Studiekvalitetrapport 2007

                                                                          

Studiekvalitetsrapport for 2007: BA-programmet i Utviklingsstudier

 

1. Inntakskvalitet

For opptak i til kullet som starter høsten 2007 gikk kravet for primærsøkere opp fra 52,9 til 53,2%. For ordinærsøkere gikk det opp fra 54,9 til 56,5. Vi ligger som nummer ni på listen over de vanskeligste studiene å komme inn på ved UiO etter medisin, jus, farmasi, odontologi, psykologi profesjon, internasjonale studier, ernæring, og matematikk og økonomi. På SV-Fakultetet liger vi på fjerde plass. Dette kan anses som meget bra.

 

2. Rammekvalitet

Tiltak som er gjort for å gjøre læringsmiljøet universelt utformet

Ingen spesielle tiltak i 2007.

 

Rapportere klager ved instituttet/programmet på klager og avvik på læringsmiljøet

- To klagesaker i forbindelse med endring i studieprogrammet fra å kreve to obligatoriske kjerneemner til fire høsten 2007 fikk medhold i Klagenemda. Vi hadde vært for lite fleksible mht å gi fritak fra de obligatiske emnene i lys av den informasjonen studentene hadde fått om endringen på forhånd. Vi tar klagen til etterretning. De to studentene har fått fritaket de søkte om og nødvendig hjelp til å justere studieløpet sitt.    

 

Kort beskrivelse og vurdering av gjennomførte og planlagte kulltiltak

- Vi arrangerer hyttetur ved oppstart for nye studenter i samarbeid med PU. Dette tilbudet er godt mottatt. Om lag halve kullet deltar. Det bidrar til gode uformelle samtaler som er nyttig i forbindelse med hvordan undervisningen er lagt opp og dermed gi ideer til justeringer. Det gir også programledelsen innblikk i hva salgs generell informasjon om forventninger etc. det kan være nødvendig å supplere med, utdype og minne om på forelesninger og i andre fora. Vi vil fortsette med hytteturen.

- Vi arrangerte høsten 2007 felleslunsj for de nye studentene etter frøste forelesning. Tanken er at de skulle få en anledning til å komme i snakk med hverandre og å synliggjøre programledelsen. Dette er hyggelig, men vi er usikker på nytteverdien utover å vise at vi ønsker å gjøre noe for studentene.

- Ved semesterslutt våren 2007 arrangerte vi for første gang en liten avslutningslunsj for dem som da ble ferdige med programmet. Programledelsen og en av faglærerne var tilstede. Studentene ga uttrykk for at de satt pris på en slik avrunding av studiet. Vi vil fortsette å lage en avslutning. Vi har i utgangspunktet tenkt å gjøre mer stas på de avsluttende studentene ved å arrangere en fin middag som kan være en opptakt til PUs sommerfest. Om dette blir mulig vil avhenge av våre økonomiske ressurser fremover.  

- Vi har arrangert informasjonsmøter femte semester hvor studenter som skal begynne på sitt 6. og avsluttende semester får informasjon om hva feltarbeidsemnet UTV2100 innebærer. Vi har blant annet brukt studenter som har tatt emnet selv til å informere. Dette gir kullfølelse ved at de som tenker å reise  til samme sted finer hverandre og kan begynne planlegging sammen.

-For studenter som har tatt innføringssemesteret har vi påfølgende semester holdt informasjonsmøte om de ulike alternativene for spesialisering i fagdisiplin eller utviklingsemner mer generelt. Her har vi benyttet oss av ansatte og studentressurser fra disiplinene ved SV-Fakultetet og SUM. PU har tatt initiativ og gjort en meget god jobb i organisering og gjennomføring av dette.

-PU gjør en meget god jobb mht både sosiale og faglige tiltak, både ved møtevirksomhet, fester og studieturer. De har også utviklet en god nettside for UTV-studentene. Det er overveiende de som sosialt sett holder studentene sammen når de spres på de ulike disiplinene og emnene fra 3. semester til og med 5. semester.

 

3. Programkvalitet

 

Vesentlige endringer i studietilbudet

- Vi har som nevnt over etter anbefaling fra den periodiske programevalueringen som ble foretatt våren 2007, gått over fra to til fire obligatriske kjerneemner. Dette gir studiet en klarere profil og styrker både det tverrfaglige og flerfaglige elementet.

