Heidelberg, Tyskland

Åshild mener at det har vært spennende å få se helsevesenet og medisinstudiet i en annen setting. "Jeg har f.eks. fått en helt ny forståelse og forkjærlighet for adferdsfag etter å se hvor annerledes lege-pasient-relasjonen er fra Norge. Man blir bevisst på hva man synes er bra med det norske systemet og hva som kunne vært løst annerledes."

Navn: Åshild Østmann

E-post: aaoestmann@gmail.com

Utvekslingssted: Heidelberg universitet, Heidelberg, Tyskland

Modul: Høst 2019, modul 4. Egentlig også modul 5, våren 2020 – jeg kan omtale hva planen var, men pga korona-pandemien har jeg ikke gjennomført dette semesteret der.
Jeg er usikker på hvilket semester disse to modulene oftest er i Tyskland, da studentene i større grad velger rekkefølgen på sine moduler selv.

Studiestart – studieslutt:

  • MODUL 4: 30. september – 6. desember (ikke inkludert nevrologipraksis, som be lagt til sommersemesteret)
  • MODUL 5: 9.mars – 10. juli (inkl. nevrologipraksis)

Eksamen

MODUL 4

  • Nevrologi: 1 OSCE (5 poster), 1 mcq – begge var siste dag i en undervisningsperiode på 4 uker
  • Øyet: 1 mcq – siste dag i en undervisning periode på 2 uker
  • ØNH: 1 OSCE (3 poster), 1 mcq – undervisning i 2 uker. Begge siste dag i perioden.

ØNH og øyet er slått sammen til 4 uker. Halve kullet har øyet først og andre halvdel har ØNH først. Skriftlig eksamen for begge fag er siste dag av den 4 ukers perioden. ØNH er siste dag i de 2 ukene man har ØNH, for meg ble dette i midten av de fire ukene.

MODUL 5:

  • Psykiatri: 1 OSCE, 1 mcq – begge siste dag etter 4 uker undervisning
  • Rettsmedisin: usikker, men tror det kun er en mcq. Det er kun en uke undervisning

Måtte tas i Norge:

  • Rettspsykiatri: 20 minutter muntlig.

    Denne eksamenen er vanligvis en del av psykiatrieksamen og settes kun opp for utvekslingsstudenter. For de av oss det gjaldt fikk vi satt opp en egen økt med undervisning med eksaminator. Der ble alt man trengte til eksamen grundig gått gjennom. Selve eksamen var kort og greit og ble opplevd som veldig ålreit og overkommelig.

  • Farmakologi: ordinær skriftlig.

    Vi fikk valg mellom å ta denne som konten til kullet over oss eller med vårt eget kull. Altså i januar midt i utvekslingsåret eller august etter endt utveksling. Alt av undervisning ligger ute digitalt og mye av den relevante undervisningen har man jo hatt i modul 3. Jeg synes dette var overkommelig å gjøre på egenhånd

Foto: Åshild Østmann
Gamlebyen Foto: Å.Østmann

Generelt

Generelt er eksamenene kortere enn i Norge. I øyet varer f.eks. eksamen kun i 1 time. Professorene viste stort sett mye velvilje under OSCE-eksamenen, f.eks. ved å forstå hva du prøver å si selv uten perfekt grammatikk eller ordforråd. Utvekslingsstudenter kunne få noe ekstra tid på skriftlige eksamener. Det trengte man ikke søke om, bare spørre under selve eksamen.

Snakk med medstudentene og skaff deg tilgang til en google disk med gamle eksamensspørsmål, det er god støtte under eksamenslesingen.

Studieopplegg

Modulene er annerledes enn i Norge. Fagene går over en 4 ukers-periode og så man har eksamen siste dag i denne perioden. Rekkefølgen man tar fagene i er selvvalgt. Vi norske slapp å melde oss opp selv, alt dette ordnet vår lokale koordinator.

For meg bestod høsten av 2 undervisningsperioder (4 uker nevro, 4 uker med ØNH/øye) og deretter 2 uker praksis (1 uke ØNH + 1 uke øye). Våren skulle bestå av en undervisningsperiode på 4 uker (psykiatri), en undervisningsperiode kun på 1 uke (rettsmedisin) og deretter to praksisperioder (nevrologi 3 uker + psykiatri 2 uker).

