Referat fra midtveisevaluering OLA4001 og OLA4060, høst 2019

Tilstede: PU-medlemmer Atle Bekken, Signe Bjotveit, Nicolai Alexander Engebretsen, Natali Helgesen, Vebjørn Aarvik Lian, Julie Løvseth, Andrea Søhagen, programleder Lars Erik Kjekshus, studiekonsulent og referent Audrey Stark

OLA4001

Svar ble hentet inn via spørreskjema. Svarprosenten var cirka 50%.

Pensum

Pensum oppleves av noen som relevant, men noe vanskelig. Studentene har forståelse for det, men savner dypere gjennomgang av pensum under forelesning. Noen opplever at det er lite samsvar mellom pensum det henvises til i timeplanen og det som gjennomgås på forelesningen. Andre melder at enkelte pensumbidrag er trauste og utdaterte. Mange ønsker seg et mer praksisnært pensum. Omfanget på pensum er greit og overkommelig.

Forelesning

Foreleserne oppleves som bra og engasjerte. Enkelte opplever forelesningene som overfladiske. Forelesningene kan være vanskelig å forstå uansett om man har lest i forkant eller ikke. Forelesningen om innovasjon, og tilhørende pensum var ikke spennende og mer komplisert en nødvendig. Det er et ønske om flere diskusjoner i forelesningene.

Seminar

Seminarene oppleves som nyttig fordi man får gjennomgått pensum. Det er langt færre som deltar på seminarene enn på forelesningene. En forklaring kan være at det faller bort i tidspresset. Noen opplever at det er vanskelig å komme på seminaret hvis de føler at de ikke har forstått pensum. Det ble nevnt at det er enkelte studenter som dominerer og dermed kan være vanskelig å få ordet. Noen ytret ønske om mer innspill fra seminarlederen i diskusjonene.

Semesteroppgave

Cirka halvparten av respondentene synes det var fint med selvvalgt tema for oppgaven, mens den andre halvparten synes ikke det var så greit. Det var uheldig at innleveringsfristen kom fire dager etter innleveringsfristen for eksamen i SOS4020. Studentene savner tilbakemelding på semesteroppgaven.

OLA4060

Svar ble hentet inn via spørreskjema. Svarprosenten var noe over 50%.

Hovedtilbakemelding fra studentene angikk semesteroppgaven. Emne oppleves som veldig teoretisk og studentene føler at det er uklart hva man skal levere, hva man får karakter på og hvorfor man får karakter. Samtidig oppleves det at seminarlederne har kanskje forstått ting litt ulikt og gir ulike beskjeder til sine grupper. Enkelte seminarledere snakker veldig mye om masteroppgaven, mens andre snakker om emneoppgaven som skal leveres. Det er uklart om emneoppgaven som skal leveres skal senere være en del av masteroppgaven. Noen ønsket at oppgaven skal vurderes som bestått/ikke bestått og ikke karaktersettes.

(Denne uklarheten ble diskutert på møtet, og dette skal også klargjøres overfor de andre studentene på OLA4060. Oppgaven som skrives for OLA4060 skal ikke være en del av masteroppgaven. Det er heller en mulighet til å utforske og fordype seg i pensum og teori som kan være relevant for masteroppgaven. Masteroppgaven skal stå på egne ben og skal ikke inneholde akvskrift av tidligere vurderte oppgaver.)

Publisert 29. okt. 2019 15:14 - Sist endret 29. okt. 2019 15:17