Studiekvalitetsrapport for 2008: BA-programmet i Utviklingsstudier

 

1. Inntakskvalitet

I 2008 opplevde vi en tilbakegang for primærsøkere og ordinærsøkere til henholdsvis 52,8 og 53 fra 53,2 og 56,5 året før. Det må nevnes at tallene for 2007 var svært gode og at vi nå ligger vi omtrent på samme nivå som vi gjorde i 2006. Etter omleggingen av programmet til flere obligatoriske emner fra høsten 2007 er det blitt vanskeligere for studenter som allerede er i gang med sin utdannelse å gå over til BA-UTV uten å forlenge gjennomføringstiden på hele studiet. Dette kan muligens komme til å påvirke søkningen til programmet på sikt.

2. Rammekvalitet

Tiltak som er gjort for å gjøre læringsmiljøet universelt utformet

Ingen spesielle tiltak i 2008.

Rapportere klager ved instituttet/programmet på klager og avvik på læringsmiljøet

Ingen klager til klagenemnda. Vi fikk to e-post henvendelser fra studenter som bemerket forskjeller i omfanget på den individuelle veiledningen studenter som skrev oppgave på bakgrunn av feltarbeid og de uten feltarbeid hadde fått. Vi vil sikre felles rutiner for veiledere fremover om vi igjen skal gjøre bruk mer enn en person.

Kort beskrivelse og vurdering av gjennomførte og planlagte kulltiltak

Vi arrangerer hyttetur ved oppstart for nye studenter i samarbeid med PU. Dette tilbudet er godt mottatt. Om lag halve kullet deltar. Det bidrar til gode uformelle samtaler som er nyttig i forbindelse med hvordan undervisningen er lagt opp og gir dermed ideer til justeringer. Det gir også programledelsen innblikk i hva salgs generell informasjon om forventninger etc. det kan være nødvendig å supplere med, utdype og minne om på forelesninger og i andre fora.

Ved semesterslutt våren 2008 arrangerte vi en liten avslutningsmarkering for dem som da ble ferdige med programmet. Programledelsen var tilstede. Studentene ga uttrykk for at de satt pris på en slik avrunding av studiet. Planen for våren 2009 er å støtte et større avslutningsarrangement i regi av PU.

I 2007 arrangerte vi informasjonsmøter 5. semester hvor studenter som skal begynne på sitt 6. og avsluttende semester får informasjon om hva feltarbeidsemnet UTV2100 innebærer. Dette ble ikke gjort i 2008 av ressursmessige årsaker og det ble sendt ut informasjon per e-post isteden. Studenter med spørsmål utover dette ble anmodet om å ta kontakt med Programkonsulenten. Kullet hadde for øvrig fått grunnleggende innføring i hva feltarbeidsemnet innebærer ved programstart.

For studenter som har tatt innføringssemesteret har vi påfølgende semester holdt informasjonsmøte om de ulike alternativene for spesialisering i fagdisiplin eller utviklingsemner mer generelt. Her har vi benyttet oss av ansatte og studentressurser fra disiplinene ved SV-Fakultetet og SUM. PU har tatt initiativ til og stått for gjennomføring av dette. I 2008 var oppmøtet svært dårlig. Dette er et tilbud vi derfor vil vurdere å kutte. Relevansen av tilbudet er også redusert siden det er obligatorisk for studentene som startet fra og med høsten 2007 å ta et utviklingsemne fra hvert fag. På den måten får de bedre innblikk enn før i hva de ulike fagene har å tilby.

PU fortsetter å gjøre en meget god jobb mht både sosiale og faglige tiltak, både ved møtevirksomhet, fester og studieturer og en egen nettside. Det er overveiende PU som sosialt sett holder studentene sammen når de spres på de ulike disiplinene og emnene fra 3. semester til og med 5. semester.

3. Programkvalitet

Vesentlige endringer i studietilbudet

Etter anbefaling fra den periodiske evalueringen som ble foretatt våren 2007, gikk vi over fra to til fire obligatriske kjerneemner allerede høsten 2007. Ingen vesentlige endringer ble gjort i 2008.

Helheten og sammenhengen i studieprogrammet (sammensetningen av emner og emnegrupper)

Ved Programevalueringen våren 2008 mente halvparten av respondentene at programmet har en fornuftig sammensetning og en forståelig helhet. Det er særlig studentene i starten av studiet som har problemer med å se sammenhengen. Vi vil derfor legge vekt på å tydeliggjøre denne for førsteårsstudentene. Noe kan gjøres i introduksjonsforelesningen på innføringsemnet, men det må primært skje gjennom studieveileding. Studentene kalles nå inn til studieveiledning av oppfølgingstypen i begynnelsen av 2. semester.

