Et av de mest matnyttige studiene jeg har vært borti

sier Gunn Åse Karlsen som er rektor Nittedal kommune, om masterprogrammet i Utdanningsledelse. – Jeg føler meg privilegert som kan ta et studium som er så relevant for jobben min.

Bildet kan inneholde: anlegg, smil, himmel, bygning, tre.

Foto: Anders Lien/UiO

Variert bakgrunn

- Jeg har en ganske variert utdanningsbakgrunn. Etter å ha utdannet meg som frisør, tok jeg sju år på universitet/høyskole, blant annet psykologi, sosiologi, informatikk, spesialpedagogikk, og PPU. Jeg har for det meste jobbet på barne- og ungdomsskole, men har også vært innom videregående. Et år var jeg beordret enhetsleder, og de siste tre-fire årene har jeg vært undervisningsinspektør på Hovin skole i Ullensaker kommune.

Ligger plutselig et skritt foran

- Det var egentlig litt tilfeldig at jeg begynte på Utdanningsledelse. Jeg var på Skolelederdagene på UiO, og fikk høre om det her. Min nåværende rektor har dessuten gått her. Jeg spurte henne, og hun var veldig positiv til at jeg skulle starte opp. Hun har vist forståelse de gangene jeg har dradd tidligere fra jobben for å delta på forelesninger og når jeg har skrevet ut forelesninger fra nettet. Velvilje fra arbeidsgiver er nødvendig for å få gjennomført studiet. Ellers hadde jeg to hovedgrunner for å begynne:

  • - Ullensaker er en to-nivåkommune, det vil si at vi ikke har noen skolesjef. Dette krever mye av skolelederne, de må få med seg alt nytt av regler og dokumenter selv. Tidligere følte jeg at jeg av og til hang etter. I skolehverdagen har man jo ikke nødvendigvis så mye tid til å sette seg inn i nye ting hele tiden. Men på grunn av dette studiet ligger jeg nå plutselig et skritt foran. Når de nye tingene kommer har jeg allerede lest og tatt stilling til mye av det.
  • - Jeg brenner for å påvirke en skole der mestringsglede for liten og stor står i sentrum. Jeg ønsker det litt høyere under taket. Man trenger raushet i skolen fordi elevene er så forskjellige. Denne differensieringspolitikken som er kommet, er jeg veldig for. Jeg har lyst til å skrive masteroppgave om dette. Jeg gleder meg til endelig å i dybden på noe.

Hever refleksjonsnivået

- Studiet gir meg energi! Det er et av de mest lærerike og matnyttige studiene jeg har vært innom. God struktur og god ledelse fra de ansvarlige i kombinasjon med at de slipper oss løs har vært fremragende. Vi blir ledet, og får samtidig boltre oss sjøl. Det er en super kombinasjon. Jeg synes mappevurdering er helt fremragende. Jeg er blant annet en prosessorientert person. Mappevurdering fremfor vanlig eksamen fremmer refleksiv læring underveis. Gjennom basisgrupper og oppgaver klarer de å heve refleksjonsnivået vårt, vi får knyttet teori og praksis sammen. Jeg blir tvunget til et fugleperspektiv på egen ledelse og praksis, tvinges til et mer analytisk blikk, og gis handlingsalternativer. Siden rektoren min har tatt deler av studiet er det lett å kommunisere med henne innen utdanningspolitiske spørsmål. Vi har fått samme språk.

Trygge skoleledere

- I Stortingsmelding nr 30 står det at lederen skal være tydelig, og at de skal videreutdannes, noe det til og med er satt av midler til. De vil ha tydelige ledere, og en tydelig leder må være trygg. Gjennom studiet i utdanningsledelse blir man tryggere. Jeg føler meg privilegert som kan ta et slikt studium fordi det er så tett knytta til jobben min som skoleleder. Noen mener at man like godt kan ta et ledelseskurs på BI, men det tror jeg ikke man ville fått samme nytte av. Jeg mener det er viktig å lære å lede en skole, ikke bare å lede hva som helst. Rektorer bør ha pedagogisk kompetanse, særlig i grunnskolen. Feltet skoleledelse er rett og slett veldig viktig.

Publisert 6. juni 2012 10:00 - Sist endret 26. aug. 2022 10:55