordan sende klage
Klagen sendes skriftlig på e-post eller papir til UiOs nemnd for studentsaker. Klagen må være signert.
UiOs nemnd for studentsaker ved Universitetet i Oslo
Avdeling for studieadministrasjon
Seksjon for opptak
Postboks 1083 Blindern
0316 Oslo
Merk konvolutten med "klage" og ditt søkernummer.
På e-post sendes klagen til masteropptak@admin.uio.no
I klagen bør du oppgi de grunner du har for å klage, hva du mener er feil i saksbehandlingen og hva du mener bør bli utfallet av klagen, jf. forvaltningsloven § 32.