Kunnskap
Kandidaten
- har kjennskap til sentrale problemstillinger i det vitenskapelige studiet av menneskers språk og kjenner grunnleggende teoretiske begreper for språkvitenskapelig analyse
- har grunnleggende kunnskaper om studiet av ord, fraser og setninger som uttrykk for betydning uavhengig av situasjonene språket brukes i (semantikk)
- vet hvordan språkbrukere kan knytte ulike former for mening til ord, fraser, setninger og tekster gjennom å spille på kontekstuelle rammer i forskjellige situasjoner hvor språklige ytringer brukes i kommunikasjon mellom mennesker (pragmatikk)
- har kjennskap til grunntrekk i språklig lydlære (fonetikk/fonologi)
- har grunnleggende kunnskaper om ordstruktur (morfologi)
- har grunnleggende kjennskap til setningsstruktur (syntaks)
Ferdigheter
Kandidaten
- kan utføre grunnleggende akustisk analyse av språklyder
- behersker det akustiske analyseprogrammet PRAAT
- kan lese lydskrift i IPA-systemet og selv bruke IPA-symboler til å utføre fonetisk og fonemisk transkripsjon
- kan sette opp formelle representasjoner av språklige fenomener innen fonetikk, fonologi, morfologi, syntaks og semantikk
- kan bruke sentrale teoretiske begreper i beskrivelse og analyse av språklig empiri på lyd-, ord- og setningsplan
- kan argumentere for analysene sine av språklig innhold, ord- og setningsstruktur og tekster ut fra teoretiske rammer
- kan håndtere og selv framstille empiriske data fra områder som språktilegnelse, språklig variasjon, språkbruk i ulike kommunikasjonssituasjoner og flerspråklighet
- kan finne fram til, vurdere og henvise til lingvistisk fagstoff til en gitt lingvistisk problemstilling og bruke dette i en diskusjon av språklige problemstillinger
Generell kompetanse
Kandidaten
- har innsikt i fellesstandarder for akademisk faglighet og kan formidle språkvitenskapelig fagstoff
- har innsikt i og kan reflektere over relevante etiske problemstillinger innenfor empirisk vitenskap
- kan planlegge og skrive en drøftende framstilling i tråd med akademisk standard for skriving
- kan formidle lingvistiske teorier, skrive akademiske tekster, formulere problemstillinger og muntlig og skriftlig resonnere rundt språklige uttrykk
- kan diskutere lingvistiske teorier og problemstillinger med andre både innenfor og utenfor den lingvistiske fagkrets
- kjenner til nyere bidrag innenfor lingvistikkens emneområde