studiekvalitetsrapport_05/06

 

MAL FOR DE TVERRFAGLIGE BACHELORPROGRAMMENES
ÅRSRAPPORT OM STUDIEKVALITET 2005/2006 [1]

Del 1 Kvalitetssikring av studietilbud og læringsmiljø

1.0 Oversikt over studietilbudet

1.1-1.4

(Studieavdelingen utarbeider oversikter over studietilbudet ved fakultetet).

 

1.5 Beskrivelse av eventuelle endringer som er gjort i studietilbudet i rapporteringsperioden, og begrunnelsen for disse endringene.

I tabellen nedenfor bes programmene kort beskrive vesentlige endringer for rapporteringsperioden.

 

Tabell 1.5.1 Vesentlige endringer i program*

 

FS kode

Navn program

Beskriv vesentlige endringer i studietilbudet i studieåret i 2005-2006

 

Utviklingsstudier

Emnet UTV2100 dannet. Dette er et feltarbeidsemne der studentene drar ut og gjør egne undersøkelser og skriver en kort rapport som blir vurdert til bestått/ikke bestått.

 

 

1.6 Vurdering av behov for fremtidige vesentlige endringer i studietilbudet

Programmene bes gi en kort beskrivelse av eventuelle behov for fremtidige vesentlige endringer.

 

Tabell 1.6 Behov for vesentlige endringer

 

FS kode

Navn og på program og/eller studieretning og inkludert årsenhet og emnegrupper

Beskriv vesentlige endringer som planlegges gjennomført i studieåret 2006-2007

 

Utviklingsstudier

Programmet avventer rapport fra den eksterne evalueringskomitéen før forslag om evt. nye vesentlige endringer vil bli lagt frem.

 

 

2.0 Overordnet vurdering av studiekvaliteten på programmet

2.1 Kvantitative data

Ant. Studenter H-05: 169                      Ant. studenter V-06: 146

Programmet har en frafallsprosent på 14% fra første til andre semester. Dette er helt på linje med de andre tverrfaglige programmene (bortsett fra Offentlig adm. og ledelse som ligger noe høyere). Antall søkere og inntakskrav er stabilt (se også nedenfor)
2.2. Kvalitative data

 

2.2.1 Evalueringer

 

Tabell 2.2.1 Evalueringer

 

Evalueringer gjennomført

Viktige funn for programmet (positive og negative)

Tiltak*

Ønske om støtte fra Fakultetet eller Universitetet sentralt

Gjennomført

Planlagt

Periodiske emneevalueringer

Evaluering av UTV1000 H-05. Et interessant funn er at studentene gjennomgående var mer fornøyde med forelesningene enn med seminarene. En del kritikk rettet mot seminarleder men også mot studentenes egen innsats på seminarene.

Opplegget for seminarene er det samme som tidligere men seminarleder er, av ulike årsaker, byttet ut.

 

 

Underveisevalueringer program

 

 

 

 

Tilsynssensor

Tilsynssensor påpeker det høye karaktersnittet og misnøyen blant studentene med seminarleder på UTV1000.

Seminarleder på UTV1000 er byttet ut.

Styret har gått igjennom karakterene UTV-studentene får på andre emner og dette er på linje med karakterene de får på UTV-emnene. Styret vil allikevel følge nøye med fremover på utviklingen av karkterene på programmets egne emner.

 

 

Studentspeilet 2005[2]

 

 

 

 

Annet, spesifiser

 

 

 

 

 

Underveisevalueringer har ikke blitt gjennomført. Dette vil innskjerpes fra og med neste semester.

