Hva lærer du?

KUNNSKAP

Kandidaten …

  • har avansert kunnskap om politiske, samfunnsmessige og kulturelle trekk og utviklinger i Latin-Amerika
  • har spesialisert innsikt i et tema hentet fra et bredt spekter tilknyttet latinamerikanske kulturer og samfunn
  • har inngående kunnskap om forskjellige forskningsopplegg, som kvalitativ analyse, case-studier, komparative studier, diskursanalyse og historiske studier
  • har inngående kunnskap om relevante teorier som er relevante for områdestudier generelt og latinamerikanske områdestudier spesielt. Disse omfatter blant annet historiske  og samfunnsvitenskapelige teorier om sosio-politiske utviklingstrekk i Latin Amerika.
  • har kunnskap om hvordan ulike forskningstradisjoner og fagmiljøer til ulike tider har studert Latin-Amerika
  • har kunnskap om områdeforskningens vitenskapsteoretiske perspektiver, mål og etiske utfordringer
  • har kunnskap om etiske normer for vern av kilder og kildemateriale og kan anvende disse i eget akademisk arbeid

 

FERDIGHETER
Kandidaten …

  • kan lese og anvende faglitteratur på spansk eller portugisisk
  • kan bruke, analysere og forholde seg kritisk til informasjonskilder som vitenskapelige publikasjoner, innsamlede data, databaser og oppslagsverk
  • kan bruke biblioteker og arkiver til å samle inn relevant informasjon og orientere seg i faglitteraturen
  • kan bruke ulike typer kilder i til utvikling av faglige resonnementer og i faglige tekster
  • kan analysere relevante teorier, metoder og fortolkninger innen latinamerikanske områdestudiers  tradisjoner og arbeide selvstendig med å formulere en faglig problemstilling, fremstille store informasjonsmengder på en strukturert måte, analysere disse og bygge opp komplekse, faglige argumenter
  • kan trekke egne slutninger på grunnlag av et stort materiale
  • kan anvende fagets teorier og metoder for å gjøre et større, selvstendig akademisk arbeid

 

GENERELL KOMPETANSE

Kandidaten …

  • kan samle og analysere relevant materiale til et selvstendig arbeid og å bearbeide dette på en metodisk måte i samsvar i utarbeidelsen av et eget forskningsprosjekt
  • kan presentere sine resultater på en stringent og oversiktlig måte, muntlig og skriftlig, og anvende og formidle teoretisk og empirisk kunnskap innenfor rammene av et større akademisk arbeid
  • kan gi og motta konstruktiv kritikk i en faglig setting
  • kan bidra til nytenkning innen fagområdet

 

 

Publisert 22. nov. 2013 11:36 - Sist endret 22. nov. 2013 14:32