Hvorfor velge denne masterspesialiseringen?
Masterspesialiseringen i norskdidaktikk gir deg avansert, forskningsbasert kunnskap om norskfaget i skolen. Du får fordype deg både i norskdidaktikk som forskningsfelt og i selvvalgte temaer innenfor nordisk språk og litteratur. Studiet fokuserer særlig på lesing, analyse og tolkning av ulike typer tekster i norskundervisningen og på hvordan elever utvikler muntlige og skriftlige ferdigheter. Gjennom studiet får du også kunnskaper om ulike metoder for forskning i skolen, som du kan ta i bruk i arbeidet med den avsluttende, norskdidaktiske masteroppgaven. Masterspesialiseringen er tydelig profesjonsrettet og gir deg høy norskfaglig kompetanse, samt kompetanse i å studere, analysere og videreutvikle din egen yrkesutøvelse.
Hva lærer du?
Etter fullført masterspesialiseringen i norskdidaktikk skal du ha tilegnet deg:
Kunnskaper om
- arbeid med skjønnlitteratur, sakprosa og sammensatte tekster i norskfaget
- hvordan elever kan utvikle sine muntlige og skriftlige ferdigheter
- ulike kvalitative og kvantitative metoder i didaktisk forskning
- forskningsetiske prinsipper for forskning om skole og utdanning
- temaer innen nordisk språk og litteratur
Ferdigheter til å
- lese og forstå vitenskapelig litteratur i norskdidaktikk og i nordisk språk og litteratur
- drøfte norskdidaktiske problemstillinger med utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap
- anvende forskningslitteratur aktivt i egen skriving og beherske regler for sitering
- gjennomføre et selvstendig, avgrenset og norskdidaktisk forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse til å
- forholde deg kritisk til og drøfte holdbarheten og relevansen til forskningsresultater
- reflektere kritisk, analytisk og forskningsbasert over norskdidaktiske og utdanningspolitiske temaer
- formidle og kommunisere norskdidaktiske problemstillinger på et faglig avansert nivå
- kritisk reflektere over forskningsetiske spørsmål
- med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse
Oppbygging og gjennomføring
Emnene som inngår i studieløpet er obligatoriske, men rekkefølgen på hvilket semester emnene ligger i er anbefalt. I den anbefalte oppbyggingen av studieløpet garanterer vi for at undervisning ikke kolliderer. Hvis du ikke vil følge den anbefalte oppbygningen tar du kontakt med studieadministrasjon i Lektorprogrammet.
10. semester |
|||
9. semester |
Valgfritt emne i nordisk språk, nordisk litteratur, norsk som andrespråk eller retorikk på 4000-nivå |
||
8. semester |
Valgfritt emne i nordisk språk, nordisk litteratur, norsk som andrespråk eller retorikk på 4000-nivå |
||
|
10 studiepoeng |
10 studiepoeng |
10 studiepoeng |
Progresjonskrav
I tillegg til de regulære progresjonskravene, som gjelder alle programstudenter ved UiO, må lektorstudenter oppfylle progresjonskrav før de kan begynne med PROF3025 i 6. semester og før oppstart av masterdelen i 8. semester.
Se her for mer informasjon om søknadsprosess og opptak til masterspesialiseringen.