Masterspesialiseringen i religions- og etikkdidaktikk

Dette er studieløpet for deg som har en 80-gruppe i religion og etikk i Lektorprogrammet og velger å ta masterspesialiseringen i religions- og etikkdidaktikk.

Hvorfor velge denne masterspesialiseringen?

Masterspesialiseringen i religions- og etikkdidaktikk gir deg fordypning i religions- og etikkdidaktikk som et nasjonalt og internasjonalt kunnskapsfelt og forskningsfelt. Fagdidaktiske emner gir deg møte med aktuelle temaer og forskere på feltet. Elevers livstolking i et pluralistisk samfunn står sentralt. Valgfrie fagemner i religion, etikk og filosofi gir fordypning i tema av relevans for undervisning eller masteroppgave. Gjennom masteroppgaven og de tilhørende metodeemnene vil du utvikle forskningskompetanse og spesialkompetanse innenfor et felt med høy undervisningsrelevans.

Masterspesialiseringen er profesjonsrettet og gir deg et grunnlag for å videreutvikle din kompetanse som religions- og etikklærer.

Hva lærer du?

Etter fullført masterspesialisering i religions- og etikkdidaktikk skal du ha tilegnet deg:

Kunnskaper om

  • religions- og etikkdidaktikk som internasjonalt fagfelt
  • relevant forskningslitteratur innenfor feltet religions- og etikkdidaktikk og hvordan slik litteratur anvendes i forskningsarbeid
  • kvalitative og kvantitative forskningsmetoder og deres relevans og begrensinger

Ferdigheter til å

  • orientere deg i norsk og internasjonal faglitteratur på feltet religions- og etikkdidaktikk og analysere og forholde deg kritisk til informasjonskilder og teorier
  • anvende faglitteratur og andre relevante informasjonskilder fra det religions- og etikkdidaktiske feltet til å strukturere og formulere faglige resonnementer
  • gjennomføre et selvstendig, avgrenset mastergradsprosjekt i religionsdidaktikk og/eller etikkdidaktikk under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse til å

  • bruke forskningsbasert kunnskap til å reflektere kritisk og analytisk over religions- og etikkdidaktiske spørsmål og problemstillinger som berører forskningsmetode, forskningsetikk og utdanningspolitikk
  • formidle og kommunisere religions- og etikkdidaktiske problemstillinger på et faglig avansert nivå
  • drive selvstendig videreutvikling av egen religions- og etikkdidaktisk kompetanse

Oppbygging og gjennomføring

Emnene som inngår i studieløpet er obligatoriske, men rekkefølgen på hvilket semester emnene ligger i er anbefalt. I den anbefalte oppbyggingen av studieløpet garanterer vi for at undervisning ikke kolliderer. Hvis du ikke vil følge den anbefalte oppbygningen tar du kontakt med studieadministrasjon i Lektorprogrammet.

10. semester

9. semester

Valgfritt fagemne på 4000-nivå ved TF, IKOS eller IFIKK

8. semester

Valgfritt fagemne på 4000-nivå ved TF, IKOS eller IFIKK

 

10 studiepoeng

10 studiepoeng

10 studiepoeng

Valgfrie emner

Du kan velge valgfritt emne blant relevante emner på 4000-nivå ved TF, IKOS og IFIKK. For oppmelding til emner ved TF, må du kontakte TF-infosenter. For oppmelding til emner ved IKOS og IFIKK, må du kontakte instituttene. Du finner kontaktinformasjon nederst på emnesiden. Det kan være lurt å være ute i god tid før oppmeldingsfristen.

Progresjonskrav

I tillegg til de regulære progresjonskravene, som gjelder alle programstudenter ved UiO, må lektorstudenter oppfylle progresjonskrav før de kan begynne med PROF3025 i 6. semester og før oppstart av masterdelen i 8. semester.

Se her for mer informasjon om søknadsprosess og opptak til masterspesialiseringen.

Publisert 13. okt. 2023 09:32 - Sist endret 27. mai 2024 14:27