Ikke bare en gallionsfigur

Da Marcus startet i stillingen som bærekraftsjef i Storebrand, var han tydelig på at han ikke bare ville snakke om bærekraft, men faktisk gjøre noe. Det har heldigvis blitt realitet.

Bildet kan inneholde: smil, erme, anlegg, gest, halsbånd.

Foto: Privat

Marcus jobber i dag som Nordisk bærekraftssjef hos Storebrand, og veien dit har vært innholdsrik og litt tilfeldig.

- Mens jeg studerte samfunnsøkonomi hadde jeg blant annet et praktikantopphold i et konsulentselskap som heter QVARTZ, som nå er en del av Bain & Company. Etter endt praktikantopphold fikk jeg tilbud om fast stilling i selskapet, hvor jeg startet etter å ha vært på Gründerskolen i Singapore og hatt et praktikantopphold i Kina. Mens jeg studerte, startet noen venner og jeg en frivillig organisasjon som heter Young Sustainable Impact (YSI), forteller Marcus.

YSI er en global organisasjon som jobber med å koble unge entreprenører sammen, og er for bedrifter som ønsker å ha en positiv effekt på verden. Etter at Marcus’ periode i QVARTZ var ferdig, ble han administrerende direktør i YSI. Der jobbet han blant annet med å sette opp kontorer i Singapore, Bangladesh og Kina. På det tidspunktet da selskapet hadde fått en god finansiell situasjon med gode samarbeidspartnere, fikk Marcus en uventet telefon.

- En tidligere kollega fra konsulentbransjen hadde tipset Storebrand om meg, og nå ringte de for å høre om jeg ville intervjue til stillingen som Nordisk bærekraftssjef, forteller han.

Marcus intervjuet for stillingen, og fikk den.

Langsiktige klimastrategier

Som bærekraftsjef i Storebrand har han et bredt ansvarsfelt. Arbeidsoppgavene kan variere fra å lede Storebrands arbeid i nasjonale og internasjonale nettverk, vurdere leverandører på bærekraft, arbeide med mål og rapportering, til produkt- og strategiutvikling innenfor bærekraft.

-  I Storebrand har hvert konsernområde utpekt to bærekrafts-generaler, en operativ og en strategisk. Generalene skal sikre at bærekraft er godt integrert i strategiarbeidet og passe på at vi følger opp i løpet av året. I dag hadde jeg for eksempel et møte med People-avdelingen vår, for å se på hvilke mål de har hatt så langt i år, og hvordan det har gått med målene. I tillegg diskuterte vi hva som er de viktigste målene for 2022. Jeg jobber både med hva vi må forbedre oss på det neste året, men også den langsiktige strategien. Jeg har blant annet vært med på å utvikle klimastrategien vår, hvor vi som en av de første investorene i verden forpliktet oss til å være klimanøytrale i investeringene våre. I tillegg inneholder klimastrategien tydelige mål for vår egen drift og for innkjøpene våre, forteller Marcus.

Påvirkning og analysering

Marcus forteller at det som driver han i jobben er at han får ting til å skje og har en positiv påvirkning på verden.

 - Vi fikk blant annet gjennom en ambisiøs strategi for innkjøpene våre som i dag er på over 3 milliarder kroner. Innen de neste årene skal alle leverandørene våre få oversikt over hvor mye utslipp de har og sette konkrete mål for å kutte utslipp. Deretter skal de begynne å kutte utslipp, og innen 2025 må de kompensere for alle utslippene de ikke klarer å kutte. Dette gjelder for leverandørene våre innen 2025, og innen 2030 skal strategien også gjelde for hele verdikjeden vår. Og det er ganske kult, sier han entusiastisk.

Å kunne tenke analytisk, samt å trekke ut konklusjoner og være løsningsorientert, har hjulpet Marcus i sin nåværende stilling. Disse ferdighetene tilegnet han seg blant annet under studietiden på bachelor i samfunnsøkonomi.

- I min jobb er det veldig viktig å kunne forstå og analysere data. For å kunne vise hvilken påvirkning du har, er det viktig å kunne underbygge det med data. Så jeg tror det jeg tar med meg mest fra studiet som har hjulpet meg mest, er analyseferdigheter, evnen til kritisk tenkning og det å stille spørsmål. Personlig bruker jeg en del tid i Excel for å forstå dataene og analysere dem, sier han.

Søk relevant jobb tidlig!

