Oppbygging og gjennomføring
Studieløpet består av til sammen 120 studiepoeng:
- Obligatoriske emner, 40 studiepoeng
- Arabiskspråklige emner, 30 studiepoeng
- Metodeemne, 10 studiepoeng
- Valgfrie emner, 20 studiepoeng
- 60 studiepoeng, velg mellom følgende alternativer:
- Masteroppgave, 60 studiepoeng
- Internasjonalt prosjektsemester, 30 studiepoeng + masteroppgave, 30 studiepoeng
4. semester |
ARA4590 – Masteroppgave i arabisk (nedlagt) eller ARA4592 – Masteroppgave i arabisk (nedlagt) |
|||||||||||||||||||||||||||||
3. semester | ARA4590 – Masteroppgave i arabisk (nedlagt) eller AMS4900 – International Project Term in Asia and the Middle East | |||||||||||||||||||||||||||||
2. semester | Obligatoriske og valgfrie emner | |||||||||||||||||||||||||||||
1. semester | Obligatoriske og valgfrie emner | |||||||||||||||||||||||||||||
10 studiepoeng | 10 studiepoeng | 10 studiepoeng |
Obligatoriske emner
Arabiskspråklige emner (30 studiepoeng):
- ARA4111 – ’Diglossi’ og språklig variasjon i moderne arabisk (nedlagt)
- ARA4115 – Arabisk oversettelse (nedlagt)
- ARA4116 – Klassisk arabisk litteratur: grammatiske og kulturelle spørsmål (nedlagt)
- ARA4117 – Arabiske vitenskapelige tekster (nedlagt)
- ARA4118 – Arabic Manuscripts (nedlagt)
- ARA4303 – Modern Arabic Fiction and Dramatic Arts (nedlagt)
- ARA4304 – Contemporary Arabic Literature: Texts and Contexts (nedlagt)
- ARA4505 – Arabic Cyberspace (nedlagt)
- ARA4506 – Key Concepts of Arabic Language and Culture – A Comparative Analysis (nedlagt)
Enkelte utdypende emner kan tenkes lagt opp som “lesekurs” hvor hovedtyngden ligger på studentens tilegnelse av et bestemt stoff ved selvstendig lesning og begrenset undervisning, mer som veiledning
Metodeemner(10 studiepoeng):
- KOS4000 – Prosjektbeskrivelse for asiatiske og afrikanske studier (nedlagt)
- KOS4001 – Grunnlagsproblemer for asiatiske og afrikanske studier (nedlagt)
- SEM4000 – Innledende metode og kildekurs i semittisk språkvitenskap (nedlagt)
Metodeemnet bør være relevant for masteroppgaven. Kontakt faglærer for ytterligere informasjon.
Valgfrie emner
De valgfrie emnene kan hentes fra listen ovenfor, samt andre emner ved institutt for kulturstudier og orientalske språk (IKOS) som er knyttet til Midtøsten- og Nordafrika-studier (MØNA), hebraisk (HEB), semittisk (SEM), tyrkisk (TYR) og persisk (PER). Studentene kan også velge emner ved andre institutter, og ved utenlandske universiteter. Merk at noen emner på mastergradsnivå forutsetter at studenten har avlagt eksamen i spesifikke emner på forhånd. Valgmulighetene begrenses også av tilbud, tilgjengelighet, og tema for mastergradsoppgaven. Studentene må ta kontakt med faglærer for å avklare valg av valgfrie emner. Individuelle tilpasninger som angår de obligatoriske emnene er også mulig, men slike tilpasninger må godkjennes av faglærer.
Følgende skjema må fylles ut og sendes programkonsulenten hvis du ønsker dette.
Masteroppgave og internasjonalt prosjektsemester
Her kan studentene velge mellom to studieløp.
Aternativ 1:
Alternativ 2:
- AMS4900 – International Project Term in Asia and the Middle East
- ARA4592 – Masteroppgave i arabisk (nedlagt)
Praktisk informasjon til masterstudenter ved IKOS
Tidligere gitte emner
- KOS4002 – Feltarbeid som metode og praksis (nedlagt)
- KOS4011 – Current Themes in Asia and Middle East studies 2 (nedlagt) - Tema våren 2012: "Hebrew Literature in the Twentieth Century and Beyond: Writing In-Betweenness.
- REL4015 – New Themes in Religious Studies - Islamic Modernities (nedlagt) - Tema våren 2011 "Islam and Sharia"
- REL4500 – Islam, tolkning og konflikt - historiske og moderne idéstrømninger (nedlagt)
- REL4017 – Religionshistorisk forskningstema 7 (nedlagt) - Tema våren 2012 "Religion and Sex"
Vitnemål og grad
Vitnemålet blir utstedt når du har avlagt emner som til sammen oppfyller kravene til en grad. Les mer om vitnemål.
Emne- og semestersider
Klikk deg inn på hvert emne (se i tabellen ovenfor) for å finne blant annet:
- Timeplan
- Tid og sted for eksamen
- Pensum og læringskrav
Studiekvalitet
Studieprogrammer og emner blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle studiekvaliteten.