De tyske har mindre praksis enn i Oslo, så vi måtte ha egen hospitering/praksis etter undervisningsperioden.  Disse praksisperiodene fikk vi tildelt og alt av det organisatoriske ordnet koordinatoren vår. Jeg fikk kun gjennomført praksis i øyet og ØNH. Det var ikke verdens beste opplegg, da ingen hadde ansvar for deg og man selv måtte ta mye initiativ. Jeg anbefaler å delta på morgenmøtene og spørre hva som skjer den dagen. Da var det mulig å delta på operasjoner og å få se alle slags prosedyrer.

Undervisning bestod av forelesninger, smågrupper/PBL(oblig), noe praktisk undervisning(oblig). Generelt synes jeg det har vært litt mindre undervisning, særlig med pasienter. Mindre obligatorisk.

Forelesningene var stort sett på 90 minutter uten pause.

Modul 4 blir godkjent i sin helhet i Tyskland, mens deler av modul 5 må man ta egne eksamener når man kommer hjem (man kan fortsatt følge normal studieprogresjon.)

I modul 4 er det enkelte fag, som medisinsk genetikk, som man ikke undervisning i. Modulen blir som sagt likevel godkjent i sin helhet, så her har man selv ansvar for å lære dette pensum til modul 8. Dette opplevde jeg som uproblematisk, da man har tilgang til alt av norske forelesninger via minestudier. I modul 5 skulle jeg kun få tatt eksamen i Psykiatri og rettsmedisin. Dette gjorde at jeg måtte ta eksamen i Norge for farmakologi og rettspsykiatri (dette går vanligvis under vanlig psykiatrieksamen).

Foto: Åshild Østmann
Utsikt Foto: Åshild Østmann

Kull-/gruppestørrelse

På forelesninger var man en større gruppe (ca 50?), men oppmøte var varierende. På smågrupper var vi 8-15 stykker.

Oppfølging fra lokale studieveiledere og koordinator ved UiO etc.

Jeg er kjempefornøyd med oppfølgingen jeg har mottatt. Alt organisatorisk rundt utvekslingen til Heidelberg har vært veldig uproblematisk, så jeg har ikke trengt noe særlig oppfølging etter ankomst. Modulene overlappe godt med de norske, hospitering ble ordnet for oss.

I forkant ga Cecilie (Oslo) tydelig informasjon om hva Heidelberg trengte av informasjon, hvilke frister som gjaldt og vi fikk hjelp til å sende dette. Det ble gitt tydelig informasjon om hvilke eksamener man måtte ta selv og disse ble satt opp uten noen problemer. Rask og god oppfølging da korona begynte å lage problemer for utvekslingen.

I Heidelberg fikk vi utdelt en veileder ca et halvt år før ankomst. Han sendte alt av informasjon og timeplaner i god tid. Han var veldig hjelpsom og rask til å svare på både store og små spørsmål. Han ordnet påmelding til både fag og hospitering. Og hjalp f.eks. til med å spørre om man kunne bytte datoer på hospitering. Kommunikasjon kunne gå på tysk eller engelsk.

Språk

Universitetet tilbyr et 4 uker langt språkkurs før semesterstart. DELTA PÅ DETTE! Det var kjempesosialt og et viktig fundament for å bli kjent med mange andre utvekslingsstudenter og å bli kjent med Heidelberg. Man får informasjon om dette samtidig som søknad til utvekslingen!

Jeg hadde hatt tysk på ungdomskolen og videregående (inkludert tyskIII), men hadde ikke arbeidet noe med tysk på fire år. Jeg gjorde også lite forberedelser før språkkurset. Jeg ble plassert i språkgruppen B1.2, som vil si at jeg var litt under midten av skalaen for språkkompetanse (A1 – første nivå, C2 – morsmål). Da universitetsundervisningen begynte var dette krevende, men gjennomførbart. Det gikk også ganske kort tid før i det minste forståelsen gikk bedre. Jeg anbefaler å bare reise på alt av forelesninger og høre masse tysk! En annen fordel for meg var at det var to andre norske utvekslingsstudenter som behersket tysk helt flytende, dette var en veldig god støtte!

