Masterspesialiseringen i norskdidaktikk

Dette er studieløpet for deg som har en 80-gruppe i Nordisk i Lektorprogrammet og velger å ta masterspesialiseringen i norskdidaktikk.

Hvorfor velge denne masterspesialiseringen?

Masterspesialiseringen i norskdidaktikk gir deg avansert, forskningsbasert kunnskap om norskfaget i skolen. Du får fordype deg både i norskdidaktikk som forskningsfelt og i selvvalgte temaer innenfor nordisk språk og litteratur. Studiet fokuserer særlig på lesing, analyse og tolkning av ulike typer tekster i norskundervisningen og på hvordan elever utvikler muntlige og skriftlige ferdigheter. Gjennom studiet får du også kunnskaper om ulike metoder for forskning i skolen, som du kan ta i bruk i arbeidet med den avsluttende, norskdidaktiske masteroppgaven. Masterspesialiseringen er tydelig profesjonsrettet og gir deg høy norskfaglig kompetanse, samt kompetanse i å studere, analysere og videreutvikle din egen yrkesutøvelse.

Hva lærer du?

Etter fullført masterspesialiseringen i norskdidaktikk skal du ha tilegnet deg:

Kunnskaper om

  • arbeid med skjønnlitteratur, sakprosa og sammensatte tekster i norskfaget
  • hvordan elever kan utvikle sine muntlige og skriftlige ferdigheter
  • ulike kvalitative og kvantitative metoder i didaktisk forskning
  • forskningsetiske prinsipper for forskning om skole og utdanning
  • temaer innen nordisk språk og litteratur

Ferdigheter til å

  • lese og forstå vitenskapelig litteratur i norskdidaktikk og i nordisk språk og litteratur
  • drøfte norskdidaktiske problemstillinger med utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap
  • anvende forskningslitteratur aktivt i egen skriving og beherske regler for sitering
  • gjennomføre et selvstendig, avgrenset og norskdidaktisk forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse til å

  • forholde deg kritisk til og drøfte holdbarheten og relevansen til forskningsresultater
  • reflektere kritisk, analytisk og forskningsbasert over norskdidaktiske og utdanningspolitiske temaer
  • formidle og kommunisere norskdidaktiske problemstillinger på et faglig avansert nivå
  • kritisk reflektere over forskningsetiske spørsmål
  • med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse

Oppbygging og gjennomføring

Emnene som inngår i studieløpet er obligatoriske, men rekkefølgen på hvilket semester emnene ligger i er anbefalt. I den anbefalte oppbyggingen av studieløpet garanterer vi for at undervisning ikke kolliderer. Hvis du ikke vil følge den anbefalte oppbygningen tar du kontakt med studieadministrasjon i Lektorprogrammet.

10. semester

9. semester

Valgfritt emne i nordisk språk, nordisk litteratur, norsk som andrespråk eller retorikk på 4000-nivå

8. semester

Valgfritt emne i nordisk språk, nordisk litteratur, norsk som andrespråk eller retorikk på 4000-nivå

 

10 studiepoeng

10 studiepoeng

10 studiepoeng

Progresjonskrav

I tillegg til de regulære progresjonskravene, som gjelder alle programstudenter ved UiO, må lektorstudenter oppfylle progresjonskrav før de kan begynne med PROF3025 i 6. semester og før oppstart av masterdelen i 8. semester.

Se her for mer informasjon om søknadsprosess og opptak til masterspesialiseringen.

Publisert 27. jan. 2017 10:11 - Sist endret 27. mai 2024 14:27