Innhold i studiet:
Master i utdanningsledelse er et studium som har som mål å utvikle ledere med spesialisert kompetanse innen utdanningsledelse. Studiet kombinerer teori og praksis for å utruste studentene til å møte utfordringer i utdanningssektoren.
Temaer som inngår i studie:
-
Styring og ledelse av utdanning: Dette emnet fokuserer på styring og ansvar i utdanning, organisasjon og ledelse og faglig ledelse
-
Ledelse, profesjon og organisasjon : Emnet tar utgangspunkt i samfunnets forventninger til ledelse av utdanning. Det bygger på klassiske og nyere tekster om ledelse, profesjon og organisasjon som kan belyse tidstypiske problemstillinger innen utdanningssektoren. Det legges vekt på å utforske spenninger og dynamikker som kan oppstå i institusjonelt arbeid når initiativer fra nasjonale og lokale myndigheter skal omsettes til praksis.
-
Utdanningsrett og ledelse: Emnet omhandler hvordan lovverket og lovens funksjon griper inn i arbeidshverdagen til ledere på ulike nivåer i skolen. Dette sees i forhold til skolens samfunnsmandat og demokrati..
-
Forskning og analyse i utdanningsledelse: Dette emnet gir studentene kunnskap og ferdigheter i forskningsmetoder og analyseteknikker for å kunne drive egen forskning innen utdanningsledelse. Studentene lærer å analysere og tolke data, samt å presentere forskningsfunn på en klar og strukturert måte.
-
Siste året er det arbeid med Masteroppgaven som er et selvstendig vitenskapelig arbeid og er dimensjonert til 30 studiepoeng. Studentene skal ta i bruk og utvikle innsikt i aktuell forskning på fagfeltet utdanningsledelse og teori og metoder som har betydning for oppgavens problemstilling.
Gjennom et masterstudium i utdanningsledelse utvikler studentene en helhetlig og kritisk forståelse av utdanningssektoren og de ulike utfordringene som oppstår innen ledelse.
Studiet er forskningsbasert:
- du får innsikt i nasjonal og internasjonal utdanningsforskning
- du får kunnskap om ulike forskningstradisjoner
- du utfordres til å forholde deg kritisk til kilder
- du analyserer data i lys av teori
Studiet er erfaringsbasert
- du deler og drøfter erfaringer fra egen praksis
- du utforsker egen og andres praksis
- du bruker case i oppgaveskriving
- du lærer å lede læringsprosesser
- du får erfaring i å anvende en rekke verktøy i arbeidet som leder