Alexandra Palm er markedsanalytiker hos Opinion AS

Jobben fikk hun via en normal søknadsprosess: med en utlyst stilling og ingen kjente kontakter i bedriften. Likevel har erfaringene og nettverket fra TIK hjulpet henne dit hun er i dag. 

Bildet kan inneholde: anlegg, smil, skulder, vindu, erme.


“Jeg ble ansatt som prosjektkoordinator i Telenor Group sin HR-avdeling før jeg kom til Opinion. En fra Telenor Research var ekstern sensor på masteroppgaven min og det var via han jeg ble satt i kontakt med en kollega som var på jakt etter prosjektstøtte. Dette var en engasjement-stilling, så når det prosjektet ble avsluttet søkte jeg meg videre”

Stillingen hos Telenor ga Alexandra relevant arbeidserfaring som hun har tatt med seg videre i jobben hos Opinion.
“Jeg fikk erfaring med det å jobbe i et prosjekt og de ulike aspektene ved et prosjektløp. Samtidig fikk jeg en del erfaringer innenfor innsiktsarbeid ettersom vi gjorde en del interne studier for Telenor.”

Som analytiker innenfor den kvalitative avdelingen til Opinion, driver Alexandra med markedsundersøkelser for ulike bedrifter og offentlige virksomheter. Arbeidsoppgavene hennes går ut på en kartlegging av ulike holdninger, verdier og behov som kunder av bedriftene og virksomhetene har. Dette arbeidet hjelper bedriftene med å utarbeide riktige produkter for sine kunder, og til å treffe riktig i forhold til sine ulike målgrupper. 
“Si for eksempel at UiO ønsket å finne ut av hva studenter syntes om et spesielt studieløp og om hvordan de kan utvikle det bedre. Vi stiller relevante spørsmål slik som: hva fungerer bra; hva fungerer dårlig; hvordan oppleves ulike emner osv.? Vi innhenter innsikt, kartlegger det, og finner ut hva kundene til bedriften egentlig mener og ønsker. Til slutt setter vi alt sammen i en rapport som vi gir til bedriften. Vi kommer ofte med egne anbefalinger også; hva vi mener de burde gjøre videre basert på de funnene vi har gjort.”

Hos Opinion jobber Alexandra prosjekt-basert og for øyeblikket holder hun på med noe ganske spennende:
“Vi har en kunde som hovedsakelig har hatt fysiske tjenester, men så kom jo pandemien. På grunn av COVID-19 ble mange av tjenestene deres flyttet til en digital plattform. Nå prøver bedriften å finne ut av om dette er noe de skal fortsette med: å holde det digitalt, eller om kundene deres heller vil ha det fysisk. Et tredje alternativ vi ser på er om man vil ha en kombinasjon mellom noe fysisk og noe digitalt.” 

Det er mange krevende aspekter ved jobben til Alexandra, men takket være Opinion sitt fokus på praktisk læring har møtet med arbeidslivet gått utrolig fint. 
“Først og fremst, så er det et veldig godt miljø her. Som relativt nyutdannet og fersk i arbeidslivet, er det mye jeg kan lære. Utvikling, både faglig og personlig, er veldig viktig for meg i en jobb, og det er noe de har veldig stort fokus på her”

Utdanningen fra TIK har gitt Alexandra ferdigheter som hun har tatt med seg inn i arbeidslivet. Disse går ut på å analysere samfunnet og teknologi, samt se koblingen mellom dem i et større perspektiv. 
“Man lærer jo mye om sosialt samspill mellom teknologi og produkter, og mennesker. Det er jo veldig viktig i den jobber vi gjør. Som når vi for eksempel skal finne ut av om et produkt svarer til behovene til kunden, og hvordan de kan gjøre produktet bedre: hva man bruker det til og hvor behovet egentlig ligger?”

Innenfor TIK tok Alexandra en fordypning i studieretningen “innovasjon og globale utfordringer”. Dette ga henne innblikk i hvordan innovasjon oppstår, brukes og hvorfor noen innovasjoner lykkes, mens andre ikke gjør det. 
“Det vi lærte om på TIK handler jo mye om problemer som oppstår i tiden vi lever i, hvordan samfunnet er, og hvor behovet til samfunnet ligger. Det er jo noe vi på Opinion hjelper kundene våre med. Hvordan holde seg relevante og hvordan klare å identifisere: “the job to be done”: som er et typisk uttrykk man bruker i innovasjon-studiet”

Under studietiden jobbet Alexandra også som vitenskapelig assistent for et forskningsprosjekt på TIK-senteret. Dette gjorde at hun fikk jobbet med faget på en mer praktisk måte. I tillegg ga det henne et positivt tillegg på CV-en. 
“Jeg skrev også masteren min i forbindelse med et forskningsprosjekt, noe som viste seg å være en veldig grei ordning”

Hva er ditt beste tips til studenter som ønsker å bli attraktive på arbeidsmarkedet?
“I forbindelse med masteroppgaven, så er jo det å samarbeide med et forskningsprosjekt eller en bedrift ofte veldig gunstig fordi da opparbeider du deg et nettverk samtidig som du skriver oppgaven. Hvis du også skriver om noe som du synes er spennende, og kunne tenke deg å jobbe innenfor senere, så får du i tillegg brukt masteroppgaven din litt mer aktivt under jobbsøkingen. Det er også veldig bra å opparbeide seg noe relevant arbeidserfaring, selv om dette ikke nødvendigvis alltid er like lett. Da jeg gikk bachelor så jobbet jeg for eksempel i en start-up, noe som viste seg å være hvertfall litt relevant. Det kan som sagt være vanskelig å finne disse stillingene, men hos for eksempel Opinion bruker vi ofte studenter som deltidsansatt eller frilansere i ulike prosjekter til å transkribere eller være vert når vi har fysiske fokusgrupper. Det kan være én mulighet til å få en fot innenfor døra. Bli kjent med folk! Det er lettere å få seg jobb når man har litt nettverk, istedenfor å stå alene på bar bakke.”
 

Alexandra Palm

Studieprogram: Teknologi, innovasjon og kunnskap, fordypning i Innovasjon og globale utfordringer

Fullført grad: 2020

Stillingstittel: Markedsanalytiker

Arbeidsgiver, avdeling: Opinion AS, Kvalitativ avdeling

Av Fride Sanna
Publisert 21. jan. 2022 11:05 - Sist endret 21. jan. 2022 15:03