 

Helheten og sammenhengen i studieprogrammet (sammensetningen av emner og emnegrupper)

- Det har i noen sammenhenger vært nevnt av PU og enkeltstudenter at UTV1000 og SGO2500 overlapper. Dette er innspill vi har tatt på alvor og gjort mye for å løse i 2007. De to emnene hadde samme emneansvarlig i 2007 som har jobbet med å skille oppleggene i de to emnene mest mulig. Blant annet er det blitt lagt vekt på å instruere forelesere slik at forelesninger på tilgrensende temaer skulle utfylle hverandre heller enn å overlappe. Dette har bedret situasjonen betraktelig. På den periodiske emneevalueringen som ble gjort på nettet for UTV1000 høsten 2007 mente 10 av de 15 som svarte at de synes samkjøringen mellom UTV1000 og SGO2500 er svært god eller god. Vi har imidlertid fortsatt litt igjen til mål. Vi må innse at de ferske studentene trenger mer tid før de kan fange opp en del av de nyansene og forskjellene som særlig ligger i teoriundervisningen på de to emnene. Utviklingsteori vil derfor fortsette å være pensum på begge kursene, men forelesningene legges til SGO2500. Dette frigjør plass til flere temaforelesninger og teori på mellomnivå på UTV1000. Vi ba i forbindelse med den periodiske emneevalueringen av UTV1000 studentene om tilbakemelding på emner de selv kunne tenke seg at vi fyller disse timene med, og har fått flere forslag som vi vil vurdere i samråd med emneansvarlig og PU. De omfatter miljø og samfunnsansvar; mer samfunnsøkonomi; mer rettighetsbasert utvikling; global handel; krig og konflikter; og bistandsetikk.

 

 - Det har også kommet kommentarer på innholdet i ECON 1910 som noen studenter finner vanskelig og sier de får mindre utbytte av enn forventet. Emnet stiller ikke krav om spesielle forkunnskaper i matematikk, men det brukes mye ligninger i et par sentrale deler av pensum. Vi ble invitert til å komme med innspill i forbindelse med evalueringen ECON 1910 våren 2007 og har kommet med noen forslag som kan løse noe av dette problemet for UTV-studentene. Vi vil fremover følge med på hvordan studentene våre erfarer de justeringer som måtte komme i emnet.

 

- For å bedre kurstilbudet for studenter som er opptatt av statsvitenskap gikk ISV på anmodning fra oss med på å arrangere STV2310 hvert år. Dette skjedde før spørsmålet om å gå over fra to til fire obligatoriske kjerneemner ble reist, og har vært en forutsetning for den raske iverksettelsen av ordningen med fire obligatoriske kjerneemner.             

 

Internasjonalisering

- Overgangen til fire obligatoriske kjerneområder utelukker frie emner i studieløpet. Med unntak av for dem som spesialiserer seg i Samfunnsgeografi, reiser dette noen utfordringer i forhold til tilretteleggelsen for internasjonalisering. Uten frie emner må studentene som ønsker å dra på utveksling ta programspesifikke emner ute. Vi har i vårt forslag 30 ”frie” utviklingspoeng. Disse vil det være naturlig å bruke når man drar ut og det vil by på minimale problemer for studentene å finne godkjente emner på vertsuniversitetet.  Antallet vil imidlertid variere noe med hvilken fordypning man velger. Størst utfordring blir det i forhold til samfunnsøkonomi fordi de krever 80 poeng faglig fordypning for å være kvalifisert for opptak til master. Men programmet mener allikevel at det vil være mulig for studenter som tar fordypning i samfunnsøkonomi å dra på utveksling ved å få en spesifisert forhåndsgodkjenning fra fakultetet før de drar ut og i etterkant søke fritak fra to obligatoriske emner i fordypningen. Dette har vært gjort med hell av studenter tidligere. Hvis dette allikevel vil vise seg å bli et problem vil vi gå i dialog med ØI for å få laget liste basert på tidligere godkjenningssaker over emner på de mest populære vertsuniversitetene som vil gi fritak for emner her. Så langt har vi ikke hatt konkrete problemer mht internasjonalisering.

