Hva lærer du?

Kunnskaper

Kandidaten:

  • har avanserte kunnskaper om særlig vestlig litteratur og litteraturhistorie, og solid forståelse for litteraturens ulike funksjoner i samfunnet
  • har spesialkompetanse i et avgrenset felt, som kan være en analyse av én eller flere litterære tekster, av et motiv eller tema, eller en undersøkelse med utgangspunkt i en teoretisk eller litteraturhistorisk problemstilling
  • har inngående kunnskap om sentrale litteraturvitenskapelige teoretiske perspektiver og begreper, forskningspraksis og faghistorie med særlig vekt på tiden etter 1950
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i litteraturvitenskapens selvforståelse og institusjonelle betingelser
  • har et perspektiv på faget som bidrar til å plassere egen litteraturvitenskapelig virksomhet i en videre historisk kontekst, og stimulerer til faglig selvrefleksjon

Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan analysere og forholde seg kritisk til litterære tekster og relevante vitenskapelige publikasjoner
  • kan analysere teoretiske problemstillinger og deres implikasjoner for praktisk litterær analyse
  • kan fra et litteraturvitenskapelig utgangspunkt formulere en selvstendig problemstilling til et gitt materiale, finne relevant litteratur blant annet fra bibliotekkataloger og bibliografiske baser samt planlegge og gjennomføre et avgrenset vitenskapelig arbeid innenfor en gitt tidsramme
  • kan arbeide selvstendig med et problem over lang tid og skrive en lengre resonnerende litteraturvitenskapelig fremstilling i tråd med forskningsetiske normer og akademisk redelighet

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan formulere en presis litteraturvitenskapelig problemstilling og analysere et større tekstmateriale
  • kan anvende sine litteratuvitenskapelige kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
  • kan formidle et selvstendig litteraturvitenskapelig arbeid både i og utenfor fagmiljøet, i et presist språk
  • har evne til å tåle og gi konstruktiv kritikk, og til å se utviklingspotensialet i og vurdere kvaliteten av egne og andres litteraturvitenskapelige arbeider
  • har evne til analytisk og kritisk tenkning, har retorisk innsikt, og en tekstanalytisk kompetanse som kan bidra til nye perspektiver innen humanistiske fag fra et litteraturvitenskapelig ståsted
Publisert 15. apr. 2014 13:27 - Sist endret 6. sep. 2023 15:01