AGS i virtuell avdeling

Eidsberg kommune har opprettet en virtuell avdeling som følger opp eldre pasienter når de utskrives fra sykehus direkte til eget hjem. Wenche E. Hammer jobber som avansert geriatrisk sykepleier i avdelingen og samarbeider tett med pasientenes fastlege og hjemmetjenesten.

Portrett av Wenche Elisabeth Hammer

Wenche Elisabeth Hammer. Foto: privat

Hvorfor valgte du master i AGS? 

- Jeg hadde jobbet som sykepleier i nærmere 27 år før jeg endelig valgte en etterutdanning. Min praksis som sykepleier er bred, både innen kommunehelsetjeneste og spesialisthelsetjeneste. De siste 3 årene arbeidet jeg som avdelingsleder i hjemmetjenesten. Dette var ikke rett jobb for meg, fordi jeg savnet å jobbe direkte med pasienter.

- Jeg fikk tilbud av min leder om å se litt på masterstudiet AGS. Dette var en kompetanse kommunen ønsket seg og som de kunne bistå meg med økonomisk. Valget var enkelt da jeg forstod at masterstudiet var mye klinisk rettet. Det ville gi meg utvidede kunnskaper i å vurdere den eldre pasientens helsesituasjon og dypere kunnskaper i farmakologi og sykdomslære.

Hvordan fikk du stillingen du har i dag?

- Da jeg var ferdig med studiet hadde kommunen forberedt en ny stilling til meg der jeg skulle få muligheten til å ta i bruk mine nye kunnskaper.

Wenche og arbeidsgiver var på et studiebesøk i England hvor de så på hvordan advanced nurse practitioners arbeidet i ulike deler av helsevesenet der. Etterpå vurderte de hvordan noe av dette kan overføres til norske forhold.

Virtual Ward er en måte å organisere helsetjenester på i England der spesialisthelsetjenesten går ut og overtar behandlingen i pasientens eget hjem, i stedet for at pasienten blir lagt inn i sykehus.

- Vi ønsket å se litt på selve overgangen mellom sykehus og eget hjem for de multisyke skrøpelige eldre. Erfaringer og studier peker på hvor utsatt pasientbehandling og informasjonsoverføring er ved skifte av tjenestenivå. Hjemmetjenestens samarbeid med fastlegene skjer tilfeldig. Oppfølging av den utskrivningsklare pasienten i eget hjem skjer i hovedsak med fokus på å hjelpe pasienten på grunn av ulike former for funksjonstap, mer enn oppfølging av den kliniske helsesituasjon.

- Vi startet derfor opp en virtuell avdeling med fokus på tett oppfølging av eldre pasienter som ble utskrevet direkte til eget hjem. Ofte var sykehuset av oppfatning at pasientene trengte et korttidsopphold, men kommunen strekker seg langt for å forsøke i eget hjem først.

Beskriv de viktigste oppgavene du har i jobben din i dag

- Oppgavene mine består i å komme på hjemmebesøk 1-3 dager etter hjemkomst fra sykehus. Da gjennomgår jeg bakgrunn for innleggelse i sykehus, eventuelt undersøkelser og prøvesvar samt medisinliste.

Wenche gjør en omfattende geriatrisk undersøkelse av pasienten på en systematisk måte. Hun gjør vurderinger i forhold til ernæringstilstand, samstemming av legemiddelliste mellom fastlege, pasient og eventuelt hjemmetjeneste hvis disse skal administrere legemidlene blir gjort. Sistnevnte er også en del av hjemmetjenestens rutiner i dag. Wenche vurderer også behov for oppfølging av respirasjon, sirkulasjon, ernæring, falltendens, smerteproblematikk, effekt av nytilkomne medikamenter og kognitiv status før hun tar dette opp med fastlege.

Fastlege får en oppdatert status relativt raskt etter at pasienten er kommet hjem.Wenche, fysioterapeut og hjemmetjeneste samarbeider om lage og følge opp en individuell plan for hver pasient. Planen er basert på pasientens egne mål den første tiden etter hjemkomst.

Tid for time til fastlege blir vurdert, og helst iverksatt innen 14 dager etter hjemkomst. Fysio, hjemmetjeneste og AGS møtes ukentlig for å evaluere planen. Når pasienten oppfattes som stabilisert og kan følges opp av hjemmetjeneste, skrives pasienten ut av virtuell avdeling med en oppsummering fra Wenche samt fysio til fastlege og hjemmetjeneste.

- I tillegg er det planlagt at jeg skal ha noe undervisningsansvar for annet helsepersonell i hjemmetjenesten. Vi har derfor satt opp et program for internundervisning over relevante tema innen geriatri. Sykepleiere er invitert til å ta med seg case som vi kan diskutere på undervisningsmøtene.

Hva liker du best med jobben din?

- Min kompetanse som AGS blir veldig godt mottatt av pasienter og pårørende spesielt, men også av kollegiet innen hjemmetjenesten og av fastlegene i kommunen. Stillingen min er satt utenfor ordinær drift i hjemmetjenesten og gir meg god tid hos hver pasient, noe som er av stor betydning for å gjøre førstegangsbesøket så grundig som mulig.

- Jeg har også fått tilrettelagt muligheter til å ta bestemte blodprøver som elektrolytter, nyre-leverfunksjon samt ordinære prøver som CRP, HgB, blodsukker samt urinstix. Der er også kjøpt inn blærescanner samt EKG-maskin som tas i bruk ved behov. Digitalt stetoscop med bluethooth-funksjon gjør at jeg kan spille inn lungelyder/hjertelyder til bruk i undervisning, egen veiledning fra lege eller som en del av dokumentasjonen på pasientens helsestatus vedrørende hjerter/lunge.

Hvordan er utdanningen fra AGS relevant i denne jobben?

- Uten denne utdanningen ville jeg ikke kunnet gjøre samme helhetsvurderinger av pasientsituasjonen som i dag. Utdanningen gir god innsikt og nok dybde til at man på et selvstendig grunnlag kan gjøre en god klinisk vurdering av pasientens situasjon og samtidig kunne belyse mulige risikoområder for helsesvikt.

Ditt beste tips til ferske studenter som tenker på jobbmulighetene etter studiene?

- Vær i god dialog med din nærmeste leder når du starter opp studiet. Det er av stor betydning at det på et tidlig tidspunkt forankres behovet av nettopp Din kompetanse i kommunen.

- Hvis det er mulig bør du knytte kontakt med kommunelege og orientere om utdanningen sammen med din leder. Det er viktig med forankring hos en lege som vil bistå deg når du er ferdig utdannet.

Publisert 20. feb. 2015 16:29 - Sist endret 21. feb. 2015 11:30