Under studietiden var det ikke bare kvelder på lesesalen det gikk i, Marcus var også medlem i en rekke student- og fagforeninger: Blant annet Frederik, EconLink og Samfunnsøkonomene. Han tok også på seg deltidsstilling hos Menon, og senere i Norges Bank og som seminarleder i Makroøkonomi. I tillegg var han aktiv i to ulike oppstartsselskaper.

- Jeg var med i flere studentforeninger fordi det var en ypperlig måte å bli kjent med mennesker fra studiet på, og det er absolutt noe jeg anbefaler for å komme seg inn i studentmiljøet. Jeg var også fadderkoordinator for samfunnsøkonomi det ene året, sammen med en kompis. Mitt råd til studenter er: Kom deg inn i miljøet, vær med på fadderuken, og ikke minst bli med i kollokviegrupper, det er noe av det viktigste. Jeg konsentrerte meg mye om fag det første året for å få best mulig karakterer. Når jeg fikk gode karakterer, gjorde det at jeg fikk min første relevante deltidsjobb på andreåret, som prosjektassistent hos Menon, sier han og anbefaler alle studenter å søke relevant deltidsjobb.

- Tørr å søk relevant deltidsjobb tidlig! Jobben i Menon var nesten direkte koblet til det jeg studerte, så det var jo veldig kult. Det er viktig å komme seg «ut der», og finne ut hva er det som er spennende og hva er det som ikke er spennende. Jeg synes jo Menon var kjempespennende, men kanskje ikke helt for meg. Stillingen ga meg både verdifull innsikt i hva jeg ikke ønsket å jobbe med, og var en viktig grunn til at jeg fikk min neste deltidsjobb i Norges Bank, sier han.

Visjoner, entreprenørskap og nysgjerrighet

På spørsmålet om hva Marcus’ beste tips til studenter som ønsker å bli attraktive på arbeidsmarkedet er, råder han studenter til å løfte blikket og tenke på hva du ønsker å gjøre som ferdigutdannet. 

- Søk på relevante jobber eller sommerjobber og vær litt på. Jeg jobbet jo blant annet som konsulent, og de stillingene blir lagt ut i september året før du skal begynne å jobbe. For å få de mest spennende jobbene, er det viktig å jobbe med både det faglige og gjøre det bra der, men også sørge for arbeidserfaring eller frivillig arbeid ved siden av studiene. Dette vil åpne dørene til mange spennende muligheter, sier han.

I tillegg er det ifølge Marcus viktig å undersøke selskapet du søker jobb hos. Se etter hvilke visjoner selskapet har og hvilket ansvar de tar for miljø og bærekraft. Undersøk ledelsen og hvor tydelige og oppriktige de er når de snakker om bærekraft.

- Da jeg ble ansatt, sa jeg til sjefen min at jeg gjerne tar jobben, men om de kun ville bruke meg som en gallionsfigur som bare skulle snakke, kom jeg til å slutte. Men jeg har heldigvis fått mulighet til å ha en reell påvirkning og gjøre store forbedringer de siste årene. Det er jo fordi ledelsen virkelig tror på dette og ser at det har en verdi både for verden, men også fra et forretningsperspektiv. Hvis du vil påvirke verden positivt, kan du også gjøre det i andre steder enn i frivillige organisasjoner eller i klimadepartementet. Det er mange muligheter for påvirkning i bedrifter innenfor næringslivet, sier han.

Hvis du er litt modig og har gode ideer, råder også Marcus’ alle studenter til å starte en bedrift.

- Hvis du er kreativ og tørr å satse litt, bygg en bedrift! Hvis du har en god ide som du tenker kan bli noe kult og du har andre flinke folk som du vil gjøre det med, så bare kjør på, sier han entusiastisk.

- Til slutt så vil jeg si at det er viktig å være nysgjerrig. For min del har det i det minste vært veldig viktig. Fagene på samfunnsøkonomi er mye mer spennende hvis du klarer å koble de til hva som skjer rundt i verden. Vær også nysgjerrig på utradisjonelle muligheter for deltids- og fulltidsjobber, og søk på muligheter selv om du ikke oppfyller alle kriteriene. Personlig tror jeg ikke jeg har kunnet sjekke av på alle kriteriene på noen av jobbene jeg har søkt på, avslutter Marcus.

Marcus Bruns

Studieprogram: Bachelor i samfunnsøkonomi
Fullført grad: 2016
Stillingstittel: Nordisk bærekraftsjef
Arbeidsgiver: Storebrand

Publisert 6. juli 2022 15:30 - Sist endret 24. okt. 2023 09:44