Hedda gjør tunge ekspertsystemer så forståelige og brukervennlige som mulig

Hedda ville kombinere det å jobbe med mennesker med teknologi. Som UX-designer i DNV bidrar hun til å gjøre hverdagen enklere for deg og meg. Motivasjonen er å gjøre enhver interaksjon med teknologi nesten umerkbar.

Portrettbilde av ung kvinne foran et kontorbygg

Hedda Kjetun Dyngeland utenfor DNV-kontoret på Høvik. Foto: Eli Berge, UiO.

Hedda hadde ingen tilknytning til IT før hun begynte å studere informatikk: design, bruk, interaksjon. 

–  Jeg ville jobbe med noe teknisk, men ikke altfor teknisk, og så ville jeg jobbe med mennesker og helst litt kreativt.

Forkjemper for brukerne

Hedda er digital trainee og jobber som UX-designer i DNV. Teamet hennes jobber for å skape en mer sømløs hverdag for brukerne av Veracity som er en uavhengig skyplattform for maritim- og energisektoren. UX står for user experience, eller brukeropplevelse på norsk. Målet er å lage så gode løsninger at brukerne nesten ikke tenker over at de bruker avansert teknologi eller tjenester.

– Jeg har ofte kontakt med domeneeksperter innen det maritime domenet. Brukerne mine er alt fra kapteiner på skip, ingeniører på maskinrommet til skipseiere. Målet er å designe systemene som passer deres arbeidsoppgaver og støtter oppunder målene de har med å bruke DNV sine systemer, innleder Hedda.

I avdelingen til Hedda er det viktig å fremme hvordan sjøfart kan bli bærekraftig og i henhold til forskrifter fra blant annet EU og IMO. Som UX-designer hjelper hun også brukerne med å få god oversikt over dataene sine.

– Visualisering av data er en viktig del av jobben.

Jobbhverdagen er variert og noen dager går mesteparten av tiden til møter, mens andre dager er det mye selvstendig jobbing. I neste uke skal hun på befaring på et verft i Polen, så ingen dager er like. Hedda og UX-designerne snakker ofte med ledere og eksperter innen ulike fagfelt, som selv ønsker å være i forkant når det gjelder å tenke design og skissere løsninger.

– UX-ere blir inkludert tidlig i utviklingen av ny funksjonalitet for å finne en mest mulig optimal arbeidsflyt eller vurdere hvordan vi kan bygge på en eksisterende arbeidsflyt, utdyper Hedda.

Ved avdelingen til Hedda har de flere teammøter hvor de diskuterer tekniske løsninger, men noen ganger har de behov for at kun designerne utveksler erfaringer seg imellom. Hedda opplever at det er mange som har sterke meninger, konkrete tanker og forslag når det kommer til design, men at aktørene også har litt ulik agenda. I dette landskapet blir hennes rolle å være en forkjemper for brukerne.

– Min jobb går ut på å vurdere hvordan de ulike meningene kan bidra til å finne den beste løsningen for brukerne.

Tverrfaglig fasilitator

Samfunnet blir mer og mer integrert og påvirket av den kontinuerlige teknologiutviklingen. UX-ere jobber for å skape en mer sømløs hverdag. I dag bruker vi teknologi utallige ganger om dagen, både frivillig og ufrivillig. Målet for en designer er å gjøre enhver interaksjon med teknologi nesten umerkbar, enten det er å bestille en togbillett eller å kjøpe en bolig.

– Vi som jobber med UX blir ofte en fasilitator i tverrfaglige diskusjoner, og må tørre å stille kritiske spørsmål som hva en bestemt funksjon skal gi brukerne eller hvilket problem vi faktisk skal løse, presiserer Hedda.

Ung smillende kvinne foran et vindu og en plante

DNV er internasjonalt og Hedda har kolleger fra overalt i verden. Arbeidsspråket er stort sett engelsk og mangfoldet preger også det sosiale miljøet med ulike feiringer og markeringer, for eksempel feiring av Diwali som er den viktigste høytiden for hinduistene. Den multikulturelle arbeidshverdagen gir også innsikt i hvordan brukere fra ulike deler av verden tilnærmer seg teknologi på forskjellige måter.

– Vi prøver å ha internasjonale kundemøter og brukertester, siden systemene våre ikke er begrenset til det norske markedet.

Verdifull erfaring som gruppelærer

Selve masteroppgaven til Hedda handlet om digitalisering i praksis med lønnssystemet (DFØ) ved Universitet i Oslo som eksempel.

– Det virker som om DFØ ble designet for økonomer, mens de ikke tok like mye hensyn til arbeidsflyten for oss som for eksempel skulle føre timelister, poengterer Hedda.

Hedda jobbet nemlig som gruppelærer ved institutt for informatikk og syntes at det var tungvint å føre timer og stusset over at loggføringen ikke viste hvilke oppgaver hun utførte. Men selve erfaringen som gruppelærer opplevde hun som veldig relevant for arbeidslivet.

– Når du skal lære bort, må du reflektere over hvordan du lærte ting selv, hvordan alt henger sammen og hvorfor vi lærer dette. Det var veldig gøy og relevant arbeidserfaring å holde presentasjoner, forklare og svare på spørsmål.

Gjennom studietiden erfarte hun at det første designet ikke nødvendigvis var den beste løsningen. Studentene måtte ta hensyn til ulike interessenter og begrensninger underveis og de lærte å være skeptiske. For å designe løsninger som faktisk ble tatt i bruk, var det vesentlig å inkludere brukerne så mye som mulig og så tidlig som mulig. Hvis du vurderer å jobbe som designer, råder Hedda deg til å bygge en portefølje.

– Gjennomfør noen småprosjekter om viser hva du synes er gøy med design. Da kan rekruttererne bli kjent med deg som designer.

Hedda Kjetun Dyngeland

Stilling: UX/UI designer, DNV AS
Alder: 25 år
Utdanning fra UiO:

Av Eli Berge
Publisert 11. apr. 2024 15:59 - Sist endret 12. apr. 2024 15:25