Hvorfor velge denne retningen?

Ønsker du å jobbe med malerier? Utdann deg til malerikonservator!

Utdann deg til malerikonservator

På malerikonservering lærer du om hvordan malerier har blitt fremstilt, hvordan du konserverer typiske skader og hvordan du kan skrive om dette: Du får med andre ord kunnskap om hvordan de vanligste maleriskader blir analysert, dokumentert og behandlet.

Studiet presenterer deg for fagets grunnlagsproblemer: I hvilken grad du kan vite noe om forandringsprosesser, hvilke forandringer som må aksepteres og hvilke som bør behandles. Du får også dybdekunnskap om konservering av nordeuropeisk oljemaleri.

Tidligere studenter

Bildet viser et oljemaleri av en mann i lys rosa frakk, før og etter konserveringsbehandling. Bildet til venstre har et motiv som er mye mer uklart enn versjonen til høyre, og versjonen til venstre har flere skader.
Foto: Kaye Patrice Asuncion.

Kaye Patrice Asuncions oppgave «The remedial conservation of an eighteenth-century painting on canvas. Sustainable surface cleaning systems for use on unvarnished oil paints.» ble levert våren 2022 og omhandler konserveringsbehandlingen av et 1700-talls ufernissert pendant-maleri på lerret. Oppgaven vektlegger overflaterensingen av maleriet med fokus på å finne rensemetoder som er bærekraftige. Bærekraft i konservering ble derfor et sentralt tema i oppgaven. Kaye hospiterte ved Nasjonalmuseet etter masteroppgaven var levert. Bildene viser maleriet før og etter Kayes behandling.

Bildet viser et oljemaleri av en mann som holder en bok og ser opp mot venstre hjørne av maleriet, før og etter konserveringsbehandling. Bildet til venstre har skader, krakelert overflate og er dekket av støv, og motivet synes dårligere enn versjonen til høyre.
Foto: Helle Hallingskog-Hujala.

Helle Hallingskog-Hujalas leverte oppgaven «Undersøkelser og konservering av et oljemaleri på lerret» våren 2022. Før behandling hadde maleriet en rekke skader og var tilslørt av støv og smuss, som gjorde at det var vanskelig å se motivet. Hovedproblemstillingen i oppgaven var å gjøre motivet mer tilgjengelig for publikum gjennom rensing og utbedring av skadene i malerioverflaten. I tillegg ble det utført strukturelle behandlinger for å sikre den videre bevaringen av maleriet. Helle hospiterte ved NIKU i sitt praksissemester. Bildet over viser maleriet før og etter Helles behandling. Maleriet tilhører Drammens Museum.

Publisert 17. nov. 2023 11:05 - Sist endret 11. jan. 2024 13:05