KUNNSKAP
Kandidaten …
- har avansert kunnskap om og innsikt i litteraturhistoriske og -teoretiske problemstillinger samt litteraturvitenskapelige forskningsmetoder
- har spesialisert kunnskap om et eller flere verk, tema, forfatterskap, epoker, teoretiske eller historiske problemstillinger innenfor franskspråklig litteratur
- har kunnskap om grunntrekk i fransk tenknings historie i det 20. århundre
- har avansert kunnskap om litterære tekster fra den franskspråklige verden
- har forståelse for tekstenes historiske, samfunnsmessige og kulturelle kontekst
- er fortrolig med fransk fagterminologi
FERDIGHETER
Kandidaten …
- kan anvende og vurdere relevante litteraturhistoriske og -teoretiske problemstillinger, samt litteraturvitenskapelige forskningsmetoder, i et selvstendig forskningsprosjekt
- kan analysere og forstå franske tekster av høy språklig og teoretisk vanskelighetsgrad, herunder identifisere relevant fagterminologi
- kan identifisere og analysere stilistiske, retoriske og litterære karakteristika ved tekstene
- kan anvende bibliotekkataloger og bibliografiske baser til bibliografisk litteratursøking
- kan utforme en klar problemstilling og arbeide praktisk og selvstendig med litteraturvitenskapelige problemstillinger
- kan anvende relevante teorier, metoder og fortolkninger innen litteraturstudier og arbeide selvstendig med å formulere en problemstilling, fremstille store informasjonsmengder på en strukturert måte, analysere dem og bygge opp komplekse, faglige argument i et akademisk arbeid
- kan sette opp noteapparat, referanser og bibliografi
- kan gjennomføre et lengre skriftlig resonnement på fransk
- kan uttrykke seg variert og presist på fransk med høy grad av grammatisk og idiomatisk korrekthet både skriftlig og muntlig
GENERELL KOMPETANSE
Kandidaten …
- kan samle og analysere relevant materiale til et selvstendig arbeid og bearbeide det på en metodisk måte i samsvar med relevante teorier for fagområdet
- kan presentere sine resultater på en stringent og oversiktlig måte, muntlig og skriftlig, og anvende og formidle teoretisk kunnskap innenfor rammene av et større akademisk arbeid
- kan gi og motta konstruktiv kritikk i en faglig sammenheng
- kan under arbeidet med et selvstendig prosjekt identifisere sine behov for å tilegne seg ny viten og utvikle sine faglige ferdigheter og sin kompetanse
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner både med spesialister og til allmennheten
- er innforstått med regler for vern av kilder og kildemateriale og andre forskningsetiske normer