 

2.2.2/2.2.3 Oppfølging av UiOs studiekvalitetsplan[3] og SV-fakultetets årsplan[4] for 2006

Studiekvalitetsrapport 2005/2006

 

Styrking av program- kulltilhørighet

Alle førsteårsstudenter får tilbud om å være med på hyttetur i Nordmarka. Dette går over to dager i begynnelsen av første semester på studiet med hensikt å gjøre studentene bedre kjent med hverandre og studieledelsen. Det legges opp til både faglig og sosialt program og tilbudet er godt mottatt. I tillegg legger programmet til rette for fagsosiale kvelder med enkel servering. Programutvalget er aktivt engasjert i dette. Det fremgår av noen av studentevalueringene at det kan være vanskeligere å opprettholde program- og kullidentiteten lenger ut i studiet når studentene velger sine emner ved de ulike disiplinene og ved andre læresteder (internasjonalisering).  Det vil derfor bli lagt opp til et fagsosialt arrangement i semesteret som eksplisitt retter seg mot alle programstudentene. Et forhold som kan bidra til å knytte studentene nærmere programmet gjennom hele studiet, er at programmet nå får tilby UTV 2100 (feltarbeidsemne) på permanent basis. Dette gis det tredje året, men de studentene som ønsker å ta dette, må begynne å forberede seg tidlig. Det vil bli arrangert en fagsosial kveld hvert høstsemester for å informere om og støtte opp om dette. Høsten 2006 arrangerer et svært aktivt programutvalg en rekke fellesaktiviteter som å gå sammen på Filmer fra Sør og felles deltakelse på Globaliseringskonferansen. For tiden har utviklingsstudier et svært aktivt studentmiljø.

 

Læringsmål og forventet læringsutbytte

Læringsmålene som er skissert i programmet gir mening i forhold til innholdet (læringskrav/pensum og forelesninger) i emnene, med unntak av noen justeringer som nå gjøres på UTV3090. Programmet kan være godt fornøyd med studentens læringsutbytte. Dette kommer blant annet frem i en karakteranalyse av 61 UTV-studenter som tok UTV1000 høsten 2003. Analysen er gjort av tidligere programansvarlig, Halvor Mehlum, og Fredrik Willumsen ved Økonomisk Institutt (2006-10-13). UTV-studentene gjør det gjennomgående godt på alle de obligatoriske emnene. I tillegg gjør UTV-studentene det vesentlig bedre på de obligatoriske emnene ECON1910, SGO2500 og SOSANT2530 enn andre studenter.

 

Studentene er gjennomgående fornøyde med undervisningen. Det var noe misnøye med seminarene på UTV1000 høsten 2005. Fra høsten 2006 har studentene fått ny seminarleder som fikk svært gode evalueringer da hun ledet seminarene på UTV3090 våren 2006. 

 

Med tanke på UTV3090, vil det der bli gjort endringer på emnesiden. Emnet fokuserer ikke spesielt på utviklingsteori, men på utviklingspolitikk og strategi. Pensum på UTV3090 har vært ganske lite i omfang, og en av lærebøkene var noe enkel for 3000-nivå.  En større bredde i tematikken har også vært ønskelig. Disse forholdene har blant annet vært reist i studentevalueringene. Det gjøres nå endringer i pensum på UTV3090 for å utbedre dette.

 

På emnet UTV2100 har behov for mer veiledning, særlig etter hjemkomst fra feltarbeidet vært etterlyst. Dette tar emnet høyde for når det nå blir gitt på permanent basis fra og med våren 2007. 

 

 

Helhet og sammensetning av emner og grupper

Temamessig har studentene svært gode muligheter til å bygge seg opp en solid emneportefølje både med tanke på bredde og for dem som helst vil gå i dybden og fokusere på særskilte utviklingsproblemer. Undervisningsformen varierer mellom forelesninger og seminarer hvor de presenterer og får tilbakemelding på oppgaver de løser. De skriver individuelle oppgaver som de får veiledning og tilbakemelding på, og som må godkjennes før de kan gå opp til eksamen. De får videre erfaring med ulike vurderingsformer til eksamen: hjemmeoppgave skrevet med noe individuell veiledning, skoleeksamen og muntlig.     

 

Studentevalueringene viser variasjon i hvilke emner innefor programmet de synes er nyttige. Dette kan være et resultat av ulike interesser på feltet, men vi vil følge med på dette fremover. Noen ganger kan deler av innføringsemnene på de fagene de velger for senere å kunne ta en mastergrad, virke enkle og repeterende i forhold til andre kurs de allerede har tatt. Dette er det vanskelig å gjøre noe med siden fagene også må ta hensyn til sine egne primærsøkere.

