Evaluering av bachelorprogrammet i utviklingsstudier 2012

Undersøkelsen ble gjennomført i januar 2013. Alle studenter med studierett på bachelorprogrammet i utviklingsstudier ble invitert til å delta i undersøkelsen. Det var kun 24 respondenter. Studentenes svar gir derfor ikke nødvendigvis et korrekt bilde av programstudentenes syn på programmet. Kullet med størst deltakelse var kull-10 (45.8%). 50% av respondentene hadde tidligere studieerfaring.

Studiestart (spørsmål stilt kun til kull-12)

40% sier seg godt fornøyd med faglig og praktisk informasjon, totalt var 70% godt fornøyd med den sosiale rammen ved studiestart. Hytteturen var vellykket, den faglige biten ble for lang for enkelte. Også kommentert at kullet til en viss grad ble delt i to: de som var med og de som ikke var det.

Mellom 30-40% var kun delvis fornøyd med den faglige og praktiske starten, det er høyere tall enn forventet. Ved dypdykk i svarene er dette det som kommer fram: -hadde ikke UTV1000/SGO2500 høsten-12 da jeg har fått innpasset utviklingsfag fra tidligere.  -seminarene skulle ha startet samtidig med forelesningene.  -fagene skulle gjerne ha vært mer samkjørte i og med at mye av tematikken er lik.

Sammenheng mellom UTV1000 og SGO2500

Over halvparten av respondentene fra kull-12 mener emnene ikke utfyller hverandre bra. 80% mener emnene skiller seg lite fra hverandre, 20% sier de er overlappende på en god måte. For flere var det vanskelig å se hovedpoengene til de ulike emnene når de var så like, flere ble forvirret. Det nevnes at UTV1000 burde fremme flere elementer fra de andre fagormåder, ikke bare samfunnsgeografi. Det vil kanskje hjelpe til med valg av faglig fordypning neste semester.

Studieinformasjon

Web og epost er klart de mest populære kanalene å finne studieinformasjon via. Foreleser/seminarholder er også viktig samt programutvalget (PU). Cirka 40% av respondentene synes de stort sett får den informasjonen de trenger.                                                                                                                                                                                                       30-40% av respondentene er delvis eller helt fornøyd med tilgjengeligheten til studiekonsulenten, programleder og tilgjengeligheten til dem som underviser. 1-2 stykker oppgir de ikke er fornøyd med tilgjengeligheten. Da det ikke er flere enn dette, fortsetter vi å informere som tidligere og prøver å være enda tydeligere.

Utbytte av emner

Studentene blir bedt om å oppgi ett emne de har hatt særlig utbytte av. De hyppigst nevnte er UTV1000, SGO3400.  Ellers er oppgitte emner sprikende

Faglig sammenheng og helhet i programmet

37.5% synes det er god/delvis god sammenheng mellom de obligatoriske emnene og at de ufyller hverandre bra. Halvparten av disse igjen synes ikke det er god sammenheng. Kritikk går i hovedsak ut på:  -kaotisk 1. år og vanskelig å få oversikt over så vidt forskjellige fag uten forhåndskunnskap. -føler studiet er mer flerfaglig enn tverrfaglig. -mangler tilhørighet 2. året, verken utviklingsstudier eller en disiplin.  -lite utviklingsfag i fordypningsløpene, kun det første året og siste semester. -savner kobling opp til arbeidsliv.

Opplever du at programmet gir deg nødvendig teoretisk og metodologisk grunnlag innen utviklingsstudier?

De fleste svarer ja på teori, mer usikkert når det gjelder metodologisk grunnlag. En kommenterer det muligens er for ambisiøst at bachelorstudenter jobber "på tvers av disipliner" før de vet hva en disiplin er. Hva med master innen utvikling ved UiO?

Hvordan opplever/opplevde du det å velge fordypning i programmet?

