Læringsutbyttebeskrivelse for studieretningen Nordisk litteratur, språk og norsk som andrespråk
KUNNSKAP
Kandidaten
- har gode kunnskaper om nordisk språk og litteratur fra et mangfold av perioder, sjangrer, stilnivåer og kontekster
- har gode kunnskaper om hvordan språk er bygd opp og hvordan de læres
- har god innsikt i hvordan språklige ytringer, både muntlige og skriftlige, kan analyseres
- har god kjennskap til skriftspråk fra ulike perioder av nordisk, særlig norsk historie
- har gode innsikter i sammenhenger mellom internasjonalisering og globalisering samt endringer i språklige og litterære uttrykk
- har kunnskap om hvordan ordforrådet i norsk er bygd opp og teorier om ordlæring
- har kunnskap om hvordan andrespråk tilegnes og utvikles
FERDIGHETER
Kandidaten
- kan analysere og tolke litteratur selvstendig og kritisk
- kan nærlese forskjellige typer tekster kritisk reflektert med så vel innsikt som distanse
- kan analysere språklige ytringer i et historisk, dialektologisk, sosiolingvistisk, tekstlingvistisk og andrespråklig perspektiv
- kan reflektere over litteraturens rolle i både teoretisk, språklig og historisk sammenheng
- kan bruke skriftspråk fra ulike perioder av nordisk, særlig norsk historie som kildemateriale
- kan redegjøre for hva det vil si å være flerspråklig og for flerspråklig opplæring i Norge
GENERELL KOMPETANSE
Kandidaten
- kan både skriftlig og muntlig formidle relevant fagstoff fra fagfeltet innen nordisk
- har innsikt i fagetiske problemstillinger knyttet til bruk av forskningslitteratur i egne skriftlige fremstillinger
- er i stand til å delta muntlig og skriftlig i faglige meningsutvekslinger om litterære, filologiske og språklige forhold
- er opplært i hermeneutisk tenkning – ved å teste antakelser mot data være i stand til å endre disse antakelsene
- kan planlegge og skrive en drøftende framstilling i tråd med akademisk standard for skriving