Sammenhengen mellom UTV3090 og UTV2100 ble besvart kun av tredjeårsstudenter. Av disse var 78% fornøyd med sammenhengen mellom emnene. Halvparten av studentene som påbegynte sine studier høsten 2007 mente at UTV1000, SGO2500, STV2310, SOSANT 2530 og ECON 1910 utfylte hverandre bra. Studentene var svært fornøyd med STV2310 og at det nå går hvert år. Vi har på oppfordring fra PU bedt om at UTV-studentene eksplisitt får tilbud om å delta på de seminargruppene i ECON 1910 hvor seminarleder har bakgrunn i utviklingsøkonomi, noe ØI har svart ja til. Studentene synes det så langt har vært litt for stor vekt på matematikk på seminarene.

Internasjonalisering

Overgangen til fire obligatoriske kjerneområder utelukker frie emner i studieløpet. Med unntak av dem som spesialiserer seg i Samfunnsgeografi, reiser dette noen utfordringer i forhold til tilretteleggelsen for internasjonalisering. Uten frie emner må studentene som ønsker å dra på utveksling ta programspesifikke emner ute eller 30 ”frie” utviklingspoeng. Det har vist seg at det er vanskelig å fylle opp 30sp utviklingsemner på samme universitet ute når disse samtidig skal skille seg fra utviklingsemnene studentene har fra før. Programrådet vil derfor diskutere om det skal anbefale Fakultetet å gjøre de 30 ”frie” utviklingspoengene om til 30 helt frie poeng. Det utelukker selvfølgelig ikke at studentene velger utviklingsemner innenfor de 30 helt frie poengene.

4. Undervisningskvalitet

Læringsutbytte og kandidatens kompetanse

Pensumets innhold, temaene for forelesninger og eksamensoppgaver er utformet slik at de skal gjenspeile målene med programmet. God sammenheng på emne-nivå ble bekreftet av ekstern tilsynssensor for 2007. I 2008 har vi imidlertid hatt store problemer på UTV3090. Dette er et emne det tidligere også har vært delte meninger om, men denne gangen fikk skarpe negative tilbakemeldinger. Mye av misnøyen rundt UTV3090 i 2008 kan nok tilskrives organisatoriske problemer knyttet til hyppig utskiftning av folk og sykdom både i administrasjon og undervisning. Av ren faglig kritikk hadde flere studenter problemer med å se sammenhengen i emnet til tross for at vi dette året hadde lagt vekt på å løfte denne opp gjennom en oversikt over det sentrale i pensum på introduksjonsforelesningen og en pensumbok som tok for seg utviklingsstudier som fenomen. Problemene rundt dette ble diskutert på første Programrådsmøte etter programevalueringen fant sted og det er blitt lagt ned mye arbeid i å forbedre opplegget for UTV3090 i 2009. En arbeidsgruppe bestående av programleder, en student fra UTV3090 i 2008 pluss PU gikk gjennom forelesningsplan, seminaropplegg og pensum og lagde forslag til endringer for den nye emneansvarlige for 2009. Pensum er blitt justert; seminarene er blitt knyttet an til forelesningene istedenfor oppgaveskriving for ytterligere å løfte tråden i emnet; det er lagt opp til mer diskusjon rundt temaene som tas opp i forelesningene; små kutt i antall forelesninger og seminar har muliggjort en økning individuell veiledning på oppgaven som skal kompensere for at seminarene før var oppgaveorientert.

Programplaner og vitnemålstekster er viktige fordi de klargjør hvilke krav vi stiller til studentene og hva potensiell arbeidsgiver kan forvente. Det er fortsatt vanskelig å se at slike planer og tekster skal ha noen signifikant effekt på undervisningskvaliteten, men programkvaliteten blir bedre på den måten ved at det klargjør premissene for hva vi holder på med.

Bruk av godt kvalifiserte seminarledere er med på å opprettholde/heve undervisningskvaliteten ved programmet. Det samme gjelder vektleggingen av individuell veiledning under oppgaveskriving, noe som også betones i den periodiske evalueringen. Vi har grepet fatt i problemet med at ulike veiledere kan ha så vidt ulike måter å veilede på at det kan oppleves som forskjellsbehandling (over).

