Hva lærer du?

KUNNSKAPER

Kandidaten ...

  • har avansert kunnskap om Frankrikes politiske, økonomiske, sosiale og kulturelle utvikling etter den franske revolusjon, med hovedvekt på tiden etter 1900
  • har spesialisert innsikt i et eller flere tema innenfor fransk politisk, økonomisk, kulturell eller sosial historie eller innenfor fransk samfunnsliv i vid forstand
  • har kunnskap om grunntrekk i fransk tenknings historie i det 20. århundre
  • har inngående kunnskap om forskjellige forskningsopplegg, som kvalitativ analyse, breddeundersøkelser med mange enheter og få variabler, case-studier, komparative studier, diskursanalyse og historiske studier
  • har kunnskap om et utvalg teorier som er relevante for områdestudier, særlig historisk teori
  • har kunnskap om områdeforskningens vitenskapsteoretiske grunnlag, perspektiver, mål og etiske utfordringer


FERDIGHETER

Kandidaten ...

  • kan gjennomføre et lengre skriftlig resonnement på fransk
  • kan uttrykke seg variert og presist på fransk med høy grad av grammatisk og idiomatisk korrekthet både skriftlig og muntlig
  • kan bruke biblioteker og arkiver til å samle inn relevant informasjon og orientere seg i faglitteraturen
  • kan anvende, analysere og forholde seg kritisk til informasjonskilder som vitenskapelige publikasjoner, innsamlede data, databaser og oppslagsverk
  • kan bruke disse informasjonskildene i arbeidet med å strukturere og formulere faglige resonnementer
  • kan anvende relevante teorier, metoder og fortolkninger innenfor Frankrike-studier og arbeide selvstendig med å formulere en problemstilling, fremstille store informasjonsmengder på en strukturert måte, analysere dem og bygge opp komplekse, faglige argument i et akademisk arbeid
  • kan trekke egne slutninger på grunnlag av et stort materiale
  • kan sette opp noteapparat, referanser og bibliografi


GENERELL KOMPETANSE

Kandidaten ...

  • kan samle og analysere relevant materiale til et selvstendig arbeid og å bearbeide det på en metodisk måte i samsvar med relevante teorier for Frankrike-studier
  • kan presentere sine resultater på en stringent og oversiktlig måte, muntlig og skriftlig, og anvende og formidle teoretisk kunnskap innenfor rammene av et større akademisk arbeid
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner både med spesialister og til allmennheten
  • er innforstått med regler for vern av kilder og kildemateriale og andre forskningsetiske normer
  • kan gi og motta konstruktiv kritikk i en faglig sammenheng
  • kan bidra til nytenkning innen fagområdet

 

 

Publisert 22. nov. 2013 11:32 - Sist endret 22. nov. 2013 14:33