 

 

 

4. Undervisningskvalitet

 

Læringsutbytte og kandidatens kompetanse

- Pensumets innhold, temaene for forelesninger og eksamensoppgaver er utformet slik at de skal gjenspeile målene med programmet. I den grad vi kan snakke om spesielle utfordringer på programnivå, gjelder det forholdet mellom UTV1000 og SGEO 2500 (over) og det innholdsmessige mht ECON 1910 (over). At det er god sammenheng på emne-nivå bekreftes av ekstern tilsynssensor.

- Programplaner og vitnemålstekster er viktige fordi de klargjør hvilke krav vi stiller til studentene og hva potensiell arbeidsgiver kan forvente. Forøvrig er det vanskelig å se at slike planer og tekster skal ha noen signifikant effekt på undervisningskvaliteten. 

- Bruk av høyt kvalifiserte seminarledere er med på å opprettholde/heve undervisningskvaliteten ved programmet. Det samme gjelder vektleggingen av individuell veiledning under oppgaveskriving, noe som også betones i den periodiske programevalueringen.

 

 

5. Resultatkvalitet

 

Arbeidsliv

- På bakgrunn av forslag i den periodiske programevalueringen som ble gjort våren 2007 fikk førstesemesterstudentene  (UTV1000)  besøke i NORAD høsten 2007. Dette er første gang vi har gjort noe slikt på programmet. Dette svarte imidlertid ikke til forventningene til tross for at det denne gangen var lagt mye arbeid ned fra emneansvarlig i forhold til å informere NORAD om hva vi ønsket med besøket. Flere studenter var tydelig skuffet at det ble vist liten eller ingen interesse for dem som potensielle arbeidstakere. Vi trekker to konsekvenser av dette. For det første vil vi integrere tiltaket med organisasjonsbesøk bedre i undervisningen. Studentene skal på forhånd lage en presentasjon av sitt kull og selve programmet som de legger frem på besøket. Den andre konsekvensen av erfaringen er at vi vil forsøke å legge møtet for neste UTV1000 kull til en frivillig organisasjon som kanskje ikke i samme grad som NORAD kan velge og vrake i arbeidskraft. Når det er sagt, er det utvilsomt et poeng at studentene får klar beskjed om hvordan potensielle arbeidsgivere selv vurderer behovet for arbeidskraft. Vi kan ikke late som om arbeidsmarkedet er bedre enn det er. Vi tenker likevel at det nok er litt tidlig i studieløpet å få slike ”kaldt-vann-i-blodet”- opplevelser som studentene fikk på NORAD når de i utgangspunktet var ute etter å få inspirasjon til disiplin- og temaspesialiseringer.

- Sistesemesterstudentene skal også bringes i kontakt med arbeidslivet. For dem vil vi i 2008 legge opp til et besøk i UD.   

- Videre arbeider PU med å opprette lunsjseminarer hvor studenter og arbeidslivsrepresentanter kan møtes.

 

 

Eventuelle vurderinger av studiepoengsproduksjonen på programmet sett i lys av tidligere år og i relasjon til inntakskvalitet, rammekvalitet, undervisningskvalitet og programkvalitet

Studiepoengproduksjonen per student lå i snitt på 52,3 i 2004 og 50,8 i 2005 og 2006. Dette er bra sett i lys av snittet for SV-Fakultetet i samme periode som lå på 38,9 og 41.  

 

Bruk av karakterskalaen.

På UTV1000 møtte 39 studenter til eksamen  i 2007. Av disse oppnådde 15% karakteren A; 23% oppnådde B; 54% fikk C. Kun 3 studenter fikk D.  De gode karakterene må forstås i lys av at vi tar inn svært flinke studenter på programmet i utgangspunktet. Opptaksgrensen i 2007 var 53,2 for primærsøkere. Eksamensbesvarelsene (skoleeksamen) er gjennomgående svært gode. Våren 2007 sensurerte programleder et utvalg oppgaver sammen med emneansvarlig og det var minimal forskjell i vurdering. Jfr. også studiekvalitetsrapporten for foregående år da vi viste til en undersøkelse hvor UTV-studentene også er blant dem som får best karakter på de fagdisiplinære emnene. 