5. Resultatkvalitet

Arbeidsliv

På bakgrunn av at NORAD-besøket i 2007 ikke svarte til forventingene, ble førsteårsstudentene tatt med på organisasjonsbesøk til Kirkens Nødhjelp i 2008. Få studenter deltok, antageligvis fordi besøket var lagt tett opp mot eksamen. Det er heller ikke alltid lett å få lagt slike møter til samme ukedager og klokkeslett som forelesningene de går på. Vi vil fremover legge vekt på å plassere slike besøk midtveis i semesteret. Møtet er ikke evaluert enda, men inntrykk er at de få oppmøtte fikk nyttig informasjon og hadde utbytte av det.

Sistesemesterstudentene ble tatt med på besøk i UD, noe som ble ansett som vellykket. Dette er imidlertid også et tilbud som bør komme midt i undervisningsperioden.

PU arbeider videre med å arrangere lunsjseminarer hvor studenter og arbeidslivsrepresentanter kan møtes.

Eventuelle vurderinger av studiepoengsproduksjonen på programmet sett i lys av tidligere år og i relasjon til inntakskvalitet, rammekvalitet, undervisningskvalitet og programkvalitet

Studiepoengproduksjonen per student lå på 44,4 i 2008. Dette er en nedgang fra 46,2 i 2007. Disse tallene er hentet fra Database for statistikk om høgre utdanning (DBH). I Felles Studentsystem (FS) var studiepoengsproduksjonen per student 48,32 i 2007 og 49,33 i 2008.

Bruk av karakterskalaen

På UTV1000 møtte 48 studenter til eksamen i 2008. Av disse oppnådde 8% karakteren A; 23% fikk B; 58% fikk C; 8% fikk D og kun en student fikk E. Tilsynssensor fikk materialet hun skulle vurdere i september og oppgavene hun har vurdert karaktersetting på var fra høsten 2007. Hun hadde ingen innvendinger til nivå og karaktersetting. Det var også emneansvarlig (samme person) som satt karakterene høsten 2008 og det var ingen betydelig endring i fordeling på de ulike karakterene.

På UTV3090 var det fortsatt stor overvekt av A og B i karaktersettingen i 2008. 46 studenter tok eksamen. Av disse fikk 13% A og 41% B. Videre fikk 35% C. Fire studenter fikk D og en strøk. På dette emnet er prosjektoppgave og muntlig grunnlag for karaktersetting som teller henholdsvis 60% og 40% av karakteren. Karakterfordelingen var jevn mellom kommisjonene. I tillegg til flinke studenter kan ordningen med hjemmeeksamen bidra til det høye karakternivået. Det blir også lagt ned mye arbeid i veiledning av studenter som skriver hjemmeoppgave. Vi vil fortsette å følge med på karaktersettingen og har hele tiden spørsmålet om normalfordeling i bakhodet.

Vurdering av frafall det første året på bachelorprogrammet

Frafall det første året på Utviklingsstudier for kullet med opptak høsten 2007 var på 26%. For kullet med oppstart høsten 2008 er frafallet det første året 18%. Frafallet måles ut fra antall studenter semesterregistrert første semester minus antall studenter semesterregistrert andre semester, altså hvor mange studenter på kullet som ikke er semesterregistrert i andre semester. Studenter med permisjon regnes ikke med i frafallsgruppen.

6. Styringskvalitet

Med styringskvalitet siktes det til institusjonens evne til å styre kvalitetssikring og kvalitetsutvikling av egen virksomhet.

Tilsynssensorordningen

Denne fungerer etter vår vurdering tilfredsstillende. Vi fikk ny tilsynssensor fra og med mai 2008 da førsteamanuensis Ragnhild Overå, Geografisk Institutt, Universitetet i Bergen, tiltro.

Følgende evalueringer ble gjort i 2008

Det var 176 studenter på programmet i 2008 i følge UiOs egen database, FS. DBH opererer med 149.

Programevaluering på nett mai-juni 2008. Til tross for uttallige oppfordringer fikk bare 54 respondenter. De fordelte seg relativt jevnt på de tre siste kullene men med størst deltakelse fra kull 05 (35%). Enkelte spørsmål ble kun stilt til førsteårsstudenter. Dette gjaldt i første rekke spørsmål rundt studiestarten høsten 2007.

Underveisevaluering av UTV2100 og UTV1000. Ikke på UTV 3090, skyldes sykdom.