Jeg ser for meg at man skulle klart utveksling i Heidelberg uansett forkunnskaper i tysk, da universitetet er veldig villig for å hjelpe deg gjennom, såfremt man deltar på forkurset og jobber mye. Om du f.eks. har tysk II fra vgs, ville jeg ikke nølt med å reise.  

Foto: Åshild Østmann
Studenthybel Foto: Åshild Østmann

Bolig

Heidelberg er en stor studentby, så det er mulig med leie både privat og i studentbolig (drives av tyske SiO, som heter «Studierendewerket»). Man kan sende en søknad til studentboligene samtidig som man sender søknad til utvekslingen og man får svar i løpet av sommeren. Alle utvekslingsstudenter jeg kjenner har fått bolig gjennom dette opplegget, da utvekslingsstudenter prioriteres. Jeg valgte selv å framleie studentbolig av noen som reiste på egen utveksling begge mine semestre. Det ca 300 Euro i måneden. Rommene var store og beliggenheten var god.

Nesten all undervisning foregår på sykehusområdet. Dette sykehusområdet er en del av campus og det er en stor studentkantine her og mange andre fakulteter – kan minne om en kombinasjon av Blinderen og Ullevål.  På campus ligger det også mange studentboliger. Jeg bodde derfor kun 5 minutter unna alle undervisnings lokaler.

Byen har flere områder med studentboliger og campus i byen. Jeg tror de prøver å prioritere at studenter får bo nærmest mulig de campusene de sogner til, men det er nok ingen garanti.

Jeg anbefaler å bruke studentboligene. Man kan søke om å bo alene eller med felles kjøkken/bad. 

Sosiale forhold

Jeg opplevde de tyske studentene som veldig vennlige. Jeg hadde samme gruppe med studenter i begge undervisningsperiodene i modul 4, noe som ga litt mer tid til å bli kjent. På smågruppe og praktisk undervisning var de flinke til å inkludere og forklare. Jeg vil anbefale å ta initiativ selv, da de er veldig hyggelige når man tar kontakt, men kanskje litt dårlige på å gjøre det selv. Vær litt frampå!  

Ellers er det et enormt studentmiljø i Heidelberg da byen på ca 150 000 består av 30 000 studenter. Det er egne studentorganisasjoner for utvekslingsstudenter og de har veldig mye og veldig bra opplegg! De arrangerer intro-uker på starten av semesteret, med daglig aktiviteter i to uker. Her hadde de f.eks. speed-friendling, guidet tur i byen, piknikk/grilling i park, utflukter og flere fester. Det var stor deltagelse og mange utvekslingsstudenter. Anbefaler å følge «ESN Heidelberg» på Facebook.

Så hvis det skulle være vanskelig å bli kjent med egne kullinger, så er man helt garantert å finne en sosial plattform og få mange nye venner!

Foto: Åshild Østmann
Vinfestival Foto: Åshild Østmann

Fritid

Byen har masse forskjellige tilbud, enten via universitetet eller utenom. 

  • Foreninger/sport: Universitetet er som sagt stort og det er masse forskjellige organisasjoner. De publiserer en brosjyre med totale oversikter med dette hvert semester som man kan finne i studentkantinene (og muligens på nettet)
  • Utvekslingsstudentopplegg: ESN (utvekslingsorganisasjonen) har masse turer og aktiviteter gjennom semesteret. Bli med på dette!  De har f.eks. åpen studentpub hver mandag!
  • Byer i nærheten: Det er relativt kort vei til mange andre byer. Det er omtrent 10 minutter med tog til Mannheim, 50 min til Frankfurt, 2 timer til Strasbourg. Det går også billig buss(Flixbus) til alle mulige steder! Man kan f.eks. ta nattbuss til Paris og Berlin
  • Park og elv: Elva Neckar går gjennom byen, langs elva er det en lang park hvor man kan spille volleyball, ha piknikk osv. Det var fint å sitte her hele september og begynte å bli varmt nok allerede i begynnelsen av mars.  På denne elva går det også båtferjer/båttaxi som er skikkelig fine å ta en tur med, selv om den bare kjører frem og tilbake på et kort strekke.
  • Julemarked: I hele desember er det julemarked, både i Heidelberg og mange andre byer!  
  • Gamlebyen: Heidelberg har Tysklands lengste gågate/handlegate. I gamlebyen er det kjempefin arkitektur, masse butikker, puber og restauranter!
  • Språkkurs: det er mulig å gå på kveldskurs med tysk gjennom hele semesteret, man velger selv hvor mange timer i uka.
  • Natur: HD er omringet av masse skog, så det er gode muligheter til å gå tur! 
  • Oktoberfest: München er kun 3 timer unna med tog, så man kan dra på Oktoberfest! Ellers arrangeres det tur hit med utvekslingsgruppa
  • Karneval i Köln: I februar er det karneval i Köln, det tar ca 5 timer å reise dit.

