Studentevaluering V08

Evaluering av bachelorprogrammet i utviklingsstudier våren 2008

 

Undersøkelsen ble gjennomført i mai/juni 2008. Alle studenter med studierett på bachelorprogrammet i utviklingsstudier ble invitert til å delta i undersøkelsen. Det var 54 respondenter og de fordelte seg relativt jevnt på de tre siste kullene men med størst deltakelse fra kull 05 (35%). Enkelte spørsmål ble kun stilt til førsteårsstudenter. Dette gjelder da i første rekke spørsmål rundt studiestarten høsten 2007.

 

Det er verdt å merke seg at 41% av respondentene hadde tidligere studieerfaring da de begynte på programmet. Dette fører til at mange må tilpasse studieplanen sin etter hva de har tatt tidligere.

 

Studiestart (spørsmål stilt kun til kull-07)

Over 90% sier seg middels eller godt fornøyd med faglig og praktisk informasjon i tillegg til den sosiale rammen ved studiestart. Noen tilbakemeldinger gikk ut på at fadderordingen var svært bra.

 

Studieinformasjon

Den mest populære kanalen for å finne studieinformasjon er e-post, deretter følger web. Noen studenter har kommentert at de ikke er fornøyd med informasjonen som er blitt gitt ved avlysninger av forelesninger. Om lag halvparten av studentene er stort sett eller helt fornøyd med tilgjengeligheten til studiekonsulenten og programleder og tilgjengeligheten til dem som underviser. Vi vil se nærmere på hvordan vi kan forbedre oss med tanke på informasjonsflyt og tilgjengelighet. 

 

Utbytte av emner

Sammenhengen mellom UTV3090 og UTV2100 ble besvart kun av tredjeårsstudenter. Av disse var 78% fornøyd med sammenhengen mellom emnene. Kommentarene tilsier at det må foretas noen endringer i form og innhold på UTV3090. Halvparten av studentene som påbegynte sine studier høsten 2007 mente at UTV1000, SGO2500, STV2310 og SGO2530 utfylte hverandre bra. 

 

Faglig sammenheng og helhet i programmet

Halvparten av respondentene mener at programmet har en fornuftig sammensetning og en forståelig helhet. Det er særlig studentene i starten av studiet som har problemer med å se sammenhengen. Vi vil derfor legge vekt på å tydeliggjøre denne for førsteårsstudentene.  

 

Undervisnings- og læringsformer

Mht vurderingsformer oppgir kun 28% at de opplever at de får vist hva de kan, mens 39% savner mer valgfrihet mht. vurderingsformer, blant annet med flere innleveringer og fokus på mappeinnleveringer. Blandingen av organisert undervisning og egenstudier oppleves som relativt god. Hvis noe skal endres så er mer respondentene at organisert undervisning å foretrekke, da helst mer innleveringer i løpet av semesteret.

 

 

Opplevd arbeidsbelastning

Flesteparten av respondentene opplever arbeidsmengden som passelig og krevende. Det er kun 6% som mener den er lett eller for lett, og kun  6% som mener den er for krevende.

 

Læringsressurser og læringsmiljø

Tilgang på lesesalsplasser og pc’er blir nevnt som tilfredsstillende. 70% er rimelig fornøyd med læringsmiljøet. Videre er det gledelig at 85% av respondentene sier at de trives/stort sett trives på studiet.

 

Felles faglige og sosiale tiltak

Programutvalget får mye ros for sine arrangementer.  Arrangementer med arbeidslivsrelevans oppfattes som bra av de som deltar, men er dessverre preget av dårlig oppmøte. Det har kommet noen kommentarer på et for stort fokus på alkohol på de ulike arrangementene.  

 

Forventninger og virkelighet

Ca halvparten av respondentene sier at programmet helt eller delvis har svart til forventningene.

 

Publisert 6. juni 2012 17:02