Klinisk praksis kombinert med høyskolelektor

Guro-Marie ble nysgjerrig på AGS-rollen lenge før den kom til Norge, hun oppdaget rollen da hun jobbet et år i Australia. I dag kombinerer hun jobb som avansert geriatrisk sykepleier i et kommunalt innsatsteam med å være høyskolelektor.

portrett

Guro-Marie Eiken. Foto: UiO

Hvorfor valgte du master i AGS?

Guro-Marie Eiken jobbet et år i Australia i 2001. Der møtte hun for første gang Nurse Practitioners på sykehuset. Hun forsto at de hadde en utvidet rolle, og ble nysgjerrig på hva slags jobb de hadde. Hun fikk høre om studier i utlandet som gav kompetanse som Nurse Practitioner, og ventet på at et tilsvarende studieprogram skulle bli opprettet i Norge.

- Så de siste årene før studiet ble opprettet i 2011 bare ventet jeg på at utdanningen skulle komme, sier Eiken.

- Jeg ønske en masterutdanning som ikke var rent teoretisk. Dette studiet kombinere klinisk praksis og teoretisk kunnskap om medisinske tilstander. Vi lærte mer om blant annet normal aldring, patofysiologi og sykdomslære.

Eiken ønsket å fortsette å jobbe med pasienter etter masterutdanning, derfor var det viktig for henne at hun fikk mye klinisk praksis under studiet.

Beskriv de viktigste oppgavene du har i jobben din i dag

  • 40 % som AGS i Innsatsteam i Nøtterøy kommune: Systematisk kartlegging av pasienter med akutt, subakutt og kronisk funksjonssvikt, veiledning av kollegaer og sykepleierstudenter.
  • 60 % som høyskolelektor ved Høgskolen i Sørøst Norge: underviser og veileder studenter på bachelor, videreutdanning og masternivå i systematisk tilnærming til pasienter.

Hva liker du best med jobben din?

- Jeg har et mye bedre faglig og klinisk grunnlag når jeg vurderer pasientene enn før jeg tok master i AGS.  Å kunne identifisere pasientproblemer på et tidlig tidspunkt, samarbeide med pasientens fastlege og dermed i mange tilfeller kunne starte behandling i hjemmet/uten innleggelse i sykehus – da er pasienten i sentrum/god pasientbehandling. I innsatstemaet opplever jeg et langt bedre samarbeid med pasientenes fastleger etter at jeg tok master i AGS enn før.

I jobben som høyskolelektor synes hun det er mest inspirerende å undervise og veilede studenter.

- Ved å jobbe både i akademia og klinisk, får jeg dra nytte av det beste fra begge verdener. Dette bruker jeg både i undervisning og veiledning av studenter, samt at jeg tar med meg ny viten ut når jeg jobber i kommunen.

Hvordan er utdanningen fra AGS relevant i denne jobben?

- I innsatsteamet kan jeg vurdere pasientene på en systematisk måte. Å kunne ta en utvidet sykepleieanamnese av pasienter i hjemmetjenesten, samt beherske inspeksjon, palpasjon, perkusjon og auskultasjon, har jeg nå verktøy til å identifisere symptomer som kan indikere funksjonssvikt eller sykdom på et tidligere stadium enn tidligere. Dermed kan jeg bidra til at pasienten raskere får medisinsk behandling.

- Som høyskolelektor håper jeg at noe av den systematiske tilnærmingen som master i AGS har gitt meg kan bli en del av bachelorutdanning i sykepleie – på et tilpasset nivå.

Ditt beste tips til ferske studenter som tenker på jobbmulighetene etter studiene?

- Ha dialog med arbeidsgiver for å planlegge hva slags kompetanse som er nødvendig der du jobber. Det kan være forskjellige behov for avanserte kliniske sykepleiere som beror på om og hvordan vi kan jobbe i akuttmottak, legevakt, legekontor/helsesentre, hjemmetjeneste og institusjon.  

- Framsnakk nødvendighet av systematisk tilnærming til pasientene.

Av Anbjørg Kolaas (tekst og foto)
Publisert 15. feb. 2016 11:29