KUNNSKAPER
Kandidaten ...
- har avansert kunnskap om Frankrikes politiske, økonomiske, sosiale og kulturelle utvikling etter den franske revolusjon, med hovedvekt på tiden etter 1900
- har spesialisert innsikt i et eller flere tema innenfor fransk politisk, økonomisk, kulturell eller sosial historie eller innenfor fransk samfunnsliv i vid forstand
- har kunnskap om grunntrekk i fransk tenknings historie i det 20. århundre
- har inngående kunnskap om forskjellige forskningsopplegg, som kvalitativ analyse, breddeundersøkelser med mange enheter og få variabler, case-studier, komparative studier, diskursanalyse og historiske studier
- har kunnskap om et utvalg teorier som er relevante for områdestudier, særlig historisk teori
- har kunnskap om områdeforskningens vitenskapsteoretiske grunnlag, perspektiver, mål og etiske utfordringer
FERDIGHETER
Kandidaten ...
- kan gjennomføre et lengre skriftlig resonnement på fransk
- kan uttrykke seg variert og presist på fransk med høy grad av grammatisk og idiomatisk korrekthet både skriftlig og muntlig
- kan bruke biblioteker og arkiver til å samle inn relevant informasjon og orientere seg i faglitteraturen
- kan anvende, analysere og forholde seg kritisk til informasjonskilder som vitenskapelige publikasjoner, innsamlede data, databaser og oppslagsverk
- kan bruke disse informasjonskildene i arbeidet med å strukturere og formulere faglige resonnementer
- kan anvende relevante teorier, metoder og fortolkninger innenfor Frankrike-studier og arbeide selvstendig med å formulere en problemstilling, fremstille store informasjonsmengder på en strukturert måte, analysere dem og bygge opp komplekse, faglige argument i et akademisk arbeid
- kan trekke egne slutninger på grunnlag av et stort materiale
- kan sette opp noteapparat, referanser og bibliografi
GENERELL KOMPETANSE
Kandidaten ...
- kan samle og analysere relevant materiale til et selvstendig arbeid og å bearbeide det på en metodisk måte i samsvar med relevante teorier for Frankrike-studier
- kan presentere sine resultater på en stringent og oversiktlig måte, muntlig og skriftlig, og anvende og formidle teoretisk kunnskap innenfor rammene av et større akademisk arbeid
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner både med spesialister og til allmennheten
- er innforstått med regler for vern av kilder og kildemateriale og andre forskningsetiske normer
- kan gi og motta konstruktiv kritikk i en faglig sammenheng
- kan bidra til nytenkning innen fagområdet