Kvalitativ spesialist

Anne Lene Borgan jobber i Synovate.

Foto: Gro Skorpen, UiO

 Hva jobber du med nå?

 
Jeg jobber som kvalitativ spesialist i Synovate (tidligere MMI, Markeds- og mediainstituttet). Her arbeider jeg på ulike kvalitative prosjekter for en rekke ulike oppdragsgiver både fra den offentlig  sektoren og  fra det private næringslivet. Prosjektets innhold og form varier stort fra gang til gang; det kan være alt fra å forbedre et pakningsdesign på et produkt til å evaluere en holdningskampanje for et departement. I dialog med oppdragsgiver kommer man frem til hvordan man ønsker å gå frem for å løse den aktuelle utfordringen/problemstillingen, og  ut fra dette lager man intervjuguider og utfører kvalitative feltarbeid. Metoden avhenger av type oppdrag. Det kan være samtalegrupper, dybdeintervjuer, on-line undersøkelser eller mer etnografiske tilnærminger som for eksempel ”hjemme hos”-undersøkelser hvor en følger respondentene i deres naturlige omgivelser. Deretter analyserer jeg datamaterialet, for så å presentere funnene/resultatet for oppdragsgiver.
 

Hvordan havnet du der?

 
Jeg skrev masteroppgaven min om forbruk i middelklassen i Buenos Aires, Argentina, og hadde lyst til å jobbe med enten forbruksforskning eller markedsanalyser. Da det ble utlyst en stilling som juniorkonsulent i Synovate tok jeg kontakt med dem, og så fant de ut at jeg var aktuell for en annen stilling med kvalitativ metode som spesialiseringsfelt.
 

Hvordan bruker du antropologien i jobben din?

 
Jeg bruker det mye i forhold til stadige feltarbeid selv om det er en annen type enn det man er vant til fra feltarbeidet på master. De er veldig korte, vanligvis er man med respondenten et par timer. Jeg bruker også antropologien i analysen i etterkant av feltarbeidet. Jeg har også fått ansvaret for promotering og videreutvikling av mer ”etnografiske tilnærminger” som henter inspirasjon fra antropologien, så her møter jeg på en veldig eksplisitt måte utfordringen med å overføre antropologisk kunnskap og metode til markedsanalysen.
 

Ville du gjort noe annerledes i forhold til studiene hvis du fikk velge om igjen?

 
Da jeg var ferdig med studiene tenkte jeg at jeg skulle hatt mer relevante jobber eller verv. Jeg hadde jobbet åtte år på Cubus. Dette viste seg, til min store overraskelse, å være veldig relevant for den jobben jeg fikk. Det at jeg hadde jobbet med retail, salg av varer, og sett et selskap i vekst ble sett på som positivt da jeg søkte jobb i Synovate. Jobber som man kanskje ikke tenker at er så relevante kan faktisk være det. Det gjelder å være kreativ i blikket i forhold til hva du har lært i den jobben, og kommunisere det ut til arbeidsgiver.
 


 

Av Gyro Anna Holen
Publisert 22. sep. 2020 13:21