En kandidat fra studieretning for antikkens filosofi har følgende kunnskaper, ferdigheter og kompetanse:
Kunnskaper
- har avanserte kunnskaper og ferdigheter i europeisk filosofi i antikken frem til tidlig Bysants, i tillegg til generell filosofisk kompetanse, f.eks. innen etikk eller metafysikk
- har spesialisert kunnskap på feltet til sin masteroppgave innen antikkens filosofi. Oppgaven kan fokusere på en bestemt filosof eller skole, eller et tema eller verk i antikken
- har inngående kunnskaper om ulike metoder for å tilnærme seg filosofiske og andre tekster, f.eks. nærlesing med filosofisk analyse kombinert med filologiske metoder
- kan bruke sine kunnskaper innen antikkens filosofi til å identifisere fruktbare filosofiske problemstillinger
- kan analysere filosofiske spørsmål på grunnlag av filosofiens historie og tradisjoner fra antikken inntil våre dager, og forstår hvordan man kan behandle dagsaktuelle spørsmål fra en filosofisk vinkel
Ferdigheter
- kan kritisk vurdere både primære og sekundære kilder i antikkens filosofi, så vel som analysere og diskutere kompliserte temaer med stor presisjon
- kan analysere filosofiske teorier og metoder og anvende kunnskap om filosofihistoriske idéer på forskjellige posisjoner innen filosofi og på andre områder
- kan anvende både teksttolkende og problemorienterte/systematiske filosofiske metoder på en selvstendig måte
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt innen filosofihistorie under veiledning og i tråd med etiske normer for akademisk redelighet
Generell kompetanse
- kan vurdere etiske problemstillinger ut fra forskjellige teorier om etikk fra et filosofisk og et historisk perspektiv
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på områder som krever evne til å analysere kompliserte problemstillinger, og ha forslag til løsninger fra et filosofisk perspektiv
- kan formidle eget forskningsarbeid både skriftlig og muntlig, og mestrer filosofisk språk og terminologi
- kan formidle filosofisk og historisk innsikt både til fagfeller og til et større publikum
- kan bruke sin filosofiske kunnskap til å bidra til faglig utvikling innenfor et akademisk fellesskap