Norsk innovasjon for asiatiske marked

Hege Aschim vil selge nye forsikringsprodukter i et av verdens raskest voksende markeder: Den asiatiske middelklassen.

Portrettbilde av Hege Aschim på jobb.

Hege Aschim på en kafé i Oslo sentrum. (Foto: SFE)

Hege Aschim fullførte Master i innovasjon og entreprenørskap i 2010. Nå jobber hun i Telenor Financial Services, avdeling Digital services, nærmere bestemt i et prosjekt som vil selge forsikringer til middelklassen i Asia.

– Det vi prøver å få til, kan kalles forsikringsbransjens svar på mikrokreditt. I Pakistan og Bangladesh har bare to prosent av befolkningen forsikring. Utfordringen er å få kundene til å stole på forsikringsselskapet, det er det mange som ikke gjør i dag. Men samtidig trenger de virkelig forsikring, for eksempel i situasjoner der én person forsørger en stor famile. De er jo veldig sårbare om noe skjer med den personen, sier Aschim.

Hun har vært med i prosjektet helt fra starten, og har vært med på å velge samarbeidspartnere og sette opp pilotprosjekter for å teste konsepter. Hun jobber også med å analysere markeder og konkurrenter samt lage prosjektplaner.

– Det jeg liker best med jobben min er at jeg i perioder reiser mye, og jobber på egen hånd i fremmede miljøer. For en stund siden var jeg i Pakistan i én måned for å skrive prosjektplan, og samarbeidet med de lokale medarbeiderne. Det er også gøy å drive med produktutvikling, tenke kreatitvt og se muligheter, forteller Aschim.

Tok kontroll

Det var tilfeldig at Aschim fikk høre om Master i innovasjon og entreprenørskap, men siden har hun ikke latt karrieren bli styrt av tilfeldighetene.

– Jeg studerte informatikk, men fant ut at programmering ikke var helt tingen for meg, så jeg fullførte bare Bachelorgraden. Jeg hadde hørt om Gründerskolen og syntes det hørtes gøy ut, og så fant jeg en flyer på et bord med informasjon om Masteren i innovasjon og entreprenørskap. Min første reaksjon var ”Dette er perfekt for meg!” Jeg ville jobbe med business, det passet meg bedre som person, sier hun.

Aschim forteller videre at hun har hatt mye nytte av det hun lærte om innovasjonsstrategi, og mener at masterstudiet hjalp henne å bli åpen for nye impulser, fleksibel og tilpasningsdyktig. Men for det videre arbeidslivet ble praksisperiodene avgjørende.

– Etter at jeg hadde kommet hjem fra Gründerskolen og hadde begynt å lete etter praksisplass i Norge, holdt en ansatt fra Telenors New Business-avdeling en presentasjon på en samling i Gründerskolen Alumni. Jeg spurte ham om det ville være mulig å få internship i den avdelingen, og det var det! Senere søkte jeg og en til om å få skrive masteroppgaven vår i samarbeid med avdelingen, og fikk lov til det også. Vi fikk kontorplasser hos dem, og samtidig som vi studerte forretningsmodellene deres, hjalp vi dem med et spesifikt prosjekt. Noen måneder etter at oppgavene var levert, ble vi oppringt og fikk tilbud om jobb, forteller Aschim.

Taktikk og prestasjon

Selv om Aschim fikk jobb i en avdeling hun kjente godt fra før, forteller hun at det er stor forskjell på å være student og ansatt.

– Jeg forventet at arbeidslivet ville være annerledes enn livet som student, så det var ingen sjokk. Men du må forholde deg til helt andre krav og forventninger, både internt og fra samarbeidspartnere. Du må i større grad tenke taktisk, være tøff og presentere arbeidet ditt på en god måte. Dårlige prestasjoner får mye større konsekvenser, sier Aschim.

Aschims råd til de som tar master i innovasjon og entreprenørskap nå, er å være aktivt oppsøkende for å komme dit de vil i arbeidslivet.

– Du må være bevisst på hvor du vil. Man må jo ha litt flaks, men ikke nøl med å ta kontakt med potensielle arbeidgivere, enten det gjelder praksisplass eller samarbeid om en masteroppgave. De vil ofte være positive til det, sier Hege Aschim.

Av Merete Røsvik Granlund
Publisert 29. apr. 2013 14:46 - Sist endret 31. aug. 2020 13:30