- På UTV3090 var det stor overvekt av A og B i karaktersettingen.  36 studenter tok eksamen. Av disse fikk hele 19%  A og  39%  B.  Videre  fikk  36%  C, mens kun 2 studenter fikk D. På dette emnet er  prosjektoppgave og muntlig  grunnlag for karaktersetting som teller henholdsvis 60% og 40% av karakteren. Det var satt opp to kommisjoner og karakterfordelingen var jevn mellom de to kommisjonene. Tilsynssensor er enig i eksemplene på karaktersetting som hun har sett på. I tillegg til flinke studenter kan ordningen med hjemmeeksamen bidra til det høye karakternivået. Det blir også lagt ned mye arbeid i veiledning av studenter som skriver hjemmeoppgave. Vi vil fortsette å følge med på karaktersettingen og har hele tiden spørsmålet om normalfordeling i bakhodet.

 

 

Vurdering av frafall det første året på bachelorprogrammet

På Utviklingsstudier ligger snittet for frafall første år for dem med opptak 2004-2006 på 30%, mens det ligger på 36% for Fakultetet som helhet. Frafall det første året på Utviklingsstudier var på 27% for dem med opptak i 2004, 23%  for dem med opptak i 2005 og 41% for dem med opptak i 2006. De fleste BA-programmene erfarte en økning i frafall første året for dem som begynte i 2006.  

Siden den prosentvise økningen i frafall første året ved Utviklingsstudier likevel var så vidt høy for dem som startet i 2006, vil vi følge den videre utviklingen nøye. Inntakskravet ved utviklingsstudier økte i 2007 og det har ikke kommet frem noe spesielt i evalueringene som forklarer økningen. Blant annet som forsøk på å begrense frafallet, fikk alle de nye studentene som begynte i 2007 tilbud om tilleggsveiledning med programkonsulenten i september 2007. Det var ikke så mange som benyttet seg av ordningen, men de kom flere positive tilbakemeldinger, også fra dem som ikke benyttet den, om at dette var et godt tilbud.  

 

 

6. Styringskvalitet

Med styringskvalitet siktes det til institusjonens evne til å styre kvalitetssikring og kvalitetsutvikling av egen virksomhet.

 

Tilsynssensorordningen

- Denne fungerer etter vår vurdering tilfredsstillende. Inntrykket hun formidler et at programmet og emnene hun vurderer er vellykket. Hun har ikke reist kritikk av karaktersettingen (se også over).

 

Følgende evalueringer ble gjort i 2007

-Periodisk programevaluering i april-mai 2007

-Årlig programevaluering på nett mai-juni 2007. 60 respondenter. 202 studenter har aktiv studierett på programmet.

- Omfattende underveisevaluering av UTV3090 og UTV2100 foretatt på seminar i mars 2007. 17 respondenter av 36.  

-Periodisk emneevaluering av UTV1000 på siste forelesning med 29 respondenter av 39, og på siste seminar med 23 respondenter. Nettevaluering i desember 2007 med 15 respondenter.

- Tilsynssensor har vurdert UTV3090 og UTV2100 med vekt på hvordan sammenhengen er mellom de to emnene.

 

Den periodiske programevalueringen foreslo å styrke den tverr- og flerfaglige profilen til programmet, styrke metodeundervisningen og etablere kontaktpunkter i arbeidslivet. Alt dette tas til følge. Vi har fra og med 2007 iverksatt ordningen med fire obligatoriske kjerneemner; vi søker nå i vår om etablering av et utvidet UTV3090 emne som vil ta opp i seg feltarbeidsemnet og tilby metodeundervisning til alle studentene spesielt rettet mot kontekster i u-land.

Opplegg for kontakt med potensielle arbeidsgivere prøves også ut, jfr. NORAD-besøket (se over).     

 

Den årlige programevalueringen våren 2007 tar opp spørsmål som er berørt over mht sammenheng og helhet i programmet. Studentene er middels til godt fornøyd med faglig og praktisk informasjon samt det sosiale ved studiestart. Over 90% av respondentene sier de trives på studiet og at programmet helt eller delvis har svart til deres forventninger. I sum må dette anses som bra. 