 

I forbindelse med revisjonen av program- og emnesider som skal gjøres høsten 2006, kommer Sosiologi til å gå ut som egen fagdisiplin i Programmet. Dette er fordi Sosiologi ikke tilbyr noen emner selv innen utvikling. Ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi er det Samfunnsgeografi som har denne spesialiseringen.  

 

Programmet har to egne avtaler for internasjonalisering (Universitè de la Reunion og Akita International University, Japan). Det totale tilbudet virker tilstrekkelig siden studentene også kan benytte seg av andre avtaler ved Fakultetet, i.e. de ulike fagdisiplinene og ved Fakultetet generelt, samt avtaler som Universitetet sentralt har. I løpet av året har 23 studenter vært på utveksling (dette tallet er noe usikkert pga mistanke om underrapportering i FS). Den desidert mest populære destinasjonen er Sør-Afrika, mer spesifikt Cape Town. En veldig stor overvekt av studentene drar ut på høsten, noe som er naturlig i forhold til anbefalt studieløp.

    

 

Deltakernes vurdering av læringsmål og programtilhørighet

Programmet får gjennomgående svært gode og entusiastiske tilbakemeldinger fra studentene. Forbedringspotensiale i følge studentevalueringene er berørt under de relevante punktene over. For å oppsummere arbeides det med følgende: 

-involvere annen- og tredjeårsstudenter mer i fagsosiale aktiviteter, blant annet med hjelp av Programutvalget

- bredere pensum i UTV3090

- mer veiledning etter hjemkomst fra feltarbeid UTV2100

(- vi har byttet seminarleder UTV1000) 

 

 

Inntakskvalitet (søkertall og forkunnskaper, samt oppnådde resultater)

Programmet hadde 1709 søkere til 60 plasser i 2006. 95 tilbud ble gitt og 73 kandidater takket ja (67 studenter semesterregistrerte seg). Av de som takket ja, hadde 23 studenter registrerte studiepoeng fra før. Sammenlignet med året før var det en svak nedgang i søkningen til programmet totalt sett på -2%, men oppgang i primærsøkere på 8%. Til sammenligning lå gjennomsnittet for Fakultetet på henholdsvis -3% og -4%. Resultatet kan derfor anses som bra. Karaktergrensen for inntak i 2006 lå på 52.9 (52.6 i 2005) for primærsøkere og 54.9 (56.3 i 2005) for ordinærsøkere. Som vist over med henvisningen til notatet fra Mehlum og Willumsen oppnår studentene gode karakterer. 

 

Karakterer UTV3090 våren 2006: 7 A’er, 24 B’er, 8 C’er og 1 D. Snittet blir dermed en litt svak B. Karakterene er høye i forhold til en normalfordeling. Som nevnt over gjør studentene det bra også på andre emner, men vi vil følge utviklingen i dette.  

 

Gjennomføringsgrad: I alt 40 studenter fullførte UTV3090 våren 2006. Dette må sies å være en god gjennomføringsgrad i og med at opptaksrammen per år er 60 studenter. Merk at dette ikke er et eksakt mål på gjennomføringsgrad, men den mest nøyaktige indikasjonen vi kan gi.  Det er teknisk sett mulig å ha et semester igjen på graden etter at man tar UTV3090. Fordi mange studenter venter med å skrive ut vitnemålet, dermed vil også antall utskrevne vitnemål være et unøyaktig mål.

 

 

Del 2 Videreutvikling og forankring av kvalitetssystemet

Programmet har en egen tilsynssensor som er på vei til å levere sin første rapport. Programmet vurderes jevnlig av studentene på alle trinn. Emnene UTV1000 og UTV3090 har begge vært gjenstand for studentevalueringer og vil fortsette å bli vurdert. Den eksterne evalueringen som skal gjennomføres snart vil være et nyttig redskap for kvalitetssikring og videreutvikling.

 



[1] Malen følger nummerering fra fakultetets rapportmal, men noen punkter er utelatt her

[2] Studentspeilet 

[3] Studiekvalitetsplan for 2006

[4] SV-fakultetets årsplan

 

Publisert 6. juni 2012 17:02 - Sist endret 6. juni 2012 17:02