Blandet respons fra "enkelt" til "litt som å håpe på yatzi". Flere nevner det er utfordrende med hensyn til å få til utveksling da ikke alle fordypningene legger til rette for 30 frie studiepoeng i ett semester. Kommentar: Dette er programledelsen klar over og ønsker å gjøre noe med, men det involverer et større arbeid med tre instiutter. Andre sier de mister utviklingsperspektivet og føler de får bachelorgrad i en disiplin med fordypning utvikling.

Undervisnings- og læringsformer

Tilsvarende fjorårets evaluering, ønsker de fleste studentene mer valgfrihet i forhold til vurderingsformer. Flere av studentene skriver at de ønsker flere innleveringer og karakter på mer enn bare skoleeksamen. I forhold til undervisningsformer ønsker ca. 30% mer organisert undervisning, mens ca. 58% synes det er en god blanding mellom organisert undervisning og selvstudier. Flere kommenterer de ønsker mer seminarundervisning på statsvitenskap.

Internasjonalisering/utveksling

Ca 80% finner informasjon om dette på programsidene, 54% via egne søk og kontakter. Flere kommenterer utfordringene ved å fullføre på normert tid ved å ta de fleste fordypninger i kombinasjon med utveksling. Enkelte synes ikke det var godt nok informert om. Kommentar: dette informeres det om fra første orienteringsmøte i semesterstarten, problemstilling er drøftet i programrådet (vil diskuteres videre), og det nevnes i veiledningssamtaler. Dagens situasjon er ikke bra nok, og vi vil jobbe for forbedring.

Over 79% har ikke vært på utveksling, 21% har. De som ikke har reist ut begrunner dette med: -for tidlig i løpet. -velger dette bort til fordel for å fullføre på normert tid. -planlegger å reise. -ikke anledning.

Opplevd arbeidsbelastning

50% av respondentene synes arbeidsmengden er passende, 37.5% synes den er krevende. På spørsmål om hvor mange timer studentene bruker på studiet, fordeler respondentene seg jevnt fra 16 til over 30 timer i uken.

Læringsressurser og læringsmiljø

50% svarer at de er fornøyd med læringsmiljøet. Læringsmiljøet omfatter da lesesaler, pc-stuer, auditorier, kantiner, bilbliotek osv. Trivselen på programmet er fortsatt stor, opp mot 90% trives mesteparten av tiden.

Felles faglige og sosiale tiltak

Respondentene har bare positive tilbakemeldinger til Programutvalget sitt arbeid. Studentene er godt fornøyd med arrangementene. Eneste å utsette er at flere studenter burde stille opp på de ulike events, men her er det ulike behov. Facebook er hovedkanal for informasjon, deretter medstudenter og epost.

Forventninger og virkelighet

Ca 45% synes programmet tilsvarer forventingene, 40% både og, og 8% ikke. Begrunnelser: -sprik mellom utdannelse og praksis. -overrasket over at man blir såpass spredt gjennom fordypningene. -savner mer seminarer og oppgaveskriving samt et klarere utviklingsfokus gjennom studieløpet. -savner tverrfagligheten. -misnøye med valget mellom å velge utveksling eller å fullføre på normert tid.

Hva ville gjøre programmet bedre for deg?

Tydeligere fokus på utviklingsperspektivet. Bedre muligheter for utveksling med universiteter med relevante fag. Mer kontakt med utøvere av utviklingsprogrammer lik andre studiers kontakt med næringslivet. Ren utviklingsmaster ved UiO. Mer organiserte møter mellom studenter på de ulike fordypningene. Mer treffetid - obligatorisk - med studentene en gang i semesteret. Kommentar: tidligere og nåværende studiekonsulent har inviterert 1. års studentene siden 2009 til individuelle samtaler i 2. semester (del av studiestart PLUSS), relativt få kommer. Rapporter fra disse samtalene ligger ute på programsidene. Forsetter med praksis inntil videre.

Annet fra studentene

De fleste er fornøyde med å studere på utviklingsstudier, men ønsker seg sterkere fokus på veien videre og karrieremuligheter. Utviklingsstudier bør reklameres sterkere for!

 

 

Publisert 15. feb. 2013 12:43 - Sist endret 15. feb. 2013 12:43