 

Underveisevalueringene på UTV3900 og 2100 viser at studentene gjennomgående er godt fornøyd med emnene, og særlig innsatsen til emneansvarlige og seminarleder. Den store utfordringen med UTV3090 er å samle trådene etter at studentene har vært innom ulike emner og spesialiseringer og å gi studentene en salgs tverrfaglig ”utviklingsidentitet”, noe som kommer frem i programevalueringen våren 2007. Vi gjør i 2008 et forsøk på dette ved å introdusere en pensumbok som fokuserer eksplisitt på hva utviklingsforskning er. Vi lar to forelesere fra hver disiplin bidra i forelesningsrekken og ber dem å klargjøre både den disiplinære dimensjonen i temaet de snakker om og den mer tverrfaglige.  

 

I den periodiske emneevalueringen av UTV1000 er studentene også gjennomgående godt og meget godt fornøyde med forelesninger og seminarer. På seminarene mente så mange som 17 av 25 studenter at seminarene var meget bra (top score). En leverte blankt og de resterende svarte at seminarene var gode.  I alt 13 av de 15 som svarte på nettevalueringen er helt eller delvis enige i at pensum gir stort utbytte og oppfattes som relevant. Vi har i noen grad brukt evalueringene til å innhente synspunkter og råd fra studentene om justeringer i undervisning (se over mht nye temaer på UTV 1000) og omlegging. De har blant fått anledning til å uttale seg om ønskeligheten av et utvidet UTV3090. De respektive foreleserne har fått kopi av det som angår deres egne forelesninger på UTV1000.

 

Rapporten fra tilsynssensor om sammenhengen mellom UTV3090 og UTV2100 er positiv. Hun mener alle studentene burde fått feltarbeidskurs eller metodeundervisning og ser for seg en mulig sammenslåing av UTV3090 og UTV2100 slik som vi allerede er i gang med å søke Fakultetet om. Mht underveisevalueringen viser hun til at flere studenter skriver at de har lært mye, og at kursene er engasjerende og inspirerer til videre arbeid. Hun foreslår dermed ikke spesielle forbedringstiltak.  

 

 

Redegjørelse for hvilke tiltak som er gjennomført i 2007 som bidrar til forankring av en kvalitetskultur og forståelse for kvalitetssystemet på instituttet/programmet

- I forbindelse med den periodiske programevalueringen av programmet har vi hatt grundige diskusjoner av endringsforslag og ledelsen har hatt god støtte fra resten av programrådet i arbeidet med å finne måter å implementere disse på.  Emneansvarlige har vært aktivt involvert i utforming av læringsmål og emnesider generelt. Programledelsen og emneansvarlig samarbeider i forhold til utforming av evalueringene og også i analysen av dem. Studentene gjennom PU, gjennom evalueringene og mer uformelt er åpne i forhold til å diskutere programmet og gir konstruktive tilbakemeldinger, noe programledelsen har stor nytte av. Det var en periode 2006/2007 hvor det ble iverksatt vel mange evalueringer, noe som nok har bidratt til en viss grad av evalueringstrøtthet. Likevel har vi inntrykk av at studentene har forståelse for at kvalitetssystemet kan gi påvirkningsmuligheter både gjennom evalueringssystemet og gjennom PU.     

 

 

7. Konklusjon og veien videre

I denne perioden har vi først og fremst fokusert på å implementere anbefalingene i den periodiske programevalueringen. Det mest utfordrende og spennende i dette er arbeidet med utformingen av et utvidet UTV3090 og det pågående arbeidet med å styrke programmets tverrfaglige og flerfaglige profil. Det er også på dette feltet vi ser for oss at vi kommer til å sette inn mesteparten av arbeidet i tiden fremover. For å styrke programmet er det også først og fremst her vi bør sette inn kreftene. I tillegg er det viktig at studentene opplever første året som tilstrekkelig utfordrende. Dette innebærer at vi raskt løser det som måtte gjenstå av mulig overlappingsproblematikk mellom UTV1000 og SGO2500, noe vi er på god vei til å få gjort.

 

Rapporten er lagt fram for Programrådet og godkjent

 

Hege M. Knutsen

Programleder

29/2-2008

 

Publisert 6. juni 2012 17:02