Tilsynssensor har ble bedt om å legge vekt på vurdering UTV 1000 i 2008 da UTV3090 og UTV 2100 ble vurdert foregående år.

Programevalueringen våren 2008 viser noe sprik i førsteårsstudentenes holdninger til at de er bundet opp i fire obligatoriske emner. Noen legger spesielt vekt på at de er fornøyde med det nye opplegget. Med tanke på overlapp og sammenheng mellom emnene virker førsteårsstudentene rimelig fornøyde. Det har vært noe klaging over at den nye ordningen ble innført for raskt og med for lite forhåndsinformasjon, men de nye studentene er gjennomgående fornøyd med informasjonen ved kursstart. Ellers er problemene som kom opp rundt UTV 3090 i evalueringen berørt over.

Underveisevalueringene på UTV2100 og UTV1000 viser at studentene gjennomgående er meget godt og godt fornøyd med emnene, og særlig innsatsen til emneansvarlige og seminarledere.

Studentene er også i stor grad meget godt og godt fornøyde med forelesningene på UTV 1000.

Rapporten fra tilsynssensor: I følge evalueringsplanen vår har vi et system hvor vi ber tilsynssensor gå å i dybden på UTV1000 og UTV 3090 /UTV2100 annet hvert år. Denne gangen var det UTV1000 sin tur. Mht hennes bemerkninger til NORAD-besøk, gjelder dette for 2007. I 2008 skiftet vi organisasjonsbesøk til Kirkens Nødhjelp (se over). Mht hennes kommentarer til logisk rekkefølge i forelesningsplanen er dette noe vi hvert semester bestreber oss på, men det ligger noen strukturelle begrensninger i å få kabalen til å gå opp siden vi er avhengig av tidsplanen til mange forskjellige forelesere. At SVEXFAC ikke er lagt in i studieløpet før tredje semesteret og at metodekurset (UTV2100) ligger i sjette semester er også et resultat av strukturelle begrensninger, uten at dette ut fra våre vurderinger har nevneverdige kvalitetsmessige konsekvenser for programmet.

Tilsynssensor mener at det ikke er behov for mer faglig tilbakemelding til studentene på UTV1000, men skriver at dette bør vurderes på emner i studieløpet hvor det gis lite tilbakemelding. Programrådet anser det som for tidlig å be studentene å reflektere over det flerfaglige perspektivet på utviklingsproblematikk som del av eksamensoppgaven på UTV1000.

Redegjørelse for hvilke tiltak som er gjennomført i 2008 som bidrar til forankring av en kvalitetskultur og forståelse for kvalitetssystemet på instituttet/programmet

Vi har fortsatt arbeidet med å gjennomføre tiltak på basis av den periodiske evalueringen i 2007.

Da vi rapporterte for 2007 la vi vekt på utfordringene med å skape et tilstrekkelige utfordrende UTV1000 og å løse det som måtte gjenstå av mulig overlappingsproblematikk mellom UTV1000 og SGO2500. Dette har vi stort sett oppnådd. I 2008 har vi lagt vekt på å synliggjøre de ulike fagdisiplinene i introduksjonsemnet og avslutningsemnet, og vi arbeider videre med dette for avslutningsemnet i 2009.

Programledelsen og emneansvarlige samarbeider i forhold til utforming av evalueringene og også i analysen av dem. Studentene gjennom PU, gjennom evalueringene og mer uformelt er fortsatt åpne i forhold til å diskutere programmet og gir konstruktive tilbakemeldinger, noe programledelsen har stor nytte av. Selv om deltakelsen på nettbaserte evalueringer er lav har vi inntrykk av at studentene har forståelse for at kvalitetssystemet kan gi påvirkningsmuligheter både gjennom evalueringssystemet og gjennom PU.

Vi opplevde ikke sterke budsjettkutt i 2008. Vårt største problem har vært opphøret av særavtalen og usikkerheten det gir i forhold til å opprettholde tilbudet, særlig med tanke på et godt flerfaglige og tverrfaglige innhold i innlednings-og avslutningsemnene.

7. Konklusjon og veien videre

I denne perioden som i foregående periode har vi først og fremst fokusert på å implementere anbefalingene i den periodiske evalueringen fra 2007. Det viktige nå er å få på plass et godt UTV3090 og å starte detaljplanleggingen av innføringen av det nye UTV3091 som starter våren 2010.

 

Publisert 6. juni 2012 17:02