Tips og nyttig informasjon

  • Sykkel: Heidelberg er ikke spesielt stor og «alle» bruker sykkel! Man kommer seg stort sett til alle steder i byen på 15 min med sykkel og det er fine sykkelveier! Det er mulig å leie, kjøpe ny eller brukt. Jeg kjøpte og hadde problemer med å få solgt den igjen, fordi den var gammel. Så jeg hadde leid om jeg skulle gjort det igjen.
    • OBS: Det er viktig at man sykler på riktig side av veien (særlig over broene), ikke snakker i mobilen, venter hvis det er rødt liv (selv i folketomme gater) og at man har lys når det er mørkt. Politiet har kontroller støtt og man kan bli bøtelagt.
  • Bussbillett: Når man har fått aktivert semesterkortet sitt (dette får man info om når og hvor kan hentes etter ankomst) fungerer dette som en bussbillett etter klokka 7 på kvelden og i helgene! Det går buss og trikk i hele byen.
  • Buddy-ordning: universitetet tilbyr en buddy til utvekslingsstudenter. Man settes i kontakt med en frivillig tysk student som skal hjelpe deg, vise deg byen osv. Anbefaler å takke ja til dette!
  • Bibliotek: Det er biblioteker med leseplasser flere steder i byen. Alle området er stilleområder og det er ikke lov å ha med sekk og all drikke må være vann på gjennomsiktig flaske! Man må ha bøkene på armen eller gjennomsiktig bag. Det er mulig å låse ting inn i på bibliotekene.
  • TA MED: Legefrakk, stetoskop, pennelykt og reflekshammer!! Man trenger ikke utstyr til ØNH/øyet – dette får man låne med hjem hele perioden.
  • Organisatorisk du burde ha i orden: Meslingvaksine! Fra 1.mars 2020 er det kommet en lov i Tyskland som gjør meslingvaksinen obligatorisk. For å få gjennomføre hospiteringer trenger man derfor å få fylt ut et skjema som bekrefter at man er vaksinert. Man burde derfor ha med seg/ha tilgjengelig vaksinasjonshistorikk (burde ligge på helsenorge sine sider). Jeg fikk beskjed om at jeg måtte ta med meg dokumentasjon å få signert et tilsendt skjema av en allmennlege i Tyskland. Jeg tror det er ok om man får skjemaet signert av en norsk lege før avreise, men dette burde spørres om!
Foto: Åshild Østmann
Slottet og gamlebroa Foto: Åshild Østmann

Refleksjoner og utbytte

Min hovedmotivasjon for å reise var å lære mer tysk og å oppleve nye ting. Det har jeg absolutt fått. Det har vært en spennende erfaring å bo i utlandet og man lærer mye om seg selv i møte med en helt ny hverdag på et nytt språk. Man tvinges til å ta initiativ, være nysgjerrig og man blir bevisst på hvordan man takler ulike situasjoner.

Jeg tror at å reise på utveksling, å bo i et annet land og å møte folk fra hele verden utvider horisonten din. Man får nye perspektiver og en økt nysgjerrighet og motivasjon til å utvide horisonten enda mer. Jeg tror man blir mer fleksibel og tilpasningsdyktig, noe man kan dra god nytte av i både personlig og profesjonell sammenheng.

Ellers har det vært spennende å få se helsevesenet og medisinstudiet i en annen setting. Jeg har f.eks. fått en helt ny forståelse og forkjærlighet for adferdsfag etter å se hvor annerledes lege-pasient-relasjonen er fra Norge. Man blir bevisst på hva man synes er bra med det norske systemet og hva som kunne vært løst annerledes. Dette gjelder både for studiets utforming og for organisering av helsevesenet.

Publisert 28. apr. 2020 14:01 - Sist endret 29. apr. 2020 14:30