Sara Chopra opplever at hun har blitt langt mer kritisk til hvordan kunnskap legges frem, og føler seg bedre rustet til å vurdere forskningsartiklene hun leser.
Hva kan du jobbe med?
Gyda Grodås Christiansen ønsket å lære mer om forskningsmetoder og statistikk. Det har hun stor glede av i dag, selv om hun ikke jobber direkte med forskning.
Hilde Romsåshagen Aaneland ble tidlig interessert i forskning, og nå trives hun veldig godt med spennende utfordringer og en bratt læringskurve hos Senter for medisinsk etikk ved UiO.
– Det at denne mastergradsutdanningen hadde et tverrfaglig utgangspunkt, gjorde at valget falt på Tverrfaglig helseforskning. Både fordi det kunne gi meg flere muligheter enn en klinisk spesialisering, men også fordi det å jobbe tverrfaglig utfordrer en og gir påfyll til egen kompetanse.
– Det jeg liker så godt med studiet er at det er dagsaktuelt og oppdatert. Du får ta del i et utrolig spennende og stimulerende fagmiljø, samtidig som du får muligheten til å fordype deg i egne faglige interesser.
– For meg har en master i Tverrfaglig helseforskning vært et springbrett inn i akademia. Undervisningen ga meg et solid kunnskapsgrunnlag og nyttige verktøy i møte med forskningsverdenen etter endt utdanning.
– Jeg har gjennom studiet blitt bedre kjent med og fått reflektert rundt ulike helsefaglige teorier og etikk. Innsikten jeg har fått gjennom slik refleksjon har gjort det mulig for meg å se nye sider ved min eksisterende fagkunnskap.
– En masterkompetanse var en forutsetning for at jeg kunne søke på en stilling som høgskolelektor. Gjennom utdanningen fikk jeg inngående kunnskap om ulike perspektiver på helse og sykdom og utviklet analytisk tenking og akademisk skriving. Det har jeg nytte av særlig i refleksjonsgrupper med studenter og i veiledning på skriftlige oppgaver.
– Jeg likte spesielt godt tverrfagligheten, det at lærerne har bakgrunn fra både naturvitenskap, humaniora og samfunnsvitenskap. Det gir en helt annen bredde i møte med helseforskning, og jeg tror det er et strålende utgangspunkt for å tenke nytt om egen bakgrunn og profesjon.
– Jeg har både et særfaglig ansvar, og et tverrfaglig ansvar i samarbeid med en rekke andre yrkesgrupper i et tverrfaglig team. Masteren i tverrfaglig helseforskning har gjort meg tryggere og bedre styrket i mitt arbeid som ergoterapeut, sier Anne-Margrethe Linnestad.
– Mastergraden gir meg et bedre grunnlag til å drøfte ulike etiske problemstillinger jeg møter gjennom arbeidsdagen min, samt gir meg rom for kritisk refleksjon rundt praksis. Jeg har også fått utvidet mine jobbmuligheter innen fagfeltet.
– Mastergraden i interdisiplinær helseforskning har gitt meg en helt annen forståelse av forskningsprosessen, noe som gjør at jeg kan involvere meg mer i de ulike prosjektene vi gjennomfører ved avdelingen.
– Jeg har ønsket å jobbe med fagutvikling og forskning, og jeg har ønsket å tilhøre et tverrfaglig miljø. Dette er kjennetegn både på master i helsefag og i min nåværende stilling.
Laila Hov forsker for å identifisere og diskutere etiske aspekter ved journalen som verktøy i omsorgen når livet går mot slutten. Masterutdanningen både inspirerte henne til valg av tema og gav henne et godt utgangspunkt for å gjennomføre en doktorgrad.
Masterprogrammet har gitt André Løvgren en solid plattform for egen forskerutvikling og økt forståelse for kompleksiteten i klinisk behandlingsforskning.
Tine Johnsrud synes det er veldig motiverende å jobbe med legemiddelutprøving som kan føre til nye og bedre behandlinger. Masterprogrammet har gitt et godt grunnlag for å samarbeide med leger og legemiddelselskap i kliniske studier.
Elisabeth Heggem Julsvoll har publisert vitenskapelig artikkel og ble medlem av en referansegruppe i Helsedirektoratet som utarbeider nasjonal faglig retningslinje på grunn av masteroppgaven. Forskningen gir henne energi og mer kompetanse til å gi pasientene god behandling.
Guri Einbu fikk nye fagoppgaver i spesialisthelsetjenesten etter fullført master. Nå er hun ansatt som høgskolelektor og studieprogramansvarlig for Bachelor i ergoterapi på Høgskolen i Gjøvik. Hun samarbeider med kolleger om utvikling og oppbygging av studiet, som